Mozková kůra. Limbický systém

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Advertisements

ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Organizace a funkce neokortexu(lateralita)
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava.
Mozeček Cerebellum.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
FYZIOLOGIE NERVOVÉ SOUSTAVY
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mícha Olga Bürgerová.
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava- úvod
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Anatomie a fyziologie oka III.
HYPOTALAMUS : FUNKCE REGULACE VEGETATIVNÍCH FUNKCÍ
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Telencephalon – koncový mozek
Mozkový kmen – truncus encephali
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Motorický systém, pyramidová dráha, syndromy (centrální parézy)
Centrální nervový systém
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Současné pojetí limbického předního mozku
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Symbolické funkce a jejich poruchy
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Mícha Olga Bürgerová.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Rizikové faktory a zdraví Okruh témat pro informační leták.
Vyšší nervová činnost.
Anatomie pro psychiatrii
Mícha.
ÚZKOST Primárně lidská emoce Adaptační role ve fylogenezi:
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Mozkový kmen stavba a funkce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Lokalizované poruchy Přednáška č.3.
Funkce prodloužené míchy
Řeč, vědomí, pozornost a funkce frontálních laloků
Anatomie pro antropology III
Mozkový kmen stavba a funkce Projekt OBZORY
Transkript prezentace:

Mozková kůra. Limbický systém doc. MUDr. Miloslav Franěk, Ph.D. Ústav normální, patologické a klinické fyziologie

Obsah kortex fyziologie řeči limbický systém

Funkční anatomie kortexu nejméně prostudovaná část CNS tloušťka 2-5 mm, 0.25 m2 100 miliard neuronů granulární (stelární): interneurony (krátké axony, GABA, Glu, senzorické oblasti, asociační kůra mezi senzorickýma motorickým kortexem) fusiformní: výstupy z kůry, propojení částí kůry pyramidové: totéž, větší, hojnější

Struktura kortexu molekulová vnější granulární vnější pyramidová vnitřní granulární vnitřní pyramidová fusiformní

Funkce podle vrstev většina senzorických vstupů končí ve vrstvě IV výstupy z V (do kmene a míchy) a VI (do thalamu) intrakortikální asociace: I, II, III

Talamokortikální systém T-K spojení oboustranné, jeho porušení vypne korové funkce jen čich nejde přes talamus

Asociační kůra všechno mimo „primárních a sekundárních“ korových oblastí

Dělení asociační kůry parieto-okcipitotemporální (P-O-T) oblast prefrontální oblast limbická oblast

P-O-T asociační oblast ohraničení (tedy i zásadní funkční spoje): somatosenzorická kůra vepředu, zraková vzadu a sluchová laterálně 4 funkční oblasti

1. analýza prostorových souřadnic zadní parietální kůra, horní okcipitální vlastní poloha těla a jeho postavení v prostoru asociace vizuálních a somatosenzorických informací ze sousedních oblastí

2. oblast porozumění řeči za primární sluchovou kůrou, v zadní části horního temporálního laloku Wernickeho centrum nejdůležitější centrum vyšších intelektuálních funkcí (protože ty jsou všechny založeny na řeči)

3. vizuální zpracování textu za Wernickovým centerm, anterolaterální oblast okcipitálního laloku porozumění čtenému textu a předání této informace do Wernickeova centra oblast gyrus angularis při poruše pacient bez problémů rozumí mluvenému slovu, ale čtenému ne

4 .oblast pojmenovávání objektů nejlaterálnější část předního okcipitálního laloku a zadní temporální lalok učení názvů je většinou sluchové a asociuje se se zrakovými vjemy

Prefrontální asociační oblast plánovaní komplexních pohybových vzorců a pořadí pohybových prvků vstupy z P-O-T oblasti (poloha) výstup do BG a thalamu nemotorické funkce: „myšlení“, pracovní paměť Brocovo centrum řeči

Limbická asociační oblast přední část temporálního laloku, ventrální část frontálního laloku a gyrus cinguli emoce, motivace, chování

Prosophenosie neschopnost rozpoznávat obličeje poškození střední části spodní strany obou okcipitálních a temporálních laloků jiné poruchy nebývají – rozpoznávání obličejů má tedy značný intelektuální význam

Poruchy Wernickeho centra slyší a rozpoznává slova, ale nedokáže je interpretovat čte dobře, ale vůbec neví co stimulace: komplexní myšlení: zrakové, sluchové halucinace (vzpomínky z dětství), příkazy přestože paměť je jinde, vybavují se komplexní paměťové stopy

Dominantní hemisféra u 95 % lidí levá, u zbytku obě, pravá vzácně vrozené (většina novorozenců má o 50 % větší levou hemisféru) senzorické informace jdou do obou hemisfér corpus calosum

Funkce P-O-T v nedominantní hemisféře vnímání a interpretace hudby, nonverbální zrakové vjemy, „řeč těla“, intonace hlasu dominance se může změnit jen u nejmenších dětí

Vyšší intelektuální funkce prefrontální oblasti léze Wernickeho centra má závažnější důsledky, u PF hůře definovatelné změny prefrontální lobotomie neschopnost řešit komplexní problémy, řešit více úkolů najednou, ztráta agresivity, ambicí, neadekvátní sociální chování, prudké změny nálad, obtížně vyjadřují delší myšlenky, motorické vzorce zachovány, ale často je dělají bezdůvodně

Fyziologie řeči řečový okruh: smyslové asociační oblasti: zraková, sluchová, senzitivní Wernickova oblast: area 22 (horní a střední temporální gyrus) area 39 (gyrus angularis) – zrak (okcipitální spoje) a sluch (temporální spoje) area 40 (gyrus supramarginalis) – senzitivní spoje (velikost, vnímání těla)

Řečový okruh II fasciculus arcuatus: dolní část parietálního laloku Brocovo centrum – area 44 a 45, gyrus frontalis inferior převod na sekvence pro svaly: hlasivky, farynx, jazyk, rty motorický kortex

Afázie porucha řeči nebo jazyka související s poškozením dominantní hemisféry jazyk: slova a systém jejich spojování, který je užíván a srozumitelný pro skupinu lidí řeč: schopnost vyjadřovat se jazykem

Typy afázií I Wernickeho (receptivní, senzorická, fluentní): zrak a sluch v pořádku, přesto pacient slovům vůbec nerozumí řeč se správným rytmem, přízvukem i artikulací, plynná, ale slova nesmyslná sami si to neuvědomují právní důsledky

Typy afázií II kondukční afázie: léze ve fasciculus arcuatus: řeč plynulá, ale naprosto nesrozumitelná, neschopnost opakovat slova, syndrom dyskonekce anomie: léze v oblasti gyrus angularis: neschopnost pojmenovat objekt je-li léze jen v g.a., alexie nebo agrafie, řeč i porozumění mluvenému zachována

Typy afázií III globální: léze obou hlavních center Brocova (motorická, expresivní, nonfluentní): špatná artikulace, řeč pomalá jsou si poruchy vědomi zpívají někdy normálně – svaly OK psaní a porozumění psanému OK

Angózie neschopnost rozpoznávat objekty astereognózie (g. supramarginalis) zraková agnózie (oblast 18 a 19) – dotykem poznají sluchová agnózie (oblast 22) – rozumí slovům, čte, ale nepozná známé zvuky, hudbu

Apraxie neschopnost provést naučený komplexní pohyb (různé oblasti v parietálním a okcipitálním lobu) agrafie transmisivní apraxie: neumí činnost provést na povel, automaticky ano (čištění zubů) orální: neschopnost artikulace

Limbický systém limbus = okraj dnes funkční soubor struktur, které řídí emoce, motivace a chování navíc i příbuzné vegetativní funkce srdcem je hypothalamus

Funkční anatomie uprostřed malý hypothalamus je obklopený dalšími podkorovými strukturami LS: přední thalamická jádra, část bazálních ganglií, area paraolfactoria, septum, hipokampus, amygdala okolo všeho limbická kůra: orbitofrontální kůra, gyrus subcallosus, gyrus cinguli, gyrus parahippocampalis

Hypothalamus jen několik cm3, méně než 1 % mozku obousměrná komunikace se všemi ostatními částmi LS hlavní výstupy: retikulární formace kmene a odtud do PNS a ANS diencefalon, kůra (především limbická) přes infundibulum do hypofýzy řídí většinu vegetativních a endokrinních funkcí a navíc mnoho aspektů emocí a chování

Vegetativní funkce I kardiovaskulární regulace: stimulace různých částí H vede ke všemu možnému: růst i pokles TK, růst i pokles TF laterální H: růst, mediání H: pokles přes specifická kardiovaskulární centra v retikulární formaci pontu a oblongaty termoregulace:přední preoptická oblast registruje teplotu protékající krve

Vegetativní funkce II hospodaření s vodou laterální hypothalamus: centrum žízně – osmoreceptory, při stimulaci se zvíře začne ihned shánět po vodě supraoptická jádra: osmoreceptory – ADH děložní kontrakce, ejekce mléka paraventrikulární jádra – oxytocin (mechanická stimulace)

Vegetativní funkce III příjem potravy centrum hladu v laterálním H: stimulace – extrémní žravost, zničení – smrt hlady ventromediální jádra H: centrum sytosti – funguje přesně obráceně hladina živin v krvi

Endokrinní funkce ADH (supraoptická) a oxytocin (paraventrikulární jádra) produkce statinů a liberinů (odkud?): TRH, CRH, GnRH, GHRH, PRH PIH, GHIH

Emoce a chování I stimulace laterálního H: zvýšení veškeré aktivity, nárůst agresivity stimulace ventromediálních jader: opak stimulace periventrikulárních jader: strach, reakce na trest

Emoce a chování II stimulace přední a zadní „špičky“ H: sexuální drive léze v laterálním H: extrémní pasivita, ztráta všech drivů léze ventromediální oblasti: opak

Odměna a trest vnímaní afektivní povahy impulsu, rozlišovaní mezi příjemným a nepříjemným (odměna, trest nebo uspokojení, averze) hlavní centra uspokojení: laterální a ventromediální jádra H sekundární centra uspokojení: septum, amygdala, část BG, část thalamu, bazální tegmentum mezencefalon

Centra averze modifikace předchozího pokusu periaqueduktální šeď v mezencefalon, pokračuje v periventrikulární oblast H sekundární oblasti: amygdala, hippokampus stimulace obou center nejednou: averze má navrch

Význam odměny a trestu řídí prakticky veškeré chování útlum aktivity obou center způsobují antipsychotika (chlorpromazin) zásadní význam pro učení a paměť: pokud nemá nový stimulus povahu „odměna nebo trest“ zvíře se na něj habituuje a zcela jej ignoruje pokud ano: mozková aktivita se se stimulací zvyšuje a tvoří se paměťová stopa

Funkce amygdaly u nižších živočichů čich stimulace (podobné hypotalamu): vzestup i pokles TK a TF, vzestup i pokles GI motility, defekace, mikce, dilatace pupily, piloerekce, sekrece FSH, LH a ACTH; mimovolní pohyby (kývání hlavou, polykání); strach, zlost, bolest, trest, sexuální chování „okno“

Klüver – Bucy syndrom bilaterální ablace amygdaly Psychic blindness" and other symptoms following bilateral temporal lobectomy in rhesus monkeys. Am J Physiol, 1937. bilaterální ablace amygdaly ztráta strachu, extrémní zvědavost, tendence dávat objekty do úst, velmi silný sexuální drive vaskulární příčina, jaterní encefalopatie, herpetická encefalitida KLüVER H AND BUCY PC. Preliminary analysis of the temporal lobes in monkeys. Arch Neurol Psychiatry 42: 979–100, 1939.

Funkce limbické kůry nejméně prozkoumaná: asociační oblast pro kontrolu chování stimulace – výsledky neprůkazné ablace přední temporální části: spjato s poškozením amygdaly ablace zadní orbitofrontální kůry: nespavost, motorický neklid ablace g. cinguli: zuřivost, agresivita