Teritorialita – ochrana zdrojů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
stěhování a šíření populace
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
(Odocoileus virginianus)
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Přírodní společenstva
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Lesní obratlovci – savci
Sadili jsme stromy Nejdříve to byl strom „POHÁDKOVNÍK“, který měl i své kmotry: PaedDr. Zdeňka Szpaka, člena Zastupitelstva Zlínského kraje Mgr. Milenu.
Jaguár americký.
Jejich život ve smečkách
Biotopy ČR.
Živá a neživá příroda 3. ročník
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie K. Šejbová.
Ekologie živočišných společenstev a populací
Nauka o chování živočichů
SAVCI - charakteristika
Po stopách ohrožených zvířat
Chování a ochrana živočichů.
Populace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Vlčí hierarchie a chování
Biotické podmínky života
Infanticida Zabíjení mláďat téhož druhu
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.14 Anotace: Prezentace popisuje význam lesa, faunu a floru lesa. Vzdělávací oblast: Význam lesů Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk:
Řád šelmy - čeleď lasicovití
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
ROZMNOŽOVÁNÍ OBRATLOVCŮ
Orangutani.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_404_ŽIVOČICHOVÉ V ZIMNÍ PŘÍRODĚ Téma: STOPY.
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO 3
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Savci.
Ekologie živočišných společenstev a populací
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Etologie – zkoumá aktivitu zvířat v čase a prostoru
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Zimní spánek Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém.
Veverka obecná (sciurus vulgarit)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Ekosystém pole Ptáci Přírodověda 4. ročník
Veverky Jan Čadil ZŠ Botičská.
Název prezentace (DUMu):
ŠELMY LASICOVITÉ drobné (lasice kolčava), středně velké šelmy (jezevec, vydra)‏ nemají zatažitelné drápy proto kuny našlapují jen na prsty, aby jejich.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Etologie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie živočišných společenstev a populací
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekoton rozvrstvení v prostoru
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_PŘÍRODOPIS
Ekologie živočišných populací a společenstev
SAVCI - charakteristika
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Živočichové v lese 3. ročník.
Živočichové.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Etologie.
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Teritorialita – ochrana zdrojů Lenka Gerátová

Vnitrodruhová konkurence prostředí společně využíváno => omezovány zdroje => vnitrodruhová konkurence závisí na hustotě populace a na množství a dostupnosti zdroje 1) exploatace – jedinec ovlivněn množstvím zdroje 2) interference – jedinci se dostávají do vzájemné interakce => teritoriální chování (=extrémní forma asymetrické konkurence)

Teritorialita význam: jedinci bez teritoria velmi často nepřispívají k existenci příštích generací důsledek: regulace populace (regulace počtu držitelů teritorií) =>udržení populační hustot pod mezí únosnosti prostředí popsáno u obratlovců i bezobratlých

domovský okrsek (akční revír, home range) – oblast, kde se jedinec nebo skupina jedinců pohybuje při shánění potravy, páření a výchově mláďat teritorium – aktivně hájené území uvnitř domovského okrsku (x literatura)

Velikost domovského okrsku, teritoria několik m2 až desítky i stovky km2 (podle druhu) př. bělozubka tmavá (Crocidura russula) 0,008-0,040 ha lev stepní (Panthera leo) 40 000 ha (2 smečky), 18 000 ha (1 smečka) pes hyenový (Lycaon pictus) min. 380 000 ha (1 smečka)

např. srnec obecný (Capreolus capreolus) x proměnlivá velikost i v rámci druhu – velikost je závislá na úživnosti prostředí, množství úkrytu… např. srnec obecný (Capreolus capreolus) lesní ekosystémy produkce sušiny léto (t/100 ha) produkce sušiny zima (t/100 ha) teritorium samci (ha) domovský okrsek samice (ha) středně vlhký jehličnatý 40,4 13,9 69,6 35,4 horský opadavý 30,0 6,1 128,5 65,3 olšový porost 112,4 2,0 8,5 4,3 => dom. okrsek, teritorium je tak malé, jak je to jen možné

Důvody vzniku domovského okrsku či teritorialita 1) Teritoriální jedinci mají větší šanci uniknout predaci. např. sýkora koňadra (Parus major) – samci na konci budují teritoria, která nejsou zjevně nutná pro výživu ani pro přilákání partnerky => čím větší teritorium, tím menší riziko predace např. hraboš – síť ochozů =>rychlý útěk + dobrá orientace

2). Teritorium zabezpečuje jedinci či 2) Teritorium zabezpečuje jedinci či skupině jedinců téhož druhu dostatek potravy na co nejmenším prostoru. př. kolibřík (Salasphorus rufus)

3). Teritorialita může být podmíněna. pouhým obhajováním dobrých 3) Teritorialita může být podmíněna pouhým obhajováním dobrých úkrytů nebo míst nutných pro přežití. př. tuleň antarktický (Leptonychotes weddelli) – přežití zimy je podmíněno uhájením teritoria u dýchacích otvorů ve zlomech ledových ker, které jsou v omezeném množství, jinak smrt

4) Teritoriální jedinci mají vyšší reprodukční úspěch. většina druhů Ve všech případech ovšem platí, že energetické náklady na obhajování teritoria nesmí převýšit výhody či zisk!

Teritoria př. drozdovití –v době rozmnožování teritoria, v zimě hejna stálá (permanentní) x sezónní (přechodná), tj. na dobu rozmnožování př. drozdovití –v době rozmnožování teritoria, v zimě hejna struktura – místa pro odpočinek, úkryty, místa přijmu potravy, u některých savců též místa ukládání trusu => propojení ochozy

Obhajování hranic teritoria akusticky (zvukově) – např. ptáci (zpěv kosa na vrcholu stromu…), někteří savci (lev, troubení jelena…), žáby i hmyz (stridulace rovnokřídlých…) opticky – optické značky v terénu (medvědi oloupávají kůru…), zbarvení a nápadné znaky samotných zvířat a jejich postoje, mimika (šelmy...)

chemicky (pachově) – výměšky zvláštních žláz (samci králíka otírají bradu o předměty v teritoriu), moč (vlci, kočky, opice…), trusem (hroch…) asi nejčastějším způsobem u vyšších živočichů je kombinované označování teritorií nižší živočichové – chemické značení

Literatura P. Vlasák: Ekologie savců. Academia, Praha 1986. J. Rajchard, P. Kindlmann, Z. Balounová: Ekologie II.. Kopp, České Budějovice 2002. E. P. Odum: Základy ekologie. Academia, Praha 1977. M. Begon et al.: Ekologie – jedinci, populace a společenstva. Vydavatelství Univerzity Paladského, Olomouc 1997.

Děkuji za pozornost…