KOMUNIKACE VE STÁTNÍ SPRÁVĚ na příkladu Státní zemědělské a potravinářské inspekce ©RNDr. Daniela Kolejková, CSc., 2004.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Konference Asociace aktivních škol
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Nabídka personálních služeb
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Hodnocení škol a školských zařízení
Význam informací v podnikání
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Efektivní systém oznamovacích mechanismů Hlídáme veřejný zájem, hájíme efektivní a odpovědnou správu země. Mgr. et Mgr. Radka Pavlišová vedoucí Právní.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Manažeři ČSOB Rozvoj kompetencí a využití potenciálu
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Podniková ekonomika Personální činnost.
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
Firemní komunikace Obsah 1.Pojem firemní komunikace 2.Tvorba podnikové komunikace 3.Komunikace formou marketingových aktivit 4.Podniková kultura 5.Otázky.
ELearningové kurzy o daňových a celních otázkách.
Zdravá škola.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Komunitní a otevřená škola
Rok existence Evropského spotřebitelského centra © 2006 ESC Praha při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Nákupní chování spotřebitele
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Vnější a vnitřní komunikace AutoSAP “ ve složení: Ing. Jahn Martin,
Státní zemědělská a potravinářská inspekce ZÁKLADNÍ PRINCIPY KOMUNIKACE RIZIKA A KRIZOVÉ KOMUNIKACE (Zkušenosti SZPI) ©RNDr. Daniela Kolejková, CSc., 2007.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Jak založit tiskový útvar Cvičení od 14:00 do 15: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Personální plán pro podnikatelský plán
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Služby pro členy Regionu Pošembeří Plénum 15. října 2009 Český Brod.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Organizace soutěže „Regionální potravina“ Jana Brázdilová Seminář – Význam a propagace regionálních potravin 2010.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Kvalita v sociálních službách jako proces
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
eLearningové kurzy o daňových a celních otázkách
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Uzavřené provozovny na webu Potraviny na pranýři
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Prezentační a komunikační dovednosti
Kariérové poradenství a podnikavost
Zralostní model SK Florbal Benešov: komentář 2018
Transkript prezentace:

KOMUNIKACE VE STÁTNÍ SPRÁVĚ na příkladu Státní zemědělské a potravinářské inspekce ©RNDr. Daniela Kolejková, CSc., 2004

Státní zemědělská a potravinářská inspekce orgán státní správy-úřad podřízený MZe ČR úřad státního dozoru nad potravinami v ČR kontroluje: potraviny, suroviny pro jejich výrobu, tabákové výrobky, mydlářské a saponátové výrobky (priorita:bezpečnost potravin) ústřední inspektorát (Brno) + 7 regionálních inspektorátů

PROČ komunikace ve státní správě? Potřebuje státní úřad PR? Komunikace jako POVINNOST: Zákonná - Zákon č. 106/1999 SB., o svobodném přístupu k informacím – určuje KDO je KOMU povinen poskytovat JAK0 informace a JAKÝM způsobem

SZPI Povinnost vůči veřejnosti – nejširší veřejnost =zákazník úřadu (spotřebitelé, podnikatelé, média, MZe, jiné úřady české i EU a instituce), dobře řízená komunikace=vytváření pozitivního obrazu úřadu, budování důvěryhodnosti a posilování pozice úřadu, jedná se o postupnou změnu myšlení zaměstnanců úřadu

SZPI Povinnost úřadu vůči sobě samému – management jasně vnímá význam externí komunikace a potřebu pozitivní image úřadu („kdo nekomunikuje, neexistuje“, „kdo neexistuje, ten těžko cokoli prosadí“,…)

PROČ komunikace ve státní správě? Potřebuje státní úřad PR? – pokr. Komunikace jako nástroj PUBLIC RELATIONS: PR úřadu (prezentace výsledků jeho činnosti) má přímou souvislost s jeho vnímáním veřejností (zákazníkem) – dobře řízená externí komunikace = pozitivní vnímání úřadu, budováním důvěryhodnosti (význam pro spotřebitele je např. v tom, že nepopřává sluchu „zaručeným“ poplašným informacím a obrací se ke kompetentnímu úřadu, jemuž důvěřuje)

SZPI pozitivní vnímání úřadu veřejností = pozitivní vnímání nadřízeným orgánem (důsledek: snazší prosazování oprávněných zájmů, např.: prosazení rozpočtu – modernizace vybavení, prostředky na vzdělávání, zahraniční stáže, etc.-zvyšování kvality a kvalifikace zaměstnanců – vyšší kvalita odvedené práce – vyšší kvalita služby veřejnosti)

Komunikace externí a interní Současný stav ve státní správě: Externí komunikace – úřady státní správy jí věnují patřičnou pozornost od r. 2000 (stal se účinným zákon o poskytování informací, postupně se mění myšlení, na trhu jsou kompetentní a vzdělaní odborníci, nedostatek- na rozdíl od komerční sféry: některá legislativní omezení, finanční ohodnocení, někdy stále nedocenění významu PR)

Interní komunikace – prosazuje se ve státní správě velmi pomalu, ne vždy je chápána jinak než pouhé „předávání informací“ (argument: „vždyť máme intranet a interní předpisy na to, kdo komu má který materiál předávat“ ), je nutné přesvědčovat management úřadu o potřebnosti interní komunikace ve smyslu podpory motivace zaměstnanců, vytváření vnímání týmové spolupráce, zvyšování jejich sebevědomí a vytváření pocitu, že se o ně někdo zajímá (někdy jde o činnost HR oddělení, ve státní správě personalisti nejeví o interní komunikaci zájem)

Specifika externí komunikace ve státní správě Výhody: - poskytování informací je POVINNOSTÍ – je potřeba ji využít k vlastnímu prospěchu (novináři očekávají informace, není nutno jim je vnucovat ani za jejich zveřejnění platit) většinou je stále k dispozici NĚCO, co stojí za zveřejnění a co veřejnost skutečně zajímá, exaktní výsledky (kontrolní úřad má průběžně výsledky kontrol např. potravin)

SZPI Nevýhody: snadný terč populistů musí se pohybovat v rámci právních předpisů (ne vždy s nimi souhlasí) snaha o „dohled“ ze strany nadřízeného orgánu snaha o lobbing zájmových skupin

Externí komunikace a SZPI Efektivně fungující externí komunikace 1. Historie Do r. 2000 – žádná komunikace 2000 – zákon č.106/1999 SB., tiskový mluvčí – období hledání koncepce komunikace vně úřadu 2002 – podpora komunikačních činností – vznik Referátu pro vnější komunikaci, web 2003 – rozšíření činností o interní komunikaci – vznik Oddělení pro vnitřní a vnější komunikaci Průběžně – prosazování vzdělávání v komunikačních dovednostech i pro další skupiny zaměstnanců (např.inspektoři, právníci, etc.)

Externí komunikace a SZPI – pokr.1 2. Základní organizační podmínky TISKOVÝ MLUVČÍ /TM/ - kompetentní odborník, zkušenost z mediální sféry (výhoda!) SUBORDINACE - optimální: podléhat přímo nejvyššímu představiteli úřadu, součást top managementu KOMPETENCE – jasně vymezené, interní předpis VYBUDOVÁNÍ ODDĚLENÍ PRO KOMUNIKACI – web, prezentace, int. komunikace VLASTNÍ ROZPOČET – není podmínka, ale podstatná výhoda

Nejdůležitější je získat top management pro své myšlenky. SZPI Nejdůležitější je získat top management pro své myšlenky. Bez podpory vedení lze jen těžko něco prosadit!

Externí komunikace a SZPI – pokr.2 3. Základní principy a nástroje VSTŘÍCNOST- platí obecně! DOBRÉ KONTAKTY -S NOVINÁŘI – PRIORITA!!! - adresář odborných novinářů, plnění slibů, princip spravedlnosti- všem najednou, eliminovat nedorozumění, SE SPOTŘEBITELI (a spotř. organizacemi) – informace každému, kdo projeví zájem, články a vystoupení ve spotřebitelských rubrikách, S KOLEGY TISK.MLUVČÍMI (i v EU!)– co nejvíce informací o tom, co se děje i jinde KONCEPCE – je dobré vědět, ČEHO chci docílit a JAK toho chci docílit, nutno po čase hodnotit a dle potřeby upravovat

SZPI TISKOVÉ ZPRÁVY – co nejčastěji, ale „o něčem“ TISKOVÉ KONFERENCE – podle potřeby, co nejzajímavější, ukázky z praxe v praxi WEB – v kompetenci tisk.mluvčího (resp. odd. komunikace), TZ, info pro spotřebitele i pro podnikatele, prolinkování na jiné úřady, přehled právních předpisů (i EU), přímý kontakt se SZPI

Externí komunikace a SZPI – pokr.3 ČLÁNKY, INTERVIEW – pro odborný tisk (Potravinářský zpravodaj, Moderní obchod, komoditní tiskoviny) BESEDY, PŘEDNÁŠKY, SEMINÁŘE, VELETRHY – pro neodbornou veřejnost EXKURZE, KONZULTACE – pro vysoké školy (budování odborného zázemí i posilování informovanosti o SZPI), využíváno též pro eliminaci negativního postoje vůči SZPI (Greenpeace, etc.) PROPAGAČNÍ MATERIÁLY – tištěné, elektronické, předměty (i pro potřeby interní komunikace)

SZPI ZPĚTNÁ VAZBA - denní monitoring tisku (distribuce, evidence, hodnocení), případná zpětná reakce (nedorozumění, nepochopení, záměr – nutno eliminovat, někdy jde o podnět ke kontrole nebo k vlastnímu zlepšení), odborníci úřadu vyhledávaní jako komentátoři v oboru, autoři odborných a spotř.článků, členové inspekčních misí v EU, členové výborů a pracovních skupin EK, konzultanti, etc. ,

Interní komunikace obecně Co je interní komunikace? Jak je vnímána ve státní správě? Cíl: Podpora - týmová spolupráce, identifikace, loajalita, podpora motivace, podpora lepší informovanosti

SZPI Současný stav: -nejednota chápání „komu to patří“ (v komerční sféře – personalisté x lidé z komunikačních oddělení) -státní správa většinou omezuje interní komunikaci na „předávání informací, nejčastěji písemných“ -interní komunikace = podpora týmového myšlení zaměstnanců, jejich motivace, pocitu loajality, spokojenosti s pracovním prostředím a zájmem managementu, souvisí úzce s firemní kulturou (tento pojem také ještě nedorazil do státní správy), doporučení: aplikovat vybrané nástroje užívané v komerční sféře

SZPI Státní zaměstnance je v současné politicko- ekonomické a legislativní situaci jen těžko možné motivovat základním motivačním nástrojem - tedy finančně!

Interní komunikace a SZPI Interní komunikace v SZPI -nastartována zač. r.2003 – těžký proces, ne každý je této činnosti dodnes nakloněn NÁSTROJE: ANKETA MEZI ZAMĚSTNANCI – anonymní, 20 otázek, 70% návratnost (loajalita, informovanost, pracovní pohoda, nedostatky, přání), vyhodnoceno a zveřejněno – argument pro nastartování změn INFO MAILY – vše důležité všem

SZPI PODNIKOVÝ ČASOPIS – elektronický, redakční rada, obsah „ROAD MOVIES“ – top management, podněty pro řešení neřešeného, pozor na plnění slibů, nutno dodržet a ohlídat splnění! ANONYMNÍ SCHRÁNKA na intranetu SETKÁNÍ ZAMĚSTNANCU – rozpočtová pravidla, náplň NOVÝ INTRANET – investice (2005-6), personalizace stránek

Firemní kultura a státní správa Co je to firemní kultura? Vše, co souvisí s chováním a vystupováním managementu i zaměstnanců vůči sobě i navenek. Je to oblékání, úroveň komunikace, systém vzdělávání, motivační programy, PR, CI-corporate identity (jednotný vzhled-merkantilie,vývěsní tabule..), identifikační znaky (ale i např.dochvilnost, dodržování vnitřních předpisů, Jak představování se do telefonu etc.)

SZPI Mají mít úřady státní správy definovánu firemní kulturu? Je to nezbytná součást jejich fungování, mají-li mít odpovídající a očekávanou úroveň! V současné době se už mnohde na firemní kulturu dbá, noví zaměstnanci její pravidla přijímají otevřeně a samozřejmě, těžce se prosazuje u starších zaměstnanců. Zásadní je přístup top managementu úřadu.

Firemní kultura a SZPI Corporate Identity-jednotný styl úřadu – grafický manuál, prezentační dokumenty, materiály a předměty, merkantilie, vývěsní tabule, úřední písemnosti…. Etický kodex zaměstnance – etika zaměstnance, chování (interní – externí), protikorupční klauzule, pravidla odívání,… Kurzy komunikačních dovedností – různé stupně pro různé pozice Péče o zaměstnance (HR) – státní správa-omezení zákonnými možnostmi (FKSP, stravenky, drobné dárkové předměty na konci roku,…) Podpora interní komunikace – další motivační programy a projekty

SZPI Aby byly požadavky pravidel firemní kultury naplňovány, musí o nich být zaměstnanci jasně a srozumitelně informováni!

Děkuji vám za pozornost, chcete-li cokoli vědět, A je tu konec…  ! Děkuji vám za pozornost, chcete-li cokoli vědět, ptejte se!