Autor: Mgr. Libor Sovadina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Advertisements

Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Rašplování, pilování a broušení dřeva
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
PČ_142_Dřevo_Spojování dřeva plátováním, kolíkováním
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Podzimní lucerna Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Špačková Martina ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s pěstováním lesů, produkčními.
Měření a měřidla v technické praxi
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
Rovnovážná poloha tělesa
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
Pracovní list VY_32_INOVACE_41_10
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
BĚLOVÉ, JÁDROVÉ A VYZRÁLÉ DŘEVO
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ Pč_086_Práce s kovy_Cesta železa a druhy kovů Autor: Mgr. Radomír Válek Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
FY_080_ Elektrický proud v kovech_Stejnosměrný a střídavý el. proud
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
KÁCENÍ TROPICKÉHO DEŠTNÉHO LESA
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Ch_094_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Železo, hliník
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
ENERGETIKA A TĚŽKÝ PRŮMYSL
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
CELOSVĚTOVÁ TĚŽBA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
SULFIDY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
VLIV TĚŽBY NEROSTŮ NA KRAJINU A ŽP
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
PČ_135_Dřevo_Spojování dřeva hřebíky
Savci – Riskni to! Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Pč_135_Dřevo_Spojování dřeva hřebíky
PČ_003_Práce s drobným materiálem_Stojánek na ubrousky
KÁCENÍ TROPICKÉHO DEŠTNÉHO LESA
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pila „KATR“. Řez kmenem stromu Dřívější pily – skanzen Veselý kopec.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Prvouka pro 2. tř. Stromy v lese III/2 18.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Libor Sovadina Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Dřevo jako materiál Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách pracovních činností Je určen pro předmět Pracovní činnosti a ročník 6.

Dřevo Dřevo je jedním ze základních stavebních materiálů. Jedná se také o jeden z nejstarších využívaných materiálů člověkem. Dřevo je zahrnováno mezi obnovitelné zdroje energie, jako jeden z druhů biomasy. Je to snadno dostupný přírodní materiál, který lidé široce využívají. Dřevo se skládá z : celulózy (40–50 %) ligninu (20–30 %) hemicelulózy (20–30 %) doprovodných složek (terpeny, tuky, vosky, třísloviny, steroly, pryskyřice. vody v různém množství (podle ročního období, stupně vyschnutí dřeva atd.)

Základní druhy dřeva Dřevo můžeme rozdělit do dvou základních skupin dřevo jehličnatých dřevin – smrk, jedle, borovice, modřín, douglaska, jalovec, tis dřevo listnatých dřevin s kruhovitě pórovitou stavbou – dub, jasan, akát, jilm, morušovník, kaštanovník s polokruhovitě pórovitou stavbou – ořešák, třešeň, švestka s roztroušeně pórovitou stavbou dřeva – buk, platan, habr, olše, lípa, javor, bříza, topol, vrba, hrušeň

Těžba dřeva Těžba dřeva je v podstatě „sklizeň“, při které nedochází ke zničení lesa. Těžba dříví je při řádném hospodaření prostředkem obnovy lesa a podřizuje se způsobu a průběhu obnovy následného porostu.

Při těžbě dřeva je možné rozlišit tyto operace: Postup při těžbě dřeva Při těžbě dřeva je možné rozlišit tyto operace: kácení – vlastní porážení dřevin určených k těžbě odvětvování – odstraňování větví a výroba tzv. surových kmenů odkorňování – odstraňování kůry (pokud se vůbec provádí) zkracování – příčné přeřezávání surových kmenů na jednotlivé sortimenty surového dříví

Lesní dělník při těžbě dřeva pomocí ruční motorové pily Lesní kolový traktor (LKT, lidově zvaný „Lakatoš“) na skládce vytěženého dřeva

Řezy kmenem stromu

Struktura, složení a letokruhy dřeva

Základní druhy dřeva, vlastnosti a využití výroba nástrojů nábytek stavební materiál výroba dopravních prostředků (lodě) palivo výroba řeziva výroba papíru a celulózy. další chemické suroviny, získávané ze dřeva (pryskyřice, přírodní kaučuk apod.) Stavby na bázi dřeva Hrázděné zdivo Hrázděná stavba Roubená stavba Lepená dřevěná konstrukce

Palivové dříví Dřevo se po vytěžení dělí do několika základních skupin. Jednou z těchto skupin je i palivové dřevo. Za palivové dřevo je obvykle považováno dřevo, které má až do 70% hniloby nebo je různými způsoby znehodnoceno (pokřivení, odřezky apod.) a je nevhodné k dalšímu zpracování. Dřevo jako palivo je v současnosti jedním z nejvíce využívaných druhů paliva v domácnostech rodinných domů.

Strojová těžba dřeva Vyvážecí traktor zajišťuje dopravu krátkých kusů dřeva (2 – 6 m) z porostu na odvozní místo. Hlavním pracovním nástrojem je hydraulický jeřáb s drapákem, který v porostu nakládá nařezané klády na ložnou plochu. Vyvážecí traktory mívají nejčastěji 8 kol umístěných na zlamovacím podvozku. Jedná se o specializovaný stroj, který není možné rozpojit. Pro snížení zhutnění půdy jsou používány široké nízkotlaké pneumatiky. Zdvojené ovládací prvky v kabině umožňují bezpečnou jízdu vpřed i vzad.

Řezivo Řezivo je stavební dřevěný materiál získaný podélným rozřezáním vhodných surového dříví na pilách. Řezivo se nejčastěji vyrábí ve specializovaných provozech - pilách. K podélnému rozřezání kulatiny se používají rámové, pásové nebo kotoučové pily. Po rozřezání se řezivo obvykle suší. Pro přirozené sušení se skladuje srovnané do hrání kde se ponechává různou dobu podle ročního období a počasí několik měsíců až rok.

Otázky k opakování Jaké je základní rozdělení dřevin ? Vyjmenuj alespoň tři listnaté stromy. Vyjmenuj alespoň tři jehličnaté stromy V čem spočívá odkorňováni při těžbě dřeva ? Jaké druhy letokruhů u stromů rozlišujeme ? Jak se dá podle letokruhů určit stáří stromu ? K čemu se dá využít dřevo ? Jak se nazývá provoz, kde vzniká řezivo ?

Správné odpovědi Dřeviny listnaté a jehličnaté. Buk, dub, olše, habr, švestka Smrk, jedle, borovice, tis Zbavení stromů kůry Letní a zimní Za jeden rok přibude letní (tmavší) a zimní (světlejší) letokruh. Stačí je spočítat. Výroba nástrojů, nábytku, papíru a stavební účely Pila

Použité zdroje: www.wikipedie.org www.pixabay.com Skovarbejder.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 20.6.2005 [cit. 2013-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Skovarbejder.jpg Bundesarchiv Bild 183-1985-0114-002, Marienberg, Räumen von Holz.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 4.12.2008 [cit. 2013-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bundesarchiv_Bild_183-1985-0114-002,_Marienberg,_R%C3%A4umen_von_Holz.jpg HSM Forwarder 5384.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 22.12.2007 [cit. 2013-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HSM_Forwarder_5384.jpg