Sochařství Giotto – Andrea Pisano, Sochař při práci, reliéfní výzdoba kampanily dómu ve Florencii, po 1334.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

Nová inspirace pro Váš interiér
Umění raného středověku
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Kultura Egejské oblasti
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
Sochařství staré, střední a nové říše
Druhy výtvarného umění
Antický Řím Malířství a mozaiky.
Antická kultura.
m a r e k t r i z u l j a k malíř, sochař, sklářský výtvarník narozen 1953 v Bratislavě Absolvent Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
NOVÁ FIGURACE SOUČASNÉHO UMĚNÍ
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gotické malířství a sochařství
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Barokní umění.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
Charakteristika umělecké památky
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Secese přelom 19. a 20. století.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Výtvarné umění.
32_09_21: Výtvarné materiály: Jak? Čím?
Umění Egypta sochařství, malířství MgA. Lukáš Psík
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Malířství, sochařství GOTIKA
ITALSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
ČESKÝ INFORMEL Jana Bobčíková.
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Svojanov – pokoj č.4. Portmoneum I. – nástěnné malby Josefa Váchala.
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Předmět a metody dějin umění
Malířství a sochařství (úvod)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 9) Základy malby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
17) Pracovní náměty, materiály, techniky Výtvarná příprava 1.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
Graffiti Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
UMĚNÍ STARÉHO EGYPTU.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
SOCHA DO VEŘEJNÉHO PROSTORU
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Teorie architektury.
Řecké antické sochařství – archaické období
VY_ 32_ INOVACE _03_10_gotická kultura
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Sochy a plastiky Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT. UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
1 ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Sochařství Giotto – Andrea Pisano, Sochař při práci, reliéfní výzdoba kampanily dómu ve Florencii, po 1334

Kategorizace sochařství podle prostorového pojetí: socha, sousoší, reliéf podle funkce: volná díla / díla spojená s architekturou (též pomníky) podle výtvarné techniky: 1) skulptura, 2) plastika, 3) kovotepectví, antická toreutika

Rozlišení skulptura / plastika Skulptura (lat. sculpere = řezat do něčeho) – ubírání hmoty dřeva, kamene či kosti (kamenosochařství, řezbářství, glyptika tj. řezba gem a kamejí) Plastika (řec. plastikos = tvořící z hlíny) – přidávání hmoty, tj. modelování ve vosku, štuku, hlíně (ceroplastika, štukatérství, terakotářství) a kovolitecké postupy

Teorie sochařství Leon Battista Alberti, De statua, 1464 odlišuje sochřaskou práci „per via di porre“ (plastika) a „per via di levare“ (skulptura) sochařská metoda – znázor-nění druhového a individuál-ního, důraz na správné proporce, k jejichž stanovení navrhuje přístroj definitor (vymezovač)

Albertiho definitor (rytina z boloňského vydání, 1782)

K hermeneutice sochařství Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh Sochařství nám tak před oči přivádí spolubytí s druhými jako jeden ze základních existen-ciálů pobytu. Vzcházení druhého v sochař-ském díle je nabídkou zjevujícího setkání, ve kterém se zjevným stává to podstatné (tedy spolubytí) v celé škále možných ladění a relací: od prosté solidarity až po vystoupení autority. (sborník Dějiny umění v české společnosti. Praha 2004, s. 85.)

Malířství

Teorie malířství Antická mimesis/imitatio: Gaius Plinius Secundus Maior, Naturalis Historiae libri XXXVII, ca 70. Parrhasiova soutěž se Zeuxidem. L. B. Alberti, De pictura, 1435-36. Jeho ideálem malíř-humanista znalý euklidov-ské geometrie, ciceronské rétoriky a literatury. V první části známá definice obrazu jako plochy okna (průřez pyramidou vidění).

Kategorizace malířství podle funkce: volné/užité (např. knižní malba, či vitraje), intimní/monumentální podle námětu: figurální, portrétní, žánrové, krajinomalba, zátiší (jiné dělení: mytologické, církevní, světské) podle materiálu (podkladu, barev) a techniky: nástěnná malba, mozaika, sgrafitto, sklomalba, závěsné obrazy – deskové (nejčastěji tempera na dřevě), olej na plátně, akryl na sololitu, dále akvarel, pastel, kvaš (vše na papíru) atd. podle formálního pojetí: abstraktní/zobrazující

K hermeneutice malířství Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh odlišení zobrazení / obraz zobrazení: jeho cílem je vizuální substituce skutečnosti nebo věci, která se nachází mimo obraz (vizuální „simulace“) obraz je zjevným uchopením a předvedením zobrazované skutečnosti před naším pohledem; H. G. Gadamer, Pravda a metoda: „...obraz uplatňuje své vlastní bytí, aby nechal vystoupit zobrazené“ (sborník Dějiny umění v české společnosti. Praha 2004, s. 82.)