Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 Anglicky v odborných předmětech "Support of teaching technical subjects in English“ Výukový program: Fyzika Název programu: Alternátor Vypracoval: RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Alternátor
Alternátor Obecné informace: Alternátor je točivý elektrický stroj Přeměňuje rotační energii tj. kinetickou energii resp. mechanickou energii na energii elektrickou Výstupní výkon je vyváděn do zařízení elektrického rozvodu
Princip funkce alternátoru Alternátor pracuje na principu elektrické indukce Ve vodiči je indukováno napětí, pokud vodič a magnetické pole se vůči sobě pohybují Velikost indukovaného napětí závisí na intenzitě magnetického pole a rychlosti pohybu vodiče (otáčkách motoru)
Konstrukce Alternátory jsou synchronní stroje Podle typu rotoru se alternátory dělí na: S hladkým rotorem - turboalternátory - obvykle je hnacím strojem parní turbína (v elektrárně), rychlost otáčení 3000 min-1, při kmitočtu sítě 50 Hz S vyniklými póly, pomaloběžné alternátory - jsou poháněny pomaluběžným strojem často vodní turbínou. Rychlost otáčení je celočíselný podíl z 3000 min-1, při kmitočtu sítě 50 Hz Spolu s hnacím strojem tvoří mechanicky spojené soustrojí. Hnací stroj a alternátor bývají na společné hřídeli
Výhody alternátoru Alternátor s usměrňovačem lze navrhnout tak, že akumulátor je nabíjen i při běhu naprázdno spalovacího motoru To je důležitá výhoda pro dnešní velkoměstský provoz Životnost akumulátoru nabíjeného alternátorem s usměrňovačem je delší než akumulátoru nabíjeného dynamem Alternátor je též buzen přímo z akumulátoru ihned po zapnutí zapalování.
Funkce alternátoru Alternátory generují elektřinu stejným způsobem jako generátory stejnosměrného elektrického proudu Zpravidla se otáčí otočný magnet – rotor uvnitř pevně umístěných vinutí na železných jádrech – stator Pohybem rotoru způsobeným mechanickou energií je generován elektrický proud Často bývají ve statoru tři sady statorových vinutí, které jsou navzájem pootočeny o 180° Magnetické pole rotoru může být vyvoláváno indukcí nebo pernamentním magnetem
Využití alternátoru v automobilu Automobilový alternátor má stejnou konstrukci jako průmyslový alternátor Automobilový alternátor vyrábí trojfázový střídavý elektrický proud Střídavý elektrický proud musí být před vstupem do sítě vozidla usměrněn K usměrnění střídavého elektrického proudu se používají diody Diody se upevňují do diodového můstku K omezení napěťových špiček je výstupní stejnosměrný elektrický proud alternátoru regulován Zenerovou diodou Výhoda alternátoru vůči dynamu je především v tom, že má nízkou hmotnost
Aktivita I Vyhledejte na internetu alternátor: Rotor a stator alternátoru Vyhledejte na internetu schéma zapojení alternátoru zapojeného do elektrického obvodu
Aktivita II Popište základní části alternátoru vyhledaných na internetu Popište a vysvětlete zapojení alternátoru do elektrického obvodu
Použitá literatura JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 1. Brno : Avid, 2004. 211 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 2. Brno : Avid, 2004. 120 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 3. Brno : Avid, 2004. 220 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 4. Brno : Avid, 2004. 350 s.