Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
PSYCHICKÉ JEVY.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
Prezentace záměru aktivit letošního projektu „Regionální konference“
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Spektrum didaktických stylů
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Alternativní a augmentativní komunikace
Průřezová témata.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Výchovně vzdělávací cíle
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Didaktika geografie.
Pedagogické minimum pro knihovníky – kritické myšlení a jeho metody Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU 4. listopad 2015 Seminář – Vědecká knihovna.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Teorie vzdělávání dospělých
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Podmínky učení.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_73
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Konstruktivismus Zora Syslová.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální dovednosti učitele
Práva dítěte Výchova k občanství
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Jak na jazyky.
Dělíme se o pizzu Sociabilita .
Transkript prezentace:

Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce Mgr. Helena Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2012

Kritické myšlení KM je myšlení nezávislé, samostatné. Informace a informovanost jsou výchozími body KM. KM hledá a předkládá otázky a problémy. KM hledá promyšlená zdůvodnění. KM je myšlením ve společnosti. Psaní je pro kritické myšlení nejcennějším názorem.

UČENÍ Co je to učení? Co získáme, když se učíme? K čemu je učení? Kdy se s učením nejčastěji setkáváme? Kde se s učením nejčastěji setkáváme? Učíme se sami? Proč se učíme? Co nepříznivě ovlivňuje učení?

Optimální podmínky pro rozvoj KM Poskytnout žákům čas a příležitost pro KM. Umožnit žákům volně věci domýšlet a domněnky vyslovovat. Rozmanité myšlenky, nápady a názory přijímat otevřeně. Podporovat aktivní zapojení žáků do učebního procesu.

Optimální podmínky pro rozvoj KM Zajistit bezbariérové prostředí, kde nebudou žáci vystaveni posměchu. Vyjádřit důvěru v to, že každý žák je schopen činit kritické úsudky. Oceňovat myšlení. Být připraven formulovat své úsudky či se jich naopak zdržet.

Proč? KOMPETENCE

Kompetence Soubor znalostí, dovedností, postojů, hodnot, které umožňují člověku účinně jednat v různých situacích. znalost? – komunikovat slušně a co to znamená dovednost? postoj?

Bloomova taxonomie 1956 Benjamin Bloom klasifikace vzdělávacích cílů kognitivní oblast postojová (citová) oblast psychomotorická oblast

Kognitivní oblast Zapamatování – znalost Porozumění Aplikace Analýza Syntéza Hodnotící posouzení

E – U - R

Evokace vybavení si a utřídění dosavadních představ o tématu - prekoncepty propojuje dosavadní znalosti, zkušenosti či představ učícího se dítěte s cílem pro danou hodinu učitel (ka) nezasahuje do výuky, pouze dodá další instrukce nebo naváže další otázkou individuální, poté ve dvojicích, ve skupinách... vnitřní motivace pro práci s tématem

Uvědomění si významu informací přichází zdroje, které žáci mohou považovat za zdroj informovanější, poučenější než jsou v danou chvíli oni sami příjímání nových informací, jakou mají pro žáka hodnotu.... samostatné hledání a nalézání odpovědí na stanovené otázky trvajících chuť učit se a poznávat

Reflexe každý sám formuluje své pochopení po svém sestavuje svůj nový obraz studované věci – staví novou strukturu z původních i nových poznatků a otázek, ujasňuje si souvislosti ujasňuje si postupy učení a myšlení, kterými se dostal k novým informacím a novému pochopení reflexe jedné hodiny bývá evokací další

„Handicap“ EVOKACE UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU INFORMACÍ REFLEXE

Rychlí špioni Brýle Mozek Vozík Kazeta Hůlka Domov

Kmeny a kořeny (E+U) Jak můžeme komunikovat s lidmi se specifickými potřebami? Jaké služby nabízejí knihovny lidem s postižením? Jak poznáte lidi se specifickými potřebami? Jaké bariéry se objevují v knihovnách? Kdo všechno patří mezi lidi se SP?

Otázka – Pošta (U+R) Otázka k tématu. Odpověď od jednoho čí více spolužáků. Varianta „podvojného deníku“.