ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Ivan Nývlt TEMATICKÁ OBLAST:Dějepis NÁZEV DUMu:Umělecké směry a slohy POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:01 KÓD DUMu:IN_D_01 DATUM TVORBY: ANOTACE (3.ROČNÍK): ANOTACE (3.ROČNÍK):Tento DUM uvádí studenty do problematiky výtvarného umění, základního pojmosloví a jeho rozlišení. Studenty přivádí k zamyšlení o funkci výtvarného umění v dějinách i v současnosti. Aplikuje nejnovější postřehy z dějin výtvarného umění. METODICKÝ POKYN:
UMĚLECKÉ SLOHY A SMĚRY ÚVOD DO PROBLEMATIKY
JAK SE LIŠÍ SLOH A SMĚR Ať už směr nebo sloh – trvá, než se prosadí Vždy zasazen do širšího kulturního kontextu doby i místa Vždy výrazem – zhmotněním lidské fantazie a duchovna Směr – jen určitý obor (literatura, hudba,…) Sloh – prosazen zároveň ve více oborech, někdy určuje celého „ducha doby“
Kde se s nimi setkáváme? Všude kolem nás Hudba Výtvarné umění Divadlo Literatura Film A další A jejich vzájemná prolínání
Co nám říkají tyto pojmy? Artefakt? Architektura? Obraz? Socha? Plastika? Opus? Happening? Performance?
Jak rozlišujeme a zařazujeme? Jen oborově – např.do dějin výtvarného umění Jen chronologicky – např.17.století, rok 1628 Jen znakově – např.barokní dílo Jen biograficky – např.dílo P.P.Rubense Nejlépe však komplexně – dílo, autor, doba vzniku, typické znaky (ne vždy nám však je vše známo!!!)
Shrnutí Sloh či směr nemusí nutně souviset s pevnými historickými mezníky Mnohé slohy či směry se navzájem ovlivňují, prolínají I jeden konkrétní umělec může patřit k více uměleckým směrům Zařazení díla ke slohu/směru pomůže dílo lépe pochopit, vnímat
Zdroje Vlastní práce autora