AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: domov mládeže, dokumentace, režim, vnitřní řád, škola v přírodě ŠKOLSKÁ VÝCHOVNÁ A UBYTOVACÍ ZAŘÍZENÍ VY-32-INOVACE-PED-219
Domovy mládeže zařízení, které zajišťuje žákům SŠ a studentům VOŠ ubytování, stravování a výchovnou péči činnost a provoz se řídí vyhláškou č.108/2005 Sb. zřizovatelem je SŠ nebo krajský úřad, církev nebo soukromá osoba Provoz DM ubytování není nárokové, o přijetí rozhoduje ředitel provoz během školního roku, víkendy - záleží na specifických podmínkách školy
vnitřní řád práva: používat místnost a zařízení DM, podílet se na organizaci života v DM, požadovat účelné vybavení a výměnu ložního prádla, podávat připomínky, odjíždět domů, požádat o vycházku povinnosti: dodržovat řád, udržovat pořádek, dodržovat BOZP, používat jen schválené elektrické spotřebiče, šetřit zařízení DM, hlásit závady, dodržovat zásady slušného chování, přezouvat se, hlásit úraz či onemocnění zakázáno: svévolně poškozovat zařízení DM, užívat a přechovávat alkohol a jiné omamné a zdraví škodlivé látky, hrát hazardní hry
žáci jsou rozděleni do výchovných skupin po 20 – 30 lidech Funkce DM a)Příprava na vyučování b)Zájmová činnost c)Etická výchova Výchovně vzdělávací činnost v DM navázání neformálního vztahu vychovatel - žák vychovatel = iniciátor, vedoucí a rádce zájmových aktivit
Dokumentace DM evidence ubytovaných žáků, osobní spisy záznamy o výchovně vzdělávací činnosti denní hlášení vnitřní řád DM rozvrh služeb vychovatelů zápisy z pedagogických rad Žákovská samospráva žáci mají právo být voleni do samosprávy vyjádření a podávání návrhů k náplni činnosti DM organizuje akce v rámci VČ
Režim v DM Budíček Činnosti osobní hygieny Úklid pokojů Stravování Osobní volno Studijní volno Vycházky Večerka
Školy v přírodě činnost a provoz se řídí vyhláškou č. 108/2005 Sb. školské účelové zařízení pro děti z MŠ a ZŠ a pro děti vyžadující speciální péči probíhá zde školní vyučování ve volném čase převládají aktivity spojené s přírodou (sport, tělovýchova, turistika) zařízení jsou umístěná v ekologicky nezávadném prostředí vychovatel není pouze pedagog, ale také citová opora pro děti
POUŽITÉ ZDROJE: PÁVKOVÁ, J. a kol.: Pedagogika volného času. Praha: Portál, vyd. ISBN STODŮLKOVÁ, E., ZAPLETALOVÁ, E.: Pedagogika pro střední školy. Beroun: Manchart, vyd. ISBN