Christian Morgenstern Název projektu: Moderní škola Christian Morgenstern Mgr. Lucie Rusová 29. 04. 2014 český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047
opakování -DADAISMUS vzniklo roku 1916 v Curychu ve Švýcarsku emigranti z mnoha zemí založili Kabaret Voltaire vůdčí osobností byl básník Tristan Tzara → vydával sešity DADA a 1918 vydal dadaistický manifest (spolupráce s malířem F. Picabiou) na počátku 20. let se pomalu proměnil v surrealismus Název hnutí vznikl, když Tristan Tzara zabodl nůž do Laroussova slovníku. Na tomto místě bylo slovo „dada“. Stalo se to 28. února 1916 v 8 hodin večer náhoda
opakování - DADAISMUS umělecké, literární a myšlenkové hnutí protestuje proti dosavadním konvencím uměleckým i lidským chce burcovat šokovat provokovat ZÁKLADNÍ PRINCIPY DADA 1/ náhoda 2/ pryč s dosud platnými estetickými hodnotami a normami 3/ využití nelogických souvislostí a nesmyslu 4/ mystifikace 5/ civilizace zabíjí umění ← odpor
Christian Morgenstern *1871 †1914 právě jeho básně se recitovaly v kavárně Voltaire v Curychu, když vznikal dadaismus (v té době byl už však byl Ch. Morgenstern po smrti) ojedinělý autor světové literatury už na konci 19. st. ho zajímal jazyk jako básnický nástroj dílo postaveno na vtipu, využívá rozpor mezi sémantikou a gramatikou slova hlavní atributy = humor, groteskní lyrika, hraní si s absurdními jazykovými tvary některé jeho texty by mohly být dadaistickým manifestem, např. Rybí zpěv (b. vybudována pouze z grafických znaků)
dílo Šibeniční písně 1905 Palma Kužel 1916 Šlasi 1919 Básnické sbírky vytvořené mezi roky 1905 – 1919 Šibeniční písně 1905 Palma Kužel 1916 Šlasi 1919
ŠIBENIČNÍ PÍSNĚ (1905) groteskní lyrika vliv Morgernsterna i na českou tvorbu, např. J. Suchý písně ze 60. let uvedl v pohyb slovní kompozici i slovotvorbu, nechal volný průběh absurditě
Dítěti ____________ v člověku V každém člověku je skryto dítě, to znamená výtvarný pud, a jeho nejmilejší hračkou a předmětem vážného zájmu není miniatura lodi, vypracovaná do nejjemnějších podrobností, ale ořechová skořápka s ptačím pírkem jako stěžněm a s křemínkem jako kapitánem. Toto dítě chce, aby mu bylo dovoleno spoluhrát, spolutvořit také v umění, a nechce být pouhým obdivujícím divákem. neboť toto „dítě v člověku“ je nesmrtelným tvůrcem v lidské duši… Pokuste se o vlastní interpretaci tohoto textu. ukázka č. 1
ukázky Popište z čeho je básnický text vytvořen. Je takový text ještě literárním výtvorem? K jaké umělecké oblasti se blíží? Co je podstatou tohoto básnického textu? ukázka č. 2 ukázka č. 3
zdroje Ukázka č. 1 – MORGENSTERN, Christian. Beránek měsíc. 2. vyd. Praha: Odeon, 1990, s. 3. ISBN 80-207-0143-5. S. Ukázka č. 2 - MORGENSTERN, Christian. Beránek měsíc: Noční rybí zpěv. 2. vyd. Praha: Odeon, 1990, s. 36. ISBN 80-207-0143-5. Ukázka č. 3 - MORGENSTERN, Christian. Beránek měsíc: Trychtýře. 2. vyd. Praha: Odeon, 1990, s. 33. ISBN 80-207-0143-5. PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury 20. století: (pro výuku na středních školách). Sokolov: O.K.-Soft, 2001.