„Blick über den Zaun“ Austausch Zürich – Prag 2012 / 13
Obsah 1.Od pohledu cizince k vlastnímu pohledu 2.Stravování 3.Využití prostoru 4.Sebevědomí učitelů a vedení škol 5.Pohostinnost Podpořeno z Programu švýcarsko – české spolupráce
1. Návštěvníci z jiných zemí ostří náš vlastní zrak! Návštěvy z Japonska, Polska, Finska, Nizozemska, Dánska a nyní Česka nás podněcují přemýšlet o vlastní škole a jejím vývoji Každá návštěva má jiné zaměření a vyvstvávají z ní nové otázky – Co je důležité? – Co se můžeme naučit?
Pořád se učíme! Fyzika a matematika atraktivněji udělaná! Společné využití pečovatelské služby a školky
Návštěvy v jiných školách a státech Švýcarsko:Alternativní školní modely Německo: Laboratorní škola v Bielefeldu Finsko: PISA grüsst Česko: Péče o děti v průběhu dne Změnit postoj z: „U nás to tak nebo jinak nefunguje!“ na „Jak by se to mohlo u nás implementovat?“
Naučili jsme se! Alternativní školní modely ve Švýcarsku: – Kompetenční mřížka – Společné hodnoty Laboratorní škola v Bielefeldu: – Školy myslí nově! – Škola jako Polis – Vzdělávání přes zkušenosti Finsko: – Podpora od ranného dětství, zacházení s gramotností – Důvěra, autonomie Praha:
2. systémy stravování ve škole Před 10 lety: 20% dětí potřebuje místo! Dnes: Cca. 60% dětí potřebuje místo! 8 Škola, cca. 200 dětí Jídelna 1, cca. 20 dětí Jídelna 2, cca. 20 dětí Škola, cca. 200 dětí Jídelna 1, cca. 35 dětí Jídelna 2, cca. 30 dětí Jídelna 3, cca. 30 dětí Jídelna 4, cca. 20 dětí
Vývoj pohledu na stravování ve škole Do nyní: – Stravování ve škole se chápe jako náhada za rodinu! – Vedoucí jídelny poskytují stravování individuálním doprovodem a obsluhou každého jedného dítěte Nově: – Nové chápání zaměstnání: péče o dítě chápe jako náhrada za školu! – S rostoucím počtem dětí není možné udržet rodinnou atmosféru
Idey z Prahy 4! Stravování ve škole je samozřejmostí pro děti, rodiče a personál školy! Kvalita péče a atmosféra jsou vynikající !
Možnosti přenosu do Curychu Stravování přes oběd ve velkých skupinách Žádné velké kuchyně, ale personál do kuchyně navíc Na oběd navazující odpolední hlídání nahrazeno volitelnými předměty Spolupráce školního personálu a pečovatelského personálu
3. Využití místa Idey z Prahy: – Oáza (vnitřní prostor) pro děti, děti potřebují klid přes přestávky – Pracovní místa / místnosti pro pedagogy Work – Life- balans! – Jídelny a školky jsou rozděleny do částí prostřednictvím koberců
4. Sebevědomí pedagogů a vedení škol! V Praze: Jsme hrdí na naši školu!
V Curychu: Můžeme být lepší?! Ale my jsme samozřejmě nejlepší!
5. Pohostinnost Srdečně děkujeme! Jste super! Srdečně děkujeme! Jste super!