Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiáluDUM č. 5 Rozvaha AutorMgr.Andrea Sapíková Tematická oblastÚčetnictví - Rozvaha AnotaceDUM je určen pro výklad učiva pro předmět Účetnictví – oblast rozvaha - rozvahové účty. DUM je určen pro teoretickou i praktickou výuku rozvahy, druhů rozvahy a pravidel sestavování. Žák je seznámen s druhy aktiv a pasiv. Ročník1.a 2. ročník nástavbového studia obor Podnikání 1. a 2. ročník Obchodní akademie a Ekonomického lycea Datum tvorbyzáří – listopad 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
R OZVAHA DUM č. 5
R OZVAHA Rozvaha nám dává přehled o aktivech a pasivech k určitému dni. Rozvaha = základní výkaz účetní závěrky Rozvaha dává přehled o majetku podniku (aktivech) a zdrojích jeho krytí (pasivech). Rozvahu též nazýváme bilancí. Druhy rozvahy Zahajovací – při vzniku firmy Konečná - sestavuje se k poslednímu dni účetního období a při ukončení činnosti firmy Počáteční – sestavuje se na počátku účetního období Mimořádná – sestavuje se nečekaně při zvláštních událostech – např. při povodních, krádežích atd.
S CHÉMA ROZVAHY AKTIVAPASIVA Stálá aktivaVlastní zdroje dlouhodobý nehmotný majetek základní kapitál dlouhodobý hmotný majetek kapitálové fondy dlouhodobý finanční majetek fondy ze zisku výsledek hospodaření minulý výsledek hospodaření běžný Oběžná aktivaCizí zdroje zásoby závazky dlouhodobé pohledávky závazky krátkodobé krátkodobý finanční majetek bankovní úvěry dlouhodobé peněžní prostředky bankovní úvěry krátkodobé Přechodná aktivaPřechodná pasiva SUMA AKTIV =SUMA PASIV
R OZVAHA Rozvaha musí splňovat základní bilanční rovnici = AKTIVA = PASIVA Rozvaha nám umožňuje zjistit výsledek hospodaření (zisk nebo ztrátu). Den, ke kterému se sestavuje rozvaha = rozvahový den. Složky aktiv a pasiv v rozvaze se nazývají rozvahové položky. Peněžní částky u jednotlivých složek rozvahy vyjadřují rozvahový stav. Rozvaha nám poskytuje informace pouze k určitému dni, neposkytne nám informace o firemním vývoji.
R OZVAHA Rozvaha rodiny Každá rodina musí řešit, jak vyjít se svými finančními prostředky či jak finančně pokrýt své potřeby. Musí tedy počítat ….. Měsíční příjmy rodiny: - Otec ,-Kč - Matka ,-Kč Měsíční výdaje rodiny Bydlení ,-Kč Hypotéka 9.000,-Kč Potraviny ,-Kč Obuv + oblečení 7.000,-Kč Víkendové lyžování 5.000,-Kč Výdaje celkem ,-Kč ttp://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=rodina#pg:11|dne
R OZVAHA http// dne
R OZVAHA Sami vidíme, že příjmy této rodiny na její výdaje nestačí. Jak tuto situaci řešit? 1) V případě, že mají našetřeno, použijí úspory 2) V případě, že nemají našetřeno – půjčí si.Tak se chová i firma. I zde musí platit bilanční rovnice Aktiva = Pasiva Aktiva - potřeby Pasiva – peníze, zdroje Bydlení ,-KčPříjem otec ,-Kč Hypotéka 9.000,-KčPříjem matka ,Kč Potraviny ,-KčPůjčka 3.000,-Kč Obuv, oblečení 7.000,-Kč Lyžování 5.000,-Kč Celkem ,-Kč A = Celkem Kč P
R OZVAHA Sestavte rozvahu Firma ABC s.r.o. sestavila k rozvahu. Peníze na běžném účtu Kč Základní kapitál Kč Peníze v pokladně Kč Stroje Kč Závazky k dodavatelům Kč Materiál Kč com/cs-cz/images/results.aspx?qu=firma&ex=1#pg:3|dne
R OZVAHA Rozvaha k AKTIVAPASIVA Peníze na běžném účtu Základní kapitál Peníze v pokladně Závazky k dodavatelům Stroje Materiál Aktiva celkem Pasiva celkem
R OZVAHA Sestavte rozvahu: Bankovní úvěr Kč Bankovní účet Kč Výrobky Kč Základní kapitál Kč Stroje Kč Závazky k zaměstnancům Kč Závazky k dodavatelům Kč Pohledávky u odběratelů Kč Budovy Kč Mějte na paměti, že suma aktiv se musí rovnat sumě pasiv.
R OZVAHA Určete, zda se jedná o aktiva či pasiva, správnou odpověď označte X. PoložkaAktivaPasiva Základní kapitál Bankovní úvěr Bankovní účet Zisk Materiál Závazky Pohledávky
R OZVAHA Seznam použité literatury: Praktické účetnictví pro střední školy,V.Rubáková, D.Šlézarová, Computer Media s.r.o., Kralice na Hané,2010 Dále byly využity vlastní poznatky z praxe.