Experiment Zpracování dat I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Statistické funkce v tabulkovém kalkulátoru Excel MS
NORMOVANÉ NORMÁLNÍ ROZDĚLENÍ
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Charakteristiky polohy hodnoty znaku - čísla popisující polohu znaku na číselné ose -můžeme zvolit: -Aritmetický průměr -Modus, medián -Harmonický průměr.
Základní statistické pojmy a postupy
Tloušťková struktura porostu
Obsah statistiky Jana Zvárová
Didaktické prostředky
Sociologický výzkum.
Biostatistika 10. přednáška
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Kontingenční tabulky Závislost dvou kvalitativních proměnných.
Statistický soubor, jednotka, znak.
Charakteristické rysy a typy jednorozměrného rozdělení četností.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09C17 AutorMgr. Monika Chvostková Období vytvořeníŘíjen.
Charakteristiky variability
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Lineární regresní analýza
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
Charakteristiky variability
Pohled z ptačí perspektivy
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Na co ve výuce statistiky není čas
Biostatistika 8. přednáška
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Statistika – základní pojmy, diagramy
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Popisná analýza v programu Statistica
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy popisné statistiky
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
Didaktické prostředky
Induktivní statistika
- váhy jednotlivých studií
Popisná analýza v programu Statistica
Statistika - opakovací test k procvičení
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Typy proměnných Kvalitativní/kategorická binární - ano/ne
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Statistika a výpočetní technika
Analýza kardinálních proměnných
Autor: Honnerová Helena
Induktivní statistika
Základy statistiky.
Metody pedagogiky.
Základy popisné statistiky
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

Experiment Zpracování dat I. 6. přednáška Experiment Zpracování dat I.

METODY ZÍSKÁVÁNÍ DAT V PEDAGOGICE Přímé: pozorování a experiment Nepřímé: vyšetřování, rozhovor, dotazník, sociometrie Dokumentové: Rozbor žákovských prací (písemných, grafických, manuálních) Rozbor školských dokumentů Rozbor literárních dokumentů

Experimentální metoda Co si vybavíte, když se řekne slovo „experiment“? Pokus? Ověření? Ve vědě při experimentu: obvykle aspoň dvě složením blízké skupiny, které pracují za různých podmínek podmínky se přísně kontrolují na konci experimentu se vliv podmínek vyhodnotí

Princip Výzkumník nezkoumá jev jeho normálním průběhu, ale: ►do probíhajících procesů cílevědomě vnáší změny v souladu s cíli výzkumu, jeho úkoly a hypotézou. ►cílem ověřit existenci vztahu mezi dvěma třídami jevů: experimentátor mění jednu veličinu (nezávisle proměnnou) pozoruje důsledky této změny na chování druhé veličiny (závisle proměnné) ►Hledáme hlubší kauzální souvislosti, než je tomu u deskriptivních anebo relačních výzkumných problémů.

Použité termíny subjekt výběr subjektů podle jistých znaků náhodný výběr (každý člen zkoumané populace má stejnou pravděpodobnost dostat se do výběru) pravý experiment – náhodný výběr subjektů do experimentální a kontrolní skupiny x kvaziexperiment experimentální a kontrolní skupina pretest – posttest závisle a nezávisle proměnná V rámci experimentálního postupu používáme dotazník, škálování, pozorování, texty. Ve společenských vědách je uplatnění metody náročné.

Experimentální techniky a projekty Technika jedné skupiny – nejjednodušší, ale nejméně přesná, výsledek je srovnán s výchozím stavem stejné skupiny (čas? vývoj?) Technika paralelních skupin – nejčastější, srovnání experimentální skupiny a se skupinou kontrolní. Jedna škola, dvě třídy, dvě různé výukové metody, různí učitelé Jedna škola, dvě třídy, dvě různé výukové metody, stejný učitel 10 škol, na 5 jedna metoda, na 5 jiná metoda, různí učitelé 10 škol, v každé 2 třídy, dvě různé výukové metody, různí učitelé, srovnání všech žáků vyučovaných jednou metodou Metoda spárovaných skupin na jedné škole Metoda spárovaných skupin na 10 školách Technika rotace faktorů

Technika rotace faktorů Technika rotace faktorů – předpokládá práci s více skupinami, realizuje se křížová výměna experimentálního činitele, který postupně působí ve všech skupinách, srovnáváním výsledků se eliminují nekontrolovatelné vlivy, protože se vzájemně ruší. Skupina A Skupina B 1. fáze Počáteční měření Experimentální zásah měření --- 2. fáze Konečné měření

Diplomové práce spíše školní experimenty zaměřené: na hledání nového přístupu k obsahu, metodám, formám výuky, na zkoumání podmínek pro vytváření příznivé atmosféry pro pedagogickou tvořivost, někdy kvaziexperiment nebo ex-post facto experiment („experiment přírody“), který spočívá v analýze pozorovaných výsledků, které nastaly přirozeným způsobem.

Subjekty experimentu Rovnocenné skupiny – co nejvíce shodné ty vlastnosti, které mohou mít vliv na nezávisle proměnnou: věk, pohlaví, prospěch, motivace, výkon v didaktickém textu, IQ, zdravotní stav Pokud nejsou k dispozici takové třídy, provede se seskupení do nových tříd. Vytváření rovnocenných skupin problematické: Prospěch Vědomostní testy – nízká reliabilita Čím více znaků, tím menší „rovnocenné“ skupiny Náhodné přiřazování subjektů do skupin (náhodná čísla, losování) Náhodný výběr – možný jen někdy a jen na začátku experimentu !!!!

Experimentální plány S použitím pretestu a posttestu (u kvaziexperimentů) S použitím jen posttestu (u pravých experimentů, náhodnost výběru „nahrazuje“ pretest, spíše mimo školní prostředí) Kombinace předchozího se čtyřmi skupinami – předejde se tomu, že pretest ovlivní posttest

Co může ovlivňovat a zkreslovat: Efekt novosti – výkony pokusných osob se zvýší vlivem nových podnětů. Hawthornský efekt – zlepšení výsledků výchovně vzdělávací činnosti u učitelů i žáků působením aktivity vyvolané experimentální atmosférou, tj. nežádoucí vliv na experimentální skupinu Podobně John Henry efekt – nežádoucí vliv na kontrolní skupinu Placebo efekt – psychologický jev, (farmaceutický průmysl a léčitelství)

Podle podmínek zkoumání rozlišujeme: laboratorní experiment experimentátor pracuje za přesně vymezených a kontrolovaných podmínek s vyloučením dalších intervenujících proměnných provádí se v laboratořích nebo ve zvláštních pracovnách či zařízeních vytvořených pro tento účel) přirozený výzkumná činnost se provádí v běžném pedagogickém prostředí v přirozených podmínkách za normální výchovně vzdělávací situace oba způsoby zkoumání mohou na sebe v různých etapách výzkumu vzájemně navazovat

Shrnutí: Klíčová role výběru Ne každá pedagogická skutečnost je přístupna experimentálnímu zkoumání. Proto nepřeceňovat a vždy spoléhat především na kvalitativní rozbory. Můžeme hlouběji postihnout příčiny (proč se dané jevy chovají tak, jak se chovají).

Deskriptivní statistiky Zpracování dat Deskriptivní statistiky

Deskriptivní statistiky popisujeme data pomocí zvolených charakteristik uspořádáváme do databáze nenumerickým údajům přiřazujeme kódy někdy i numerické údaje rozřaďujeme do kategorií a přiřadíme jim kódy obvykle výsledkem tabulka řádky – jednotliví žáci, učitelé, … sloupce – měřené jevy

Chyby a chybějící data kontrola chybějící data pomocník, kolega „anomálie“ chybějící data vyloučení případu (osoby) vyloučení případu jen z té části výpočtů, kde chybí údaj nahrazení chybějícího údaje průměrem

Tabulky a grafy Přehledná forma prezentování výsledků grafy stručné a jasné komentujeme jen důležitá zjištění grafy lépe ilustrují hrubší zobrazení než tabulka estetičtější působení

Charakteristiky polohy Aritmetický průměr je součet hodnot znaku zjištěných u všech jednotek souboru, dělený počtem všech jednotek souboru. Medián je prostřední hodnota znaku, jsou-li hodnoty x1, x2, ..., xn uspořádány podle velikosti je-li n liché je-li n sudé Modus je hodnota s největší četností.

Charakteristiky variability (proměnlivosti) Rozptyl se definuje jako průměr druhých mocnin odchylek od aritmetického průměru. Směrodatná odchylka je druhá odmocnina z rozptylu Variační koeficient se definuje jako podíl směrodatné odchylky a aritmetického průměru. Obvykle se vyjadřuje v procentech. Variační koeficient má smysl jen tehdy , nabývá-li znak x jen nezáporných hodnot.