kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka Mgr. Pavel Motyčka 1
Prosociálnost a práce s agresivitou kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Prosociálnost a práce s agresivitou Mgr. Pavel Motyčka
Prosociálnost Ve prospěch druhého Nečeká protislužbu Není povinností kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Prosociálnost Ve prospěch druhého Nečeká protislužbu Není povinností Mgr. Pavel Motyčka 3
Význam prosociálnosti kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje komunikaci Posiluje vztahy mezi lidmi různých názorů Řídí tendenci ovládat druhé Zabraňuje konfliktům Mgr. Pavel Motyčka 4
Typy prosociálního chování kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Typy prosociálního chování 1) fyzická pomoc 2) fyzická služba 3) dar a dělení se 4) slovní pomoc 5) slovní útěcha 6) potvrzení a pozitivní hodnocení druhých 7) soustředěné vyslechnutí 8) empatie 9) solidarita 10) pozitivní přítomnost a jednota Mgr. Pavel Motyčka 5
Proměnné ovlivňující prosociálnost kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Proměnné ovlivňující prosociálnost Rozptýlená zodpovědnost Nejednoznačnost situace Nekompetentnost Sociální odpovědnost Vnitřní místo kontroly Představa spravedlivého světa Empatie Mgr. Pavel Motyčka 6
kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Prosociální osobnost 1. Prosociálnost a empatie mají pravděpodobně určitý genetický základ. Oporu pro tvrzení můžeme hledat ve výzkumech s dvojčaty. 2. Prosociálnost zřejmě koreluje s temperamentovými predispozicemi a to především v oblasti seberegulace. 3. Na prosociální osobnost mají pravděpodobně vliv také trvalé interpersonální vztahy. Pokud dojde k připoutání a vytvoření důvěry mezi matkou a dítětem v raném věku, lze předpokládat, že prosociální chování se u dítěte objeví v předškolním věku. Mgr. Pavel Motyčka 7
kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Výzkum prof. Mareše 1. Vzájemné pomáhání mezi žáky není v tradiční škole pravděpodobně běžnou záležitostí. 2. Žáci vzájemnému pomáhání přikládají poměrně velkou důležitost. 3. Žáci cítí určitou morální povinnost pomoci druhému v nesnázích. 4. Pokud žáci posuzují ochotu druhých pomáhat, jsou skeptičtí. 5. Dívky vnímají vzájemné pomáhání ve škole jako důležitější. 6. Mladší žáci jsou ochotnější pomáhat – názory jsou zřejmě ovlivněny věkem. Mgr. Pavel Motyčka 8
Agresivita Poškozuje jinou osobu Je záměrné Porušuje obecné normy Není motivováno snahou pomoci Afektivní a instrumentální agresivita Příčiny: frustrace, deprivace, stavy dysfunkce, zlost, útok
Principy prosociální výchovy kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Principy prosociální výchovy Svoboda zapojení Zapojení a iniciativa Hlavní úloha žáků Prestiž cílů Horizontálnost vztahu Svědomí jako model Spoluúčast rodin Rozvoj výchovného společenství Aplikace na skutečný život Smysl dobrodružství Globálnost žák - osoba Mgr. Pavel Motyčka 10
Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Odkazy na webu: í www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops www.etickeforumcr.cz Mgr. Pavel Motyčka
Ocenění „Etická škola“ kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Ocenění „Etická škola“ í Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň www.etickaskola.cz Mgr. Pavel Motyčka
Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu www.etickavychova.cz/ops/aset Mgr. Pavel Motyčka
www.etickavychova.cz/ops Děkuji za pozornost kurz pro lektory Mgr. Pavel Motyčka