Sociální deviace v SPSP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Úvod do psychopatologie
Myšlení a jeho poruchy prof. MUDr. Eva Češková, CSc.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
VYŠETŘOVÁNÍ V PSYCHIATRII
Obecná psychopatologie
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Psychohygiena seniora
Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Symptomy duševních poruch sociální šetření
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Přednáška č. 8 Schizofrenní poruchy. Historie Historie Schizofrenie je závažné duševní onemocnění, které se vyskytovalo ve všech historických epochách.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Klasifikace duševních poruch
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Hlavní poruchy myšlení
Symbolické funkce a jejich poruchy
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Systém psychologických věd
Psychotické poruchy Jaké konkrétní poruchy lze zařadit mezi psychotické poruchy ? Jaké jsou základní symptomy psychotických poruch ? Co jste slyšeli.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná psychopatologie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PSYCHOPATOLOGIE Poruchy jednotlivých funkcí psychiky
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Psychiatrické vyšetření
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Pozornost a paměť.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sociální deviace v SPSP 7. Deviantní skupiny a jednotlivci I.: Osobu s duševními poruchami a poruchami chování FSS MU Brno, 2006

jednotlivci a skupiny: Jejich vymezení, výskyt II. Sociálně deviantní jednotlivci a skupiny: Jejich vymezení, výskyt a intervence existujících státních a nestátních organizací

Osoby s duševním poruchami a poruchami chování

OBSAH SETKÁNÍ 1. HISTORIE DUŠEVNÍCH PORUCH 2. VĚDNÍ DISCIPLÍNY ZABÝVAJÍ SE DUŠEVNÍMI PORUCHAMI 3. ZÁKLADNÍ POJMY (Z PATOPSYCHOLOGIE A PSYCHIATRIE) 4. DIAGNOSTIKA (KLASIFIKACE) DUŠEVNÍCH PORUCH A PORUCH CHOVÁNÍ 5. STATISTICKY VÝSKYTU JEDNOTLIVÝCH DUŠEVNÍCH PORUCH A PORUCH CHOVÁNÍ 6. INSTITUCE ZABÝVAJÍCÍ SE CÍLOVOU SKUPINOU OSOB

1. HISTORIE DUŠEVNÍCH PORUCH Foucault (1993) – Dějiny šílenství 1. HISTORIE DUŠEVNÍCH PORUCH Foucault (1993) – Dějiny šílenství. Hledání historických kořenů pojmu duševní choroby 14.- zač. 17. st. leproséria - malomocní vs. jejich nahrazení bláznů-tuláků (izolace) 17. – zač. 18.st. špitály - bláznovství smíšené s tuláctvím a chudobou (odsouzení zahálky prací a trestáním) zač.18.st.- chudina jako zlo (izolace před nákazou) vs. bláznovství jako projev zvířeckosti (drezura zpět k animalitě)

Léčba (držením stranou a nápravou) od zač. 17.st. tělo nemocného zhmotněním nemoci ( léčba fyzické kůry) = zpevňování slabosti (x citlivosti) = pročištění (x zanesenosti) = máčení (k očistě) = regulace pohybu (k rovnováze) od zač.19.st. odpovědnost za nový způsob šílenství ( léčba „prvků“, ze kterých se nemoc skládá - kombinace fyzických a psychických zásahů = hudba, řeč, rozhovor s pacientem…

2. JAKÉ VĚDNÍ DISCIPLÍNY SE JIMI ZABÝVAJÍ? psychiatrie (obecná vs. speciální) psychopatologie patopsychologie (obecná vs. speciální=„psychologie obtížně vychovatelných“)

3. ZÁKLADNÍ POJMY a. – z oblasti patopsychologie Abnormalita Patologie/morbidita Anomálie Deficit (poškození/porucha – retardace/zaostalost – invalidita) Defekt (handicap) (orgánový vs. funkční – tělesné – motoriky – senzorické – ostatní smyslové/řeči – mentální – specifický/výukové poruchy – kombinovaný/mnohonásobný – sociální) Handicap Vada Porucha

3. ZÁKLADNÍ POJMY b. – z obalsti obecné psychiatrie PORUCHY PSYCHICKÝCH FUNKCÍ dle Raboch a Pavlovský (2001) Vědomí = uvědomování si sebe sama a svého okolí Vnímání = subjektivně zkreslený obraz reality zprostředkovaný našimi smysly Myšlení = logické, racionální zpracování vjemů a paměťových stop za účasti ostatních psychických funkcí včetně emocí Paměti = schopnost organismů přijímat, uchovávat a vyvolávat předchozí vjemy, a to i po odeznění vyvolávajících podnětů Emocí = náš citový postoj ke skutečnosti, působí na motivaci a chování, ovlivňují fyziologické funkce v organismu a mají blízký vztah k instinktům Inteligence = schopnost vhodně používat nashromážděné poznatky a vědomosti Jednání Osobnosti = souhrn všech psychických vlastností jednotlivce

Poruchy vědomí Kvantitativní krátkodobé bezvědomí (somnolence, sopor) Dlouhodobé (kóma) Kvalitativní - je porušeno vnímání, myšlení, afektivita, paměť a z toho vyplývající poruchy jednání obluzené vědomí – delirium, stav zmatenosti (amence) mrákotné stavy (obnubilace)

Poruchy vnímání smyslové klamy poruchy vnímání pravá iluze = zkreslený vjem na základě nesprávné interpretovaného zevního podnětu; nekorigovatelný; u delirií a psychóz halucinace – šalebný vjem, o jehož reálnosti je nemocný nevývratně přesvědčen; vznik bez zjevného podnětu; u intoxikací a psychóz (sluchové, zrakové, čichové, hmatové a tělové)

Poruchy myšlení Kvantitativní útlum myšlení, bradypsychismus – tempo myšlení pomalé; mutismus = nemocný nepromluví ani slovo překotné myšlení, tachypsychismus – myšlení je zrychlené; logorea = subjekt mluví rychle a mnoho poruchy cíle myšlení (roztržité myšlení - zabíhavé myšlení - ulpívavé myšlení - nevýpravné myšlení)

Kvalitativní myšlenkový záraz – nemocný se náhle v řeči zarazí bez zjevného zevního podnětu nesouvislé (inkoherentní) myšlení – tok myšlenek obráží rozvolněnost asociací („slovní salát“) autistické (dereistické) myšlení – unášené volně vlastní fantazií magické (symbolické) myšlení – je blízké pověře a přisuzuje jevům symbolický, tajemný význam obsese - přetrvávající myšlenky, impulsy nebo představy, které postižený vnímá jako rušivé a nesmyslné; snaží se je ignorovat,potlačit a neutralizovat (má náhled) bludy - mylné přesvědčení, vzniklé z chorobných duševních předpokladů na, kterému nemocný věří a které má patický vliv na jeho jednání (bludy megalomanické - bludy mikromanické - bludy pronásledování, perzekuční)

Poruchy paměti amnézie (– hyper- hypo- para-) – porucha deklarativní paměti konfabulace (smyšlenka) – typická pro těžké organické poškození mozku

Poruchy emocí afekty (krátkodobé, prudké emoční reakce), nálady (různě intenzivní emoční stavy), city disociální porucha – anetičnost, nedostatek soucitu, ohledů a pochopení pro okolí, nelítostnost, bezohlednost vůči společenským normám, pravidlům a závazkům, neschopnost zakoušet vinu a poučit se ze zkušenosti trestu histriónská porucha – výrazná nezralost, mělká a labilní emotivita a povolnost vůči sobě, s nadměrnou vřelostí, oddaností a závislostí, na druhé straně s egocentrismem a nenávistí

Poruchy inteligence mentální retardace („deteriorace“) – vznik během prvých 2 let života lehká (IQ 50-69) středně těžká (imbecilita, IQ 35-49) těžká (idiocie, IQ 20-34) hluboká (vegetativní idiocie, IQ<20) demence – vznik po 2. roce života

Poruchy jednání a vůle Kvantitativní poruchy jednání hypoagilnost hyperagilnost agitovanost Poruchy vůle hypobulie (až abulie) – ztráta schopnosti zahájit nějakou činnost hyperbulie

Kvalitativní poruchy jednání katatonické symptomy (nadměrná či minimální aktivita: produktivní forma - stuporózní forma/ztuhlost) záraz jednání negativismus povelový automatismus stereotypie manýrování raptus (výbuch zuřivosti) impulzivní jednání zkratkové jednání automatismy tiky

Poruchy osobnosti depersonalizace transformace osobnosti alternace osobnosti rozštěp osobnosti depravace osobnosti (zvrácenost) specifické poruchy osobnosti

4. DIAGNOSTIKA (KLASIFIKACE) ¨DUŠEVNÍCH PORUCH A PORUCH CHOVÁNÍ mezinárodní klasifikace nemocí (tzv. MKN-10) americká klasifikace nemocí – diagnostický systém duševních poruch (tzv. DSM-IV)

V. Nemoci duševní a poruchy chování F PŘEHLED DIAGNÓZ MKN-10 I.     Infekční a parazitární nemoci  A, B VII., VIII.  Nemoci oka a očních adnex, nemoci ucha  H XIV. Nemoci močové a pohlavní soustavy   N II.    Novotvary   C, D IX. Nemoci oběhové soustavy   I XV. - XVII. Těhotenství, porod, šestinedělí, perinatální stavy, vrozené vady, deformace, malformace   O, P, Q III.   Nemoci krve a imunity  D X. Nemoci dýchací soustavy  J XVIII. Příznaky, znaky a nálezy nezařazené jinde   R IV. Nemoci endokrinní a metabolické  E XI. Nemoci trávicí soustavy   K XIX. Poranění, otravy, následky působení vnějších příčin   S, T V.   Nemoci duševní a poruchy chování  F XII. Nemoci kůže a podkožního vaziva   L XX. Vnější příčiny nemocnosti  V, W, X, Y VI. Nemoci nervové soustavy   G XIII. Nemoci svalové a kosterní soustavy   M XXI. Faktory ovlivňující zdravotní stav   Z

Nejčastěji rozeznávané duševní poruchy a poruchy chování organicky podmíněné duševní poruchy – Alzheimerova choroba, vaskulární demence (F00-F09) duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek – alkoholu, opiodiů, kanabioidů, sedativ či hypnotik, kokainu,, jiných stimulancií, halucinogenů, tabáku, organických rozpouštědel, několika látek (F10-F19) schizofrenie (F20) afektivní poruchy – deprese, mánie a hypománie, maniodepresivní porucha aj.(F30-F39)

úzkostné poruchy – agorafobie, sociální fobie, specifická fobie (F40-F42) a poruchy vyvolané stresem – panická porucha, akutní reakce na stres, posttraumatická stresová porucha ajn. (F43) disociativní poruchy (F44) somatomorfní poruchy (F45) a jiné neurotické poruchy (F48) poruchy příjmu potravy – mentální anorexie a mentální bulimie (F50) neorganické poruchy spánku (F51) sexuální poruchy – parafilie, poruchy pohlavní identity a poruchy sexuální preference poruchy osobností (F60-F69) návykové a impulzivní poruchy – gambling, pyromanie, kleptomanie a trichotillománie (F63) mentální retardace - oligofrenie a demence - (F70-F79) poruchy chování – ve vztahu k rodině, nesocializovaná, socializovaná, porucha opozičního vzdoru aj. (F91)

DUŠEVNÍ PORUCHY A PORUCHY CHOVÁNÍ, KTERÉ VYKAZUJÍ VÝRAZNOU SOCIÁLNĚ DEVIANTNÍ POVAHU (míra ovlivnění sociálním prostředím) duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek – alkoholu, opiodiů, kanabioidů, sedativ či hypnotik, kokainu,, jiných stimulancií, halucinogenů, tabáku, organických rozpouštědel, několika látek (F10-F19) poruchy příjmu potravy – mentální anorexie a mentální bulimie (F50) návykové a impulzivní poruchy – gambling, pyromanie, kleptomanie a trichotillománie (F63) poruchy chování – ve vztahu k rodině, nesocializovaná, socializovaná, porucha opozičního vzdoru aj. (F91)

DUŠEVNÍ PORUCHY A PORUCHY CHOVÁNÍ, KTERÉ VYKAZUJÍ ALESPOŇ ČÁSTEČNĚ SOCIÁLNĚ DEVIANTNÍ POVAHU (míra ovlivnění sociálním prostředím) sexuální poruchy – parafilie, poruchy pohlavní identity a poruchy sexuální preference poruchy osobností (F60-F69)

NEJČASTĚJI ROZLŠOVANÉ DUŠEVNÍ PORUCHY neurózy a psychoreaktivní stavy psychopatie/poruchy osobnosti psychózy symptomatické psychické poruchy epilepsie organicky podmíněné psychické poruchy

Ad 1) NEURÓZY A PSYCHOREAKTIVNÍ STAVY n. = funkční duševní poruchy bez organického nálezu na mozku, vznikající psychogenním působením a spočívající v narušené schopnosti přizpůsobení, v poruchách myšlení, jednání, vnímání, cítění postižený si je uvědomuje a snaží se proti nim bojovat příčina - vrozené dispozice a vnější vlivy (únava, přetěžování, vyčerpání, stres, nedostatek spánku, otřesný zážitek) incidence - až u 20% populace, některé z příznaků postihnou téměř každého příznaky často na začátku některých nemocí (chřipky, virového onemocnění jater aj.) léčba – psychofarmaka, psychoterapie, hypnóza aj. neurastenie - úzkostnoá/anxiozní - hysterická - obsedantní – orgánová

psr.s. = reakce, které mnohdy skýtají zdroje pro rozvoj těžších psychoreaktivních stavů (hostilita, projekce, protestní reakce, identifikace, suprese, vztahovačnost aj.)

Ad 2) PSYCHOPATIE/PORUCHY OSOBNOSTI = nerovnoměrné, nevyvážené struktury osobnosti, které nemají ráz choroby, a které se promítají do nepřiměřeného chování = kombinace temperamentu utvářeného genetickými a dalšími biologickými faktory (perinatální poškození mozku, virové onemocnění aj.) a charakteru, který je determinován výhradně faktory environmentálními (stres matky během porodu, rodinné prostředí formující postoje prostřednictvím výchovy, vliv školy, vrstevníků, médií) příčina - neúplné rodiny, konfliktní, emočně vypjaté rodinné prostředí, příliš trestající či naopak laxní výchova má výrazný vliv na rozvoj dispozic k poruše osobnosti ncidence - 6-15% (srv. Praško et al. 2003), jindy 10-18% běžné populace (Raboch, Pavlovský 2001); např. v Austrálii dle Praška 6,5 %

maniodepresivní (zast. cyklofrenie) – schizofrenie – paranoia Ad 3) PSYCHÓZY = těžké duševní onemocnění, při němž nemocný ztrácí kontakt s realitou, kterou falešně vnímá, hodnotí a také se jinak chová (halucinace a bludy) psychotik se nepovažuje za duševně nemocného, nemá náhled na svou nemoc příčina - obvykle neznámá (odchylné biochemické pochody v mozku, vyvolána chemickými látkami, onemocněním mozku) průběh endogenní psychózy je chronický, někdy se střídají období s různě rozvinutými příznaky Léčba - od 50. let pomocí psychofarmak maniodepresivní (zast. cyklofrenie) – schizofrenie – paranoia

Ad 4) SYMPTOMATICKÉ PSYCHICKÉ PORUCHY somatogenie - psychické poruchy vyvolané somatickým onemocněním generační poruchy - poruchy spojené s pubertou, menstruací, těhotenstvím, porodem, klimakteriem psychické poruchy při infekcích a alkoholismu a jiné toxikomanie;

Ad 5) EILEPSIE = skupina poruch mozku projevující se opakovanými záchvaty (paroxysmy) různého charakteru příčina - výboji elektrické činnosti určité části nervových buněk s následnými poruchami vědomí a vnímání, křečemi, vegetativními projevy (pomočení, pokousání) a psychickými příznaky charakter záchvatu odvislý od věku pacienta a místa postižení v mozku příčina - neznámá nebo důsledkem poranění mozku (nádor, poranění) grand mal - petit mal

Ad 6) ORGANICKY PODMÍNĚNÉ PSYCHICKÉ PORUCHY = psychické poruchy při cévních onemocněních, nádorech na mozku, syfilidě cns aj.

PORUCHY CHOVÁNÍ U DĚTÍ ŠKOLNÍHO VĚKU disociální, asociální a antisociální nadměrné upoutávání pozornosti dětská vzdorovitost dětská lež útěky a toulky záškoláctví krádeže dětská agresivita delikvence (u mladistvých) toxikomanie (u mladistvých) Viz Miňhová (1994)

5. STATISTICKY VÝSKYTU JEDNOTLIVÝCH DUŠEVNÍCH PORUCH A PORUCH CHOVÁNÍ ZDROJE DAT (v ČR ÚZIS) Adresář zdravotnických zařízení v ČR (Nemocnice, Léčebny pro dlouhodobě nemocné, Odborné léčebné ústavy, Sdružená ambulantní zařízení, Dětské domovy, Stacionáře pro dospělé) Zdravotnická ročenka ČR (ambulantní psychiatrické péče) Dokument „Psychiatrická péče“ (síť zařízení poskytující psychiatrickou péči)

6. INSTITUCE ZABÝVAJÍCÍ SE CÍLOVOU SKUPINOU OSOB OKRUHY PÉČE KONCEPCE PSYCHIATRICKÉ PÉČE V ČR ambulantní péče 2. intermediární péče 3. lůžková péče 4. rezortní výzkumné pracoviště

EXISTUJÍCÍ INSTITUCE V ČR 1. Nestátní – pro drogově závislé Drop-in, K-centrum, terapeutická komunita pro drogově závislé Nová Ves, White Light aj. – pro dlouhodobě duševně nemocné Asociace komunitních služeb, ESET-Help , Podané ruce, Práh, Fokus aj. Státní – psychiatrické léčebny, psychiatrická oddělení lokálních nemocnic, léčebny pro alkoholové a jiné závislosti aj.

STÁTNÍ INSTITUCE V ČR, KTERÉ SE ZABÝVAJÍ PROBLEMATIKOU PSYCHIATRICKÝCH PACIENTŮ Ministerstvo zdravotnictví - http://www.mzcr.cz/ Státní ústav pro kontrolu léčiv - http://www.sukl.cz/ Všeobecná zdravotní pojišťovna - http://vzp.cz/ INSTITUCE V ČR A ZAHRANIČÍ, KTERÉ SE ZABÝVAJÍ DUŠEVNÍMI PORUCHAMI V RÁMCI PSYCHIATRIE Česká lékařská společnost JEP - http://www.cls.cz/CLS8.htm Česká neuropsychofarmakologická společnost - http://www.cnps.cz/ Společnost pro biologickou psychiatrii - http://www.lf1.cuni.cz/~zfisar/sbp/default.htm World Health Organization - http://www.who.int/home-page/ World Psychiatric Association - http://www.wpanet.org/home.html Association of European Psychiatrists - http://www.aep.lu/ Collegium Internationale Neuro-Psychopharmacologicum - http://www.cinp.org/ Society of Biological Psychiatry - http://www.sobp.org/ The American College of Neuropsychopharmacology - http://www.acnp.org/ The Royal College of Psychiatrists - http://www.rcpsych.ac.uk/ American Psychiatric Association - http://www.psych.org/