Aristotelovo myšlení Logika Metafyzika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Advertisements

„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Sociální konstruktivismus
ONTOLOGIE a KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ (stručný úvod)
Aristotelés – část druhá
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
ARISTOTELES OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-M 
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika.
ARISTOTELES FILOZOFIE
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Výroková logika.
1. Fyzika – obsah prezentace A.Přehled obsahu spisu B.Téma a cíle fyziky jako vědy (II 1-2) C.Fyzika a příčiny (II 3-8) D.Vymezení pohybu (III 1-3) E.Neomezeno.
Předpoklady a historické souvislosti
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Teorie motivace Adéla Furiková.
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Endoxon jako východisko poznání u Aristotela Banská Bystrica,
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
IV. 4. O vzniku a zániku I. kniha: Obecný výklad o změnách. A.Přehled obsahu. B.Úvod – cíl Aristotelova výkladu v polemice s eleaty a atomisty (I 8). C.Rozlišení.
Aristoteles Spisy: Klasifikace věd: logické fyzikální teoretické
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filosofie Základy logiky.
II. Logika Přehled logických spisů.
II. Logika Přehled logických spisů.
II. Logika Přehled logických spisů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Aristotelés - přehled díla a myšlení
III. Metafyzika Metafyzika jako logika (IV.) Přehled obsahu Metafyziky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Elejská škola.
II. Logika Přehled logických spisů.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
II. Logika Přehled logických spisů.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Aristotelovo myšlení Logika Metafyzika Přírodní filosofie – souvislosti s první filosofií

1. Logika Přehled logických spisů. Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. Sylogismus jako nástroj usuzování – První analytiky. Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky.

Přehled spisů a stručné naznačení obsahu 1. Kategorie Categoriae Cat. Κατηγορίαι 2. O vyjadřování De intepretatione De int. Περὶ ἑρμηνείας 3. První analytiky Analytica priora An. pr. Πρότερα ἀναλυτικά 4. Druhé analytiky Analytica posteriora An. post. Ἀναλυτικὰ ὕστερα 5. Topiky Topica Top. Τοπικά 6. O sofistických důkazech Sophistici elenchi Soph. el. Περὶ τῶν σοφιστικῶν ἐλέγχων

Přehled spisů a stručné naznačení obsahu Kategorie krátký spisek, 15 Bekkerových stran zabývá se především „kategoriemi“ (kap. 4-9), tj. v tomto případě jednotlivými druhy či úrovněmi skutečnosti tak, jak se objevují v jazyce dále vysvětluje některé významné pojmy – např. protiklad a protiva (kap. 10), dřívější a současný (12-13) O vyjadřování nejkratší spis – pouze 8 stran zabývá se povahou řeči – jejím vztahem k obsahu (tj. co vyjadřuje), jejími složkami (jména, slovesa, soudy), nejjednoduššími soudy a jejich vztahy (protiklady, protivy), modálními soudy a jejich vztahy

Přehled spisů a stručné naznačení obsahu První analytiky výklad sylogismu (jeho formální správnosti bez ohledu na pravdivost tvrzení), který má být prostředkem vědeckého poznání (viz An. Post.): Sylogismus je „řeč“ či „argument“ (λόγος), v němž z určitých daností nutně vyplývá něco odlišného, např.: Jestliže všichni živočichové jsou smrtelní a všichni lidé jsou živočichové, pak všichni lidé jsou smrtelní. Aristotelova práce se sylogismem spadá do predikátové logiky; základnější výrokovou logiku systematicky rozvinuli až stoikové (viz F. Gahér, Stoická logika a sémantika) Druhé analytiky poblematika získávání nových poznatků, konkrétně „vědění“ pomocí sylogismu (zde se už požaduje, aby premisy byly pravdivé) popis vědecké metody nebo metody výkladu získaných poznatků (nedokazatelné) počátky poznání, důkaz a definice (a jejich vztah) v procesu poznání

Přehled spisů a stručné naznačení obsahu Topiky nejrozsáhlejší z logických spisů (64 Bekkerových stran) předmětem je dialektika, ale spíše dialektika v sókratovském než platónském smyslu – jako zkoumající živý rozhovor či řečnický souboj obecně vzato Aristotelés zkoumá cíle, použitelnost, pravidla a postupy dialogického řešení takových problémů, které nemohou být řešeny zcela exaktně, tj. na základě nutných premis a deduktivních vyvození. Z tohoto hlediska představuje Aristotelova dialektika alternativu k vědeckému zkoumání, jež je popsáno ve  Druhých analytikách. O sofistických důkazech opět krátký, 20stránkový spis představuje doplněk k Topikám odhaluje nekorektní postupy v argumentaci v živém dialogu, jejichž cílem je porazit v diskusi protivníka bez ohledu na snahu najít pravdu o zkoumaném předmětu

Charakteristika a obecné hodnocení Aristotelovy logiky Obsah Logika (ἀναλυτική) jako svébytné téma. Logika nikoli jako samostatná věda, nýbrž jako nástroj poznání. Logika jako teorie poznání. Historický význam Reflexe starších metod – sofisté, Sókratés, Platón (diairesis). Zakladatel logiky, protože: Jako první pojal vyjadřování našeho myšlení jako předmět svébytné „vědy“. Formy našeho myšlení vyjadřoval abstraktně (pomocí proměnných A, B, C…).

Kategorie – lingvistika nebo ontologie? Předmět spisu: Slova (λεγόμενα) mohou být brána: samostatně (člověk, vůl, stojí, běží) ve spojení (vůl stojí, člověk běží). Ve 4. kap. je výčet kategorií výslovně označen za slova bez spojení = náplň spisu.  Jde o problematiku jazyka. Samotná slova bez spojení nemají pravdivostní hodnotu! Lingvistika: Jedná se o „vypovídání“, predikaci – κατηγορεῖν. Tedy „kategorie“ = predikát (κατηγορούμενον). S (podmět) je P (predikát). Jednotlivé „kategorie“ pak představují druhy slov z hlediska predikace. Jenže…

Kategorie – lingvistika nebo ontologie? Předmět spisu: Klade se také otázka, zda predikát je v podmětu. Např.: Eva zná Aristotelovu filosofii (tj. rozumí jí, má o ní vědění – které je v ní, v její duši). Lze tedy rozlišit: Co existuje pouze v něčem (v podmětu). Co existuje samo o sobě (podmět – individuum, např. Eva).  Jde o problém (způsobů) bytí. Ontologie: Kategorie pak představují různé způsoby či úrovně bytí, různé druhy jsoucna: Primárnost οὐσία se zdůvodňuje i na ontologické rovině. Jednotlivé kategorie se zkoumají z hlediska „ontických“ vlastností: Připouští daná kategorie protivu? Připouští méně a více, tj. stupňování?

Kategorie – lingvistika nebo ontologie? Předmět spisu: U Dia, o čem to tedy vlastně je?! U psa, o obojím. Pro Aristotela evidentně existuje úzká souvislost mezi složkami a strukturou jazyka a světa.

Kategorie – Aristotelovy kategorie Podstata (οὐσία) Kvantita Kvalita Vztah Místo Čas Poloha Vlastnictví Činnost Trpnost Člověk, kůň Dvouloketné, tříloketné Bílé, znalé gramatiky Dvojnásobné, poloviční, větší V Lykeiu, na náměstí Včera, vloni Leží, sedí Je obut, má zbroj Řeže, pálí Je řezán, je pálen

Kategorie – οὐσία (5. kap.) Vymezení οὐσία v nejvlastnějším, prvním a hlavním smyslu je to, co ani není vypovídáno o nějakém podmětu ani v žádném podmětu není (přítomno), např. individuální člověk a individuální kůň (a také Eva). Druhými οὐσίαι jsou druhy, v nichž jsou první podstaty zahrnuty (ὑπάρχουσιν), tedy druhy a jejich rody. Individuální člověk náleží ke druhu člověk; rod druhu je živočich. Druhou οὐσία tedy je člověk a živočich.

Kategorie – οὐσία (5. kap.) Specifické charakteristiky οὐσία (Πρώτη) οὐσία je základem jsoucnosti. Všechno ostatní je buď: vypovídáno o prvních οὐσίαι jako o podmětu nebo je v nich jako v podmětu. Jestliže první οὐσίαι neexistují, je nemožné, aby existovalo něco jiného. Druhými οὐσίαι jsou pouze druhy a rody, protože pouze ony přispívají k poznání první οὐσία. Z tohoto důvodu nic jiného není podstatou. Žádná οὐσία není v nějakém podmětu. První οὐσία není ani o podmětu vypovídána, ani v něm není přítomna. Druhé οὐσίαι nejsou v podmětu: člověk není v individuálním člověku. První οὐσία označuje τόδε τι – jednotlivinu, individuum. Druhá οὐσία druh, určitou kvalitu.

O vyjadřování – nejjednodušší soudy Jméno + sloveso: Člověk jest. Člověk není. Nečlověk jest. Nečlověk není. Každý člověk jest. Každý člověk není. Každý nečlověk jest. Každý nečlověk není. Jméno + „je“ + predikát: Člověk je spravedlivý. Člověk není spravedlivý. Člověk je nespravedlivý. Člověk není nespravedlivý. Nečlověk je spravedlivý. Nečlověk není spravedlivý. Nečlověk je nespravedlivý. Nečlověk není nespravedlivý. Každý…

Jaký význam mají Cat. a De int. pro další logické úvahy? Slova (jazyk) postihují obsahy našeho myšlení (De int.). Zároveň slova postihují strukturu jsoucí skutečnosti (Cat.).  Slova zřejmě postihují strukturu jsoucna, která je obsahem naší mysli. To ovšem u Aristotela vůbec neznamená nějaký skepticismus, či dokonce solipsismus! Spojením vhodných slov vzniká soud (tvrzení). Soudy mají pravdivostní hodnotu. Ta se týká významů v nich obsažených slov, a tedy jsoucna. Mezi soudy s totožnými slovy v kladu a záporu existují určité vztahy.  Pak by ale práce se soudy mohla vést k získávání nových poznatků o jsoucnu, ne? Ηὑρήκαμεν! (Bingo!)  Analytiky

Sylogismus jako nástroj usuzování – První analytiky Složky sylogismu: 2 premisy (ve tvaru S je P) → závěr (také S je P). Premisy musejí obsahovat společný termín – „střední termín“. „Vyšší premisa“ – obsahuje střední a vyšší (tj. predikát závěru) termín. Uvádí se na prvním místě. „Nižší premisa“ – obsahuje střední a nižší (tj. subjekt závěru) termín. Uvádí se na druhém místě. Sylogismus tedy obsahuje právě 3 termíny. Střední termín zprostředkovává spojení obou zbývajících, „krajních termínů“.

Sylogismus jako nástroj usuzování – První analytiky Schéma – aristotelské figury (σχήματα): M je P P je M M je P S je M S je M M je S → S je P → S je P → S je P „Cesta je tedy všude tatáž, ve filosofii i v kterémkoli umění a vědě.“ Charakter sylogismu (vědecký, dialektický, rétorický) v různých oblastech se liší v závislosti na charakteru počátků! Problém počátků: Pomocí prosylogismů nelze jít „dozadu“ donekonečna. Vedle toho, co se poznává na základě něčeho jiného (prostřednictvím sylogismu), musí existovat něco, co je známé či poznatelné samo sebou. Počátky (tj. první, výchozí premisy) podává zkušenost.

Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky i. znalost příčiny ii. získává se důkazem, tj. (určitým) sylogismem Příklad vyjádření příčiny v sylogismu: Jestliže se Země postaví mezi Slunce a Měsíc (M), nastává zatmění (P). Měsíci (S) náleží, že se mezi něj a Slunce staví Země (M).  Měsíc (S) se zatmívá (P). iii. nemůže být jinak, je nutné (tj. nutně pravdivé) iv. proto vědecký sylogismus musí vycházet z premis, které jsou: pravdivé (nutně pravdivé) první a bezprostřední (aby nebylo nutno dokazovat i je) známější a dřívější příčinou závěru

Shrnutí – proces získávání vědění Mnoho smyslových vjemů  obecné druhy v duši. Práce s obecnými druhy  obecné rody  kategorie. Uchopení obecných pojmů – definice „primitivních pojmů“. Vztahy mezi obecnými pojmy – hypotézy  axiómy. Sylogistická dedukce z axiómů.

2. Metafyzika Spis Metafyzika. Vymezení a předmět metafyziky, „první filosofie“. Místo první filosofie v systému vědění. Zkoumání jsoucna. První nehybný hybatel.

Spis Metafyzika Jednoznačně jde o seřazení původně samostatných pojednání. Filosofickým jádrem jsou knihy ΖΗΘ (VII – IX). Souvislost a návaznost dále vykazují celky ΒΓΕ (III, IV, VI) a ΜΝ (tj. XIII – XIV). První dvě knihy (Α a α) představují dva různé úvody k první filosofii. V. kniha (Δ) vůbec s ostatními nesouvisí. XI. kniha (Κ) bývá považována za neautentickou. Knihy X (Ι) a XII (Λ) představují samostatná pojednání.

Vymezení a předmět první filosofie „Je druh vědy, jež zkoumá jsoucno jako jsoucno (τὸ ὂν ᾗ ὂν) a to, co mu o sobě náleží (τὰ τούτῳ ὑπάρχοντα καθ' αὑτό).“ „Tato věda není totožná s žádnou takzvanou vědou zvláštní.“ „Neboť žádná jiná věda nepojednává obecně o jsoucnu jako jsoucnu, nýbrž každá si z něho vybere určitou část a zkoumá její případky (τὸ συμβεβηκός) jako například matematické vědy.“ První filosofie hledá počátky, nejvyšší (první) příčiny, a tedy hledá „první příčiny jsoucna jako jsoucna“. „O jsoucnu se mluví v mnoha významech...“ (Τὸ δὲ ὂν λέγεται μὲν πολλαχῶς...), ale – První je οὐσία, tedy první filosofie má zkoumat počátky a příčiny právě jsoucnosti (podstaty).

Místo první filosofie v systému vědění – Met. II, VI Filosofie jako teoretická věda usiluje o pravdu, praktická věda má cílem výkon (jednání). Zatímco v praktických vědách je předmětem vztažné a aktuální, ve filosofii to je něco věčného. Poznat pravdu znamená poznat příčinu (αἰτία). Proto nejvýše pravdivé jsou počátky (ἀρχαί) věčných jsoucen – jsou jednak vždy pravdivé a jednak jsou příčinou všeho ostatního.

Místo první filosofie v systému vědění – Met. II, VI Teoretické vědění: Fyzika věda o určitém druhu jsoucna (περὶ γένος τι τοῦ ὄντος); věda o jsoucnosti, která má v sobě počátek klidu a pohybu (περὶ οὐσίαν ἐν ᾗ ἡ ἀρχὴ τῆς κινήσεως καὶ στάσεως ἐν αὐτῇ); věda o jsoucnosti, která není odlučitelná od látky (οὐ χωριστή). (Ovšem jako jednotliviny – v pohybu či v klidu – jsou předměty fyziky odloučeny, tj. existují samy o sobě.) Matematika věda (aspoň některé její části) o předmětech nehybných (περὶ ἀκίνητα), ale ne odloučených (οὐ χωριστὰ), nýbrž existujících v látce (ὡς ἐν ὕλῃ). První filosofie (theologie) věda o nehybné jsoucnosti (οὐσία ἀκίνητος), tj. o nějakém jsoucnu o sobě, které není spojeno s látkou a je věčné (πρῶτον κινοῦν ἀκίνητον či nehybní hybatelé).

Zkoumání jsoucna – Met. VII – IX Položení problému: τὸ ὄν  οὐσία Co je οὐσία? Podmět = οὐσία? Bytnost = οὐσία? Obecno = οὐσία? Rod = οὐσία? Jsoucno z hlediska možnosti a skutečnosti

První nehybný hybatel – Phys. VIII „Fyzikální“ kontext, tj. problematika pohybu: Vše pohybující se musí být pohybováno jiným. Věčný pohyb musí být pohybován věčným hybatelem. Nic nemůže pohybovat samo sebe.  První nehybný hybatel. Vlastnosti: nedělitelný, bez částí, bez velikosti.

První nehybný hybatel – Met. XII „Metafyzický“ kontext, tj. problematika οὐσία: Nehybná a odloučená οὐσία? Věčnost pohybu a času si vynucuje existenci věčné οὐσία jakožto příčiny pohybu. Tato οὐσία musí být skutečná, nikoli pouze v možnosti  bez látky.  οὐσία ve stavu skutečnosti, věčná, nehybná, pohybující (tj. něčím). Ale: Jakým způsobem může pohybovat to, co je samo v klidu?

První nehybný hybatel – Met. XII Jakým způsobem ale může pohybovat to, co je samo v klidu? Jako předmět žádosti a myšlení. Předmětem žádosti je to, co je (považováno za –, myšleno jako –) dobré.  Myšlení je počátkem žádosti. Prvním předmětem myšlení (tj. rozumu) je něco prvotního – skutečná a jednoduchá οὐσία. První je však také nejlepší a žádoucí o sobě  účel, cíl, dobro. Účel je tedy předmětem jak žádosti, tak myšlení a pohybuje jako předmět touhy (ὡς ἐρώμενον).  Tedy celá příroda skrze svou touhu po dobru je ovládána prvním hybatelem. Čím je takový princip, co je jeho podstatou?

První nehybný hybatel – Met. XII Co je podstatou prvního hybatele? je οὐσία nemající velikost, části, nedělitelná (viz Phys. VIII) nepodléhá působení, neměnná rozum, myšlení o sobě (skutečná činnost, ne pouze možný předmět myšlení) myslí sám sebe (rozum ve stavu činnosti je totožný se svým předmětem) – ἔστιν ἡ νόησις νοήσεως νόησις (1074b34-35)  θεωρία = věčný a nejlepší způsob života  živá bytost  věčná, ve stavu neustálé blaženosti = bůh (jako bytost dokonalá, nadlidská)

3. Přírodní filosofie Fyzika – problém pohybu Psychologie – člověk a první nehybný hybatel (a etika)

Fyzika – problém pohybu První nehybný hybatel – jako počátek pohybu. Ale: Spis O nebi: αἰθήρ jako element věčně se pohybující v kruhu žádný vnější počátek pohybu nepotřebuje (na rozdíl od 4 živlů, jež tvoří pozemský svět). Pohyb nebe jako celku (sféra stálic) a jednotlivých nebeských těles pak působí neustálost pohybu na Zemi, tj. věčný koloběh zrození a umírání (O vzniku a zániku).

Psychologie – člověk a první nehybný hybatel (a etika) První nehybný hybatel – dokonalá činnost, předmět touhy. Proto jeho stav je nedostižným vzorem a cílem pro člověka. Člověk vyniká nad ostatní živé organismy rozumovou mohutností duše. Proto jemu vlastní blaženost a cíl života musí spočívat právě v činnosti této mohutnosti.