EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 21. února 2013 Lenka Valová
OBSAH Rozpočet 2013 Počet studentů - vývoj Výpočet limitů 2014 Legislativní změny
Ukazatel Celkem rozpočet VŠ (mil. Kč) Meziroční vývoj (%)5,422,23-1,59-5,36-6,580,61 3,32 Celkem rozpočet VŠ bez PF (mil. Kč) Meziroční vývoj (%)3,593,91-1,32-4,30-6,662,58 Poměr výdajů na VŠ k HDP (%) 0,650,680,660,620,550,56 Podíl výdajů na VŠ na kapitole MŠMT (%) 20,3219,8419,6918,9617,7717,96 I. Rozpočet 2013
Bilanční tabulka vysokého školství I. Institucionální část A+K nárůst o tis. = 2,7% - A 0,5% K 15,6% II. Sociální záležitosti studentů C,J,S1,S2,U1,U2 nárůst o tis. = 3,5% - stipendia doktorandů 8,5%, ubytovací stipendia 0,1%, stravování - 4,1%, sociální stipendia - 4,1a -16,3% III. Rozvoj vysokých škol G,I pokles o tis.= -4,9% ( FRVŠ -30%, CRP +13,7%, IRP 0%) IV. Mezinárodní spolupráce a ostatní nárůst 13,9 % zejména pro navýšení prostředků na mobility Erasmus
Položka Počet přepočtených studentů Počet přepočtených studentů zahrnutých do výpočtu (tj. akceptovaný počet přepočtených studentů) Průměrný normativ (v Kč) Doktorské stipendium (v Kč/rok) Ubytovací stipendium (v Kč/rok) Sociální stipendium (v Kč/rok) Dotace na 1 hlavní jídlo (v Kč) 23,0021,2519,4017,95 Základní kvantitativní údaje o financování vysokých škol
II. Meziroční vývoj počtu studentů limitní počet snížení celkového počtu o 5,1 % snížení počtu studentů v 1. ročníku o 9,4 % skutečný přepočtený počet snížení celkového počtu o 2,6 % snížení počtu studentů v 1. ročníku o 4,5 % vzniká disproporce mezi skutečným přepočteným počtem studentů (SDS+1) a počtem, které MŠMT limituje a započítává při výpočtu rozpočtu 6
7
8
11 VŠ – podíl nadlimitního počtu studentů na celkovém limitním počtu studentů pod 5 % UK (1,8 %), MU (4,9 %), UPOL (4,5 %), ČVUT (3,7 %), TUL (3,0 %), VŠE (3,0 %), VŠPJ (0%), 4UVŠ (0%) 15 VŠ – podíl přesahuje o více než 5 % JU (14,6 %), UJEP (5,2 %), VFU (6,3 %), OU (15,6 %), UHK (13,4 %), SU (8,5 %), VŠCHT (14 %), ZČU (8,9 %), UPa (13,3 %), VUT (9,9 %), VŠB-TUO (5,1 %), UTB (7,1 %), ČZU (25,8 %), Mendelu (7 %), VŠTE (8,3 %) 7 VŠ, u nichž podíl nadlimitního počtu studentů na limitním počtu v některé kategorii (B1, M1, N1, P1, SP2+) přesahuje 30 %: JU (N %), VFU (B1 + 46,4 %), OU (P1 +46,7 %), UHK (P %), UPa (N1 + 30,1 %), ČZU (B1 + 36,4 %); N1 + 62,5) 9
III. Výpočet limitů na rok 2014 snížit limitní počet v kategoriích B1 – 5 % ; M1 – 5 % ; N1 – 5 % ; P1 – 0 % působení indikátorů kvality a výkonu v jednotlivých kategoriích na podíl ze základny B1 – 5 % ; M1, N1 – 10 % ; P1 – 20 % snížení limitního počtu provést pouze za pomoci standardizované míry nezaměstnanosti návrh pro SP2+ : započítat nižší ze dvou údajů – limitní počet nebo skutečný přepočtený počet studií (limit neurčovat v předstihu, nýbrž vypočítat až v rámci přípravy rozpočtu) 10
Indikátory kvality a výkonu pro ukazatel A B1M1, N1P1 Celkem100 % Započítané body RIV29,5 %39 %44,5 % Započítané body RUV0,5 %1 %0,5 % Účelové neinvestiční prostředky na výzkum 5 % 10 % Vlastní příjmy5 % Vážený počet profesorů a docentů30 %20 %10 % Cizinci v příslušném typu studijního programu 5 % „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu 5 % Vyslaní v rámci mobilitních programů10 % Přijatí v rámci mobilitních programů10 % 11
IV. Legislativní změny Dvě novely zákona 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech - zavádějící režim žádostí o příspěvky a dotace - podřizující VVŠ režimu státní pokladny Připravovaná novela autorského zákona č. 121/2000 S.,
Státní pokladna Zákon č. 501/2012 Sb., - novela rozpočtových pravidel Veškeré dotace VVŠ přes účty u ČNB podřízené státní pokladně s možností vyvést tyto prostředky na vlastní komerční účty VVŠ – to vše plně od Podřízení VVŠ informačním a kontrolním mechanismům MF dle § 35 odst.6 Řada nevyjasněných obsahových, metodických a technických problémů a otázek jen potvrzuje minimálně dvouletou snahu RVŠ zabránit teto situaci
Usnesení P RVŠ Předsednictvo Rady VŠ opakuje naléhavý požadavek komplexního řešení uplatnění režimu státní pokladny vůči veřejným vysokým školám a žádá ministra školství, mládeže a tělovýchovy, aby problému věnoval osobní pozornost. Neřešení tohoto problému ohrožuje finanční fungování veřejných vysokých škol, Rada vysokých škol proto i s ohledem na skutečnost, že vláda změny projednávala v dubnu 2012, tedy v období, kdy nebyl jmenován ministr školství, mládeže a tělovýchovy, žádá ministra financí o přímé jednání s předsedou Rady vysokých škol o způsobu rychlé nápravy. Rada vysokých škol současně zdůrazňuje požadavek svého dřívějšího usnesení žádající MŠMT o neprodlené legislativní řešení vynětí veřejných vysokých škol z režimu státní pokladny.
Autorský zákon Zúžení výjimky pro „reprografii“§ 30a AZ Stávající znění umožňuje zhotovovat fyzickým a právnickým osobám pro jejich osobní či vnitřní potřebu rozmnoženiny na papír nebo podobný podklad „fotografickou technikou nebo jiným postupem s podobnými účinky“ novela uvedené znění nahrazuje slovy „pomocí přístroje k zhotovování tiskových rozmnoženin“, údajně kvůli sladění s § 25 a 96 odst. 1 písm. a) AZ. To by však vedlo k technologickému omezení volného užití (kopírka ano, samostatný skener a tiskárna ne) Zvýšení nákladů + nejasná podřízenost kontrolám kolektivního správce
Návrh na usnesení Sněm RVŠ bere na vědomí informace o způsobu výpočtu limitů financovaných studentů pro rok 2014 a žádá náměstka ministra školství, mládeže a tělovýchovy o zahájení dohodovacího řízení pro stanovení limitu jednotlivých škol do konce února 2013 RVŠ opakovaně žádá ministra školství, mládeže a tělovýchovy o reálné legislativní kroky vedoucí k vynětí VVŠ z režimu státní pokladny a současně očekává ze strany MŠMT aktivní odmítnutí možného negativního dopadu připravované novely autorského zákona do oblasti vysokého školství