EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 21. února 2013 Lenka Valová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování vysokých škol
Advertisements

EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
NÁVRH ZMĚN ZÁSAD A PRAVIDEL FINANCOVÁNÍ VVŠ NA ROK 2013 (ukazatel K)
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Stipendia. 2 Legislativní rámec Zákon o vysokých školách (§ 91) Stipendijní řád Směrnice Upa č. 6/2013 Pravidla pro přiznávání a výplatu stipendií.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
EKONOMICK É INFORMACE pro jedn á n í Předsednictva RV Š
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Sociální stipendia 2. Sněm RVŠ 18. května 2006 Klára Poláčková, předsedkyně SK RVŠ, místopředsedkyně RVŠ.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 8. ledna 2015.
Ukazatel Celkem rozpočet VŠ (mil. Kč) Meziroční vývoj (%)5,422,23-1,59-5,36-7,53 Celkem.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Rozpočet 2008 Kolegium rektora Základní principy předpokládá se aplikování stávající metody 1) rozdělení výnosů –normativní přínos (příspěvek.
EKONOMICKÉ INFORMACE Sněm RVŠ 29. ledna 2015 Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 podklady pro Reprezentativní komisi Jakub Fischer Předsednictvo RVŠ Praha
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Předsednictvo RVŠ 17. ledna 2013 JUDr. Lenka Valová.
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Zásady financování a pravidla stanovení rozpočtu veřejných vysokých škol pro rok 2011 a další Vlastimil Růžička MŠMT 16. června
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Valová Lenka Za použití prezentace MŠMT z
ZÁSADY A PRAVIDLA FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÝCH VYSOKÝCH ŠKOL PRO ROK 2012 A DALŠÍ Seminář k výpočtům limitů přepočteného počtu studentů vstupujících do financování.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Ekonomické informace (zprávy z podzimních jednání P RVŠ) 6. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Informace z oblasti výzkumu (Předsednictvo RVŠ, ) Tomáš Opatrný.
Ekonomické informace (vývoj od minulého jednání Sněmu) Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 21. března 2013 Lenka Valová.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
Zpráva o projektech FRVŠ podaných do výběrového řízení 2013 doc. PhDr. Petr Zemánek, CSc. Květen 2012.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol na rok 2009.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Ekonomické informace 7. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Sněm Rady vysokých škol1 ROZPOČET vysokých škol v roce 2005.
Zpráva o projektech FRVŠ podaných do výběrového řízení 2010 Prof. Dr. Ing. Zdeněk Kůs Květen 2009.
Předsednictvo Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Zpráva o projektech FRVŠ podaných do výběrového řízení 2009 Prof. Dr. Ing. Zdeněk Kůs Květen 2008.
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Informace o výběrovém řízení FRVŠ 2010 Prof. Dr. Ing. Zdeněk Kůs Listopad 2009.
Informace o výběrovém řízení FRVŠ 2012 Prezentace pro 9. zasedání sněmu RVŠ dne Doc. PhDr. Petr Zemánek, CSc. Listopad 2011.
Financování regionálního školství
Příprava rozpočtu na rok zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Výroční zpráva o hospodaření UTB za rok Výroční zpráva o hospodaření zasedání AS Hospodářský výsledek UTB 2012 Hlavní činnost v.
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Pozice UTB ve Zlíně v rámci českých veřejných vysokých škol a možnosti dalšího rozvoje Petr Sáha Zdroj dat: MŠMT, Rozpočet.
Akademický senát AMU Meziroční pokles prostředků na činnost VVŠ v rámci kapitoly MŠMT o 1,21% (240,1 mil. Kč) Odlišný způsob výpočtu příspěvku.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Analýza hospodářského výsledku
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Akademický senát AMU 26. března Akademický senát AMU.
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Transkript prezentace:

EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 21. února 2013 Lenka Valová

OBSAH  Rozpočet 2013  Počet studentů - vývoj  Výpočet limitů 2014  Legislativní změny

Ukazatel Celkem rozpočet VŠ (mil. Kč) Meziroční vývoj (%)5,422,23-1,59-5,36-6,580,61 3,32 Celkem rozpočet VŠ bez PF (mil. Kč) Meziroční vývoj (%)3,593,91-1,32-4,30-6,662,58 Poměr výdajů na VŠ k HDP (%) 0,650,680,660,620,550,56 Podíl výdajů na VŠ na kapitole MŠMT (%) 20,3219,8419,6918,9617,7717,96 I. Rozpočet 2013

Bilanční tabulka vysokého školství I. Institucionální část A+K nárůst o tis. = 2,7% - A 0,5% K 15,6% II. Sociální záležitosti studentů C,J,S1,S2,U1,U2 nárůst o tis. = 3,5% - stipendia doktorandů 8,5%, ubytovací stipendia 0,1%, stravování - 4,1%, sociální stipendia - 4,1a -16,3% III. Rozvoj vysokých škol G,I pokles o tis.= -4,9% ( FRVŠ -30%, CRP +13,7%, IRP 0%) IV. Mezinárodní spolupráce a ostatní nárůst 13,9 % zejména pro navýšení prostředků na mobility Erasmus

Položka Počet přepočtených studentů Počet přepočtených studentů zahrnutých do výpočtu (tj. akceptovaný počet přepočtených studentů) Průměrný normativ (v Kč) Doktorské stipendium (v Kč/rok) Ubytovací stipendium (v Kč/rok) Sociální stipendium (v Kč/rok) Dotace na 1 hlavní jídlo (v Kč) 23,0021,2519,4017,95 Základní kvantitativní údaje o financování vysokých škol

II. Meziroční vývoj počtu studentů limitní počet  snížení celkového počtu o 5,1 % snížení počtu studentů v 1. ročníku o 9,4 % skutečný přepočtený počet  snížení celkového počtu o 2,6 % snížení počtu studentů v 1. ročníku o 4,5 %  vzniká disproporce mezi skutečným přepočteným počtem studentů (SDS+1) a počtem, které MŠMT limituje a započítává při výpočtu rozpočtu 6

7

8

11 VŠ – podíl nadlimitního počtu studentů na celkovém limitním počtu studentů pod 5 % UK (1,8 %), MU (4,9 %), UPOL (4,5 %), ČVUT (3,7 %), TUL (3,0 %), VŠE (3,0 %), VŠPJ (0%), 4UVŠ (0%) 15 VŠ – podíl přesahuje o více než 5 % JU (14,6 %), UJEP (5,2 %), VFU (6,3 %), OU (15,6 %), UHK (13,4 %), SU (8,5 %), VŠCHT (14 %), ZČU (8,9 %), UPa (13,3 %), VUT (9,9 %), VŠB-TUO (5,1 %), UTB (7,1 %), ČZU (25,8 %), Mendelu (7 %), VŠTE (8,3 %) 7 VŠ, u nichž podíl nadlimitního počtu studentů na limitním počtu v některé kategorii (B1, M1, N1, P1, SP2+) přesahuje 30 %: JU (N %), VFU (B1 + 46,4 %), OU (P1 +46,7 %), UHK (P %), UPa (N1 + 30,1 %), ČZU (B1 + 36,4 %); N1 + 62,5) 9

III. Výpočet limitů na rok 2014  snížit limitní počet v kategoriích B1 – 5 % ; M1 – 5 % ; N1 – 5 % ; P1 – 0 %  působení indikátorů kvality a výkonu v jednotlivých kategoriích na podíl ze základny B1 – 5 % ; M1, N1 – 10 % ; P1 – 20 %  snížení limitního počtu provést pouze za pomoci standardizované míry nezaměstnanosti  návrh pro SP2+ : započítat nižší ze dvou údajů – limitní počet nebo skutečný přepočtený počet studií (limit neurčovat v předstihu, nýbrž vypočítat až v rámci přípravy rozpočtu) 10

Indikátory kvality a výkonu pro ukazatel A B1M1, N1P1 Celkem100 % Započítané body RIV29,5 %39 %44,5 % Započítané body RUV0,5 %1 %0,5 % Účelové neinvestiční prostředky na výzkum 5 % 10 % Vlastní příjmy5 % Vážený počet profesorů a docentů30 %20 %10 % Cizinci v příslušném typu studijního programu 5 % „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu 5 % Vyslaní v rámci mobilitních programů10 % Přijatí v rámci mobilitních programů10 % 11

IV. Legislativní změny  Dvě novely zákona 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech - zavádějící režim žádostí o příspěvky a dotace - podřizující VVŠ režimu státní pokladny  Připravovaná novela autorského zákona č. 121/2000 S.,

Státní pokladna  Zákon č. 501/2012 Sb., - novela rozpočtových pravidel  Veškeré dotace VVŠ přes účty u ČNB podřízené státní pokladně s možností vyvést tyto prostředky na vlastní komerční účty VVŠ – to vše plně od  Podřízení VVŠ informačním a kontrolním mechanismům MF dle § 35 odst.6  Řada nevyjasněných obsahových, metodických a technických problémů a otázek jen potvrzuje minimálně dvouletou snahu RVŠ zabránit teto situaci

Usnesení P RVŠ  Předsednictvo Rady VŠ opakuje naléhavý požadavek komplexního řešení uplatnění režimu státní pokladny vůči veřejným vysokým školám a žádá ministra školství, mládeže a tělovýchovy, aby problému věnoval osobní pozornost.  Neřešení tohoto problému ohrožuje finanční fungování veřejných vysokých škol, Rada vysokých škol proto i s ohledem na skutečnost, že vláda změny projednávala v dubnu 2012, tedy v období, kdy nebyl jmenován ministr školství, mládeže a tělovýchovy, žádá ministra financí o přímé jednání s předsedou Rady vysokých škol o způsobu rychlé nápravy.  Rada vysokých škol současně zdůrazňuje požadavek svého dřívějšího usnesení žádající MŠMT o neprodlené legislativní řešení vynětí veřejných vysokých škol z režimu státní pokladny.

Autorský zákon Zúžení výjimky pro „reprografii“§ 30a AZ  Stávající znění umožňuje zhotovovat fyzickým a právnickým osobám pro jejich osobní či vnitřní potřebu rozmnoženiny na papír nebo podobný podklad „fotografickou technikou nebo jiným postupem s podobnými účinky“  novela uvedené znění nahrazuje slovy „pomocí přístroje k zhotovování tiskových rozmnoženin“, údajně kvůli sladění s § 25 a 96 odst. 1 písm. a) AZ.  To by však vedlo k technologickému omezení volného užití (kopírka ano, samostatný skener a tiskárna ne)  Zvýšení nákladů + nejasná podřízenost kontrolám kolektivního správce

Návrh na usnesení  Sněm RVŠ bere na vědomí informace o způsobu výpočtu limitů financovaných studentů pro rok 2014 a žádá náměstka ministra školství, mládeže a tělovýchovy o zahájení dohodovacího řízení pro stanovení limitu jednotlivých škol do konce února 2013  RVŠ opakovaně žádá ministra školství, mládeže a tělovýchovy o reálné legislativní kroky vedoucí k vynětí VVŠ z režimu státní pokladny a současně očekává ze strany MŠMT aktivní odmítnutí možného negativního dopadu připravované novely autorského zákona do oblasti vysokého školství