SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Slovní druhy Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0101 Název sady:
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Přednáška P6 Božena Bednaříková
Gramatické kategorie jmen.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Čeština jako ideální flexivní extrém?
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška č. 4 © Božena Bednaříková, 2009.
Větné členy.
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Kateřina Kotlíková. - vztah upravený právními normami mezi subjekty práva tvořen z těchto prvků :  subjekty (účastníky)  obsah  předmět.
Pád substantiv.
Ohledání místa činu (OMČ) ZPPP č. 100/2001, čl. 10
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Proč programovat v LS objektově Jiří Krákora, Alliance Healthcare.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
POPIS teorie.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu statického a dynamického. Vzdělávací.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Pojmová báze a pojmový příznak
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
CJA
Infrastruktura pro dotazování nad sémantickými daty Jiří Dokulil, Jakub Yaghob, Filip Zavoral Katedra softwarového inženýrství, MFF UK Praha
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_452_Podstatná jména AUTOR: Mgr. Dagmar Petřeková ROČNÍK, DATUM:
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
MORFOLOGIE 2008 Přednáška P10 Božena Bednaříková.
Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků.
MORFOLOGIE Božena Bednaříková
Přednáška P7 Božena Bednaříková
Tvarosloví – slovní druhy
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
PODSTATNÁ JMÉNA Eva Velanová
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
Selekční jazyky Současné trendy Přednáška č. 5 ( ) Filozofická fakulta Masarykova Univerzity, Kabinet knihovnictví - Ústav české literatury a knihovnictví.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Rozbor věty jednoduché Mgr. Jablečníková J. – ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_84_ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ.
Sousloví v tezaurech dle normy ČSN
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
LATINSKÁ TERMINOLOGIE
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Staroslověnština Flexe jmen.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
VIKMA05 Organizace znalostí
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Universitá degli Studi di Udine
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Základní větné členy - podmět
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Rozvíjející větné členy
Transkript prezentace:

SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková

Klasifikace PS II Struktura prezentace -metodologická báze klasifikace PS v morfosyntaktické koncepci v morfosyntaktické koncepci -gnozeologický podklad -univerzální kognitivní báze autosémantických PS -(ne)soulad významu a funkce -hranice mezi PS -nerovnocennost PS

Metodologická báze (MČ) komplexnost kritérií a současně jejich nerovnocennost které kritérium lze upozadit? priorita fce syntaktické – ztotožnění PS s větnými členy? nerovnocennost syntaktických fcí primární syntaktická fce – jednotící princip PS

Gnozeologický podklad souvislost mezi sémantikou PS a jeho syntakt. fcí – podklad gnozeologický abstrahování vlastností a dějů od jejich nositelů + vyčleňování okolností ►a) slova - obsah: příznak (ne/probíhající v čase), ►b) slova - obsah: nepříznak (substance), ►c) slova - obsah: okolnost (rámec mimo hranice substance a jejích příznaků).

nositel nepříznak (substance) vlastnost příznak (statický) děj příznak (dynamický) okolnost okolnost (příznak příznaku)

nepříznak (substance) substantivum příznak neprobíhající v časeadjektivum příznak probíhající v časeverbum okolnost (příznak příznaku)adverbium/ cirkumstantivum

Univerzální kognitivní báze autosémantických PS nejobecnější významy, tj. (ne)příznak a okolnost analogie se syntaktickými fcemi: substantivum subjekt/objekt adjektivum atribut verbum predikát adverbium/cirkumstantivum adverbiále/okolnostní určení

(Ne)soulad významu a funkce přirozený vztah mezi fcí a významem forma primární a forma sekundární jádro PS x modifikace sémantikou jiného PS

SAV S pes štěká chytil psa hlas psato zvíře je pes A sytý hladovému nevěří hladový pes pes je hladový V pracovat není lehké pracující člověk, vůle pracovat pes štěká

Hranice mezi PS 1)Flexe jiného PS: hajný, kojná 2)Tvar téhož PS, nebo nové slovo? S - A: hrošíS - A: hroší S - V: rozhodování - rozhodnutíS - V: rozhodování - rozhodnutí A - V: rozhodující, rozhodnutýA - V: rozhodující, rozhodnutý a) sémantická totožnost, b) vyjadřování gramatických kategorií, c) syntaktické vlastnosti

V, nebo A? rozhodující 1 rozhodující 2 a)rozhodovat - rozhodujíc – rozhodující 1: dynamický příznak, 2: statický příznak b) 1: vid, genus verbi x rod, číslo, pád, 2: rod, číslo, pád c) 1: fce nepredikativní: To ještě není důvod rozhodující o věci. 2: Učinila jste rozhodující krok.  Rozhodující byl růst nominálního kurzu. (fce predikativní)

Nerovnocennost PS PS bazální (základové) nástavbové PS satelitní (nezákladové) nesamostatné

Úkol „k zamyšlení“ Vrátil se hladový v políčku Ac změněno na: Vztekle vrčel.PROČ?

Ad úkol Vrátil se hladový. I.Vrátil se. ↑ II. Byl hladový. Av ► Vrátil se hladový. (Av)c

Děkuji za pozornost. © Božena Bednaříková