Téma: Vadné držení těla Turková Kamila

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ERGONOMIE PRÁCE NA PC Petra Spáčilová, 4. Z
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Správné držení těla.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
Na Bělidle 7, Moravská Ostrava, Marta Pryszczová Oddělení hygieny dětí a dorostu Odbor hygieny dětí a dorostu Telefon:
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Korekce odchylek správného držení těla
Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna Michálkovická 108, Slezská Ostrava Projekt byl realizován ve spolupráci s Krajskou hygienickou stanicí.
Psychické stavy.
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Žena a sport.
Každému posilování předchází rozcvičení.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Zdravá škola.
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
projekt disertační práce
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Duševní zdraví a psychohygiena
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Regenerace jako součást tréninku Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
OSTEOPORÓZA Iveta Antoszyková 2.HA.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Rizika práce na PC Kontrolní prezentace Autor: Pavel Broža Datum: Cílový ročník: 5. a 6. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Blanka Hošková, Pavlína Nováková Katedra Zdravotní TV a tělovýchovného lékařství FTVS UK.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Kosterní a svalová soustava. vadné držení těla skoliózy kyfózy hyperlordóza křivice plochá noha artróza dna.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Posilování na gymballech.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Vliv IKT na lidské zdraví 2013 O. Kánský
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Zásady správného držení těla
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Didaktika TV; Martina Matúšková
Bolestivé stavy pohybového aparátu
AUTOR: Blanka Petlánová
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
„Zdravý životní styl + obezita“
Prvky edukačního procesu
Držení těla a pohybové činnosti v praxi
Specifika a požadavky těchto skupin
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Téma: Vadné držení těla Turková Kamila SOMATOPEDIE Téma: Vadné držení těla Turková Kamila

Vadné držení těla V současné době velmi aktuální problematika Výskyt poruch držení těla u dětí školního věku a vertebrogenních onemocnění u dospělé populace souvisí výrazně s vysokým podílem statické zátěže v sedu a s úbytkem přirozené pohybové aktivity

Pohybová aktivita Neustále ubývá Není rovnoměrně rozdělena po celý den a týden Chybí pohybová pestrost Hovoříme o pohybové chudosti – celý den jsme nuceni strávit v posturální nepříznivé poloze vsedě Naše pohyby jsou stereotypní a zatěžujeme stále stejné svalové skupiny

Příčiny vzniku vadného držení těla Vnitřní faktory - úrazy, vrozené vady, vysilující nemoci Vnější faktory - nesprávné sezení, dlouhé stání, nevhodné pohybové návyky

Vadné držená těla Zejména v dětském věku je podpůrně pohybový systém velmi citlivý na nepřiměřenou strukturu tělesné zátěže a nedostatek pohybové aktivity. Právě období růstu kostí, vytváří výrazný rizikový faktor pro vznik poruch držení těla. Toto riziko výrazně zvyšují nedostatek všestranně rozvíjející pohybové aktivity spolu s dalšími zátěžovými vlivy v denním režimu dítěte školního věku

Vadné držení těla Ovlivnění a snížení nevhodných zátěžových faktorů má příznivý efekt na podpůrně pohybový systém i na celkové zdraví. Zde sehrává významnou roli škola a moderní pojetí školního režimu. A to jak v prevenci poruch podpůrně pohybového systému, tak v celkové podpoře zdraví dětí. Ovlivnění a

Zdravý způsob života Důležité je u dětí vytvořit potřebu pravidelné pohybové aktivity, čímž vytváříme přirozený celoživotní preventivní faktor proti vzniku civilizačních chorob. Pro udržení vysoké kvality zdraví je důležité dodržovat zásady zdravého způsobu života. Základní vzdělávací a výchovnou institucá je škola, kde dítě tráví asi 1/3 celkové denní doby bdění.

Základní prvky zdravého způsobu života VÝŽIVA POHYBOVÝ REŽIM RIZIKOVÉ NÁVYKY HYGIENA PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ PSYCHOHYGIENA A SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE

Rizikové faktory ve školním režimu dítěte Vysoký podíl statické pracovní polohy v sedu během učební činnosti ve škole Nedostatek přirozené pohybové aktivity během pobytu dítěte ve škole a ve volném čase Nevhodná velikost školního nábytku Volný čas, který dítě tráví hrou a činností v sedu(např. počítače, televize, hobby aj.)

Rizikové faktory ve školním režimu dítěte Nevhodný způsob nošení školních tašek a jejich nadměrná hmotnost Nošení nevhodných druhů obuvi – přezůvky, vycházková obuv,obuv pro volný čas Jednostranná pohybová stimulace (např. předčasná sportovní specializace bez adekvátní dostatečné kompenzace a regenerace).

Rizikové faktory ve školním režimu dítěte Vlivem předchozích faktorů vzniká funkční malaadaptace podpůrně pohybového systému. To se projevuje vznikem svalových dysbalancí, poruchami základnách hybných stereotypů a vznikem vadného držení těla.

Vadné držení těla Poruchy držení těla, chybné hybné stereotypy, svalové dysbalance v průběhu školního věku mají přímý vztah ke vzniku přetížení rizikových částí podpůrně pohybového systému V pozdějším věku se objevuje vertebrogenní onemocnění, které je logickým vyústěním dlouhodobé nadměrné a jednostranné tělesné zátěže v průběhu vývoje jedince.

Výchova jedince Na co bychom měli dbát, co podporovat a rozvíjet výchovou nejen ve škole: Schopnost dítěte rozlišit tělesný, psychický a sociální diskomfort a jeho příčinu Postupné osvojování prostředků aktivní kompenzace subjektivního diskomfortu Dostatek pohybové aktivity Zdravá výživa Pitný režim Možnost hry Dodržování rytmů ve školním režimů a během dne Pohoda věčného prostředí

Zákl. prvky, zásady a prostředky optimalizovaného poh. režimu školy Vhodná velikost školního nábytku Optimální uspořádání nábytku ve třídě Optimální hmotnost školních tašek Správné nošení školních tašek na zádech

Vhodná velikost školního nábytku Musí odpovídat velikosti dítěte a mít možnost aktuální úpravy velikosti v průběhu roku Doporučuje se zařadit pravidelné autoregenerační a kompenzační cvičení, které vyrovnávají nevhodné svalové aktivace v zákl. pracovních polohách

Optimální uspořádání nábytku ve třídě ČELNÉ USPOŘÁDÁNÍ – lavice směrem k tabuli s volným prostorem v zadní části třídy, doporučováno ALTERNATIVNÍ USPOŘÁDÁNÍ (do písmene „U“) – dochází k jednostranné rotaci krčních a hrudních obratlových segmentů, může docházet ke skoliotickému držení

Optimální hmotnost školních tašek Nepřesahuje 1/10 hmotnosti dítěte Nenosit věci, které k práci ve škole nepotřebujeme

Správné nošení školních tašek na zádech Nošení tašek v ruce nebo přes jedno rameno podporuje návyk skoliotického držení těla Nadměrná hmotnost školní tašky nesené na zádech vyvolává změny celkové statiky páteře.

Doporučený typ školní tašky Hmotnost prázdné tašky max. 0,75 kg Nošení na zádech Zpevněná opěrná plocha pro záda Optimální výška a hloubka brašny Možnost příčného upnutí tašky řemenem kolem dolní části hrudníku Celková hmotnost tašky s pomůckami max. do 10% z celkové hmotnosti dítěte

Kompenzace Do vyučovacích hodin zařazujeme drobné kompenzační a regenerační formy cvičení, kompenzační cviky v sedu a jednoduché automasáže, regenerační dechová cvičení, výměnu vzduchu ve třídě

Možnost spontánní pohybové aktivity Možnost trávení malých přestávek pohybem a hrou Volná pohybová aktivita o velkých přestávkách Využití volných vyučovacích hodin Pohybová aktivita ve volném čase po vyučování

Vadné držení těla Svalové dysbalance Dolní zkřížený syndrom Horní zkřížený syndrom Vrstvový syndrom

Vadné držení těla Typy vadného držení těla Plochá záda – oploštěné fyziologické zakřivení páteře, napřímení hrudní i bederní páteře Chabé držení – celkově nižší napětí svalstva Hyperkyfóza hrudní páteře (kulatá záda) – porucha statiky horní části trupu Hyperlordóza bederní páteře – zvětšená prohnutí bederní páteře Kyfolordotické držení – kombinace hyperkyfózy a hyperlordózy Skoliotické držení – vychýlení páteře ve frontální rovině funkční povahy

Kompenzační a regenerační cvičení Tajemství úspěchu: Pravidelnost cvičení Vhodná sestava cviků Málo je více Správné provedení cviku Výběr cviků Koordinace pohybu a dýchání Postupné zvýšování intenzity cvičení Cvičení s dětmi doma Kompenzační a regenerační cvičení

PAMATUJ!! Doporučené cvičení pro děti dle principu: 5 x 5 x 5 = 25 5 cviků 5 opakování každého cviku 5x denně ČASTĚJI, KRÁTCE, PRAVIDELNĚ, KAŽDÝ DEN = CESTA K ÚSPĚCHU

Kompenzační a regenerační cvičení Cvičení v sedu na židli Cvičení ve stoji Cvičení ve škole i doma

Závěr… Přirozená poh. Aktivita v dětském věku je jeden ze zákl. prostředků, který pozitivně ovlivňuje kvalitu podpůrně poh. systému a celkovou kvalitu zdraví dítěte. Současná společnost technického typu výrazně snížila podíl všestranně rozvíjejícího pohybu v životě člověka. Návyky a vědomosti týkající se kvality zdraví by měly být nedílnou součástí životního stylu.