Vývoj jazyka a písma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dana Linhartová CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
a vznik záporných čísel
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
strukturalismus (F. de Saussure, C. Lévi-Strauss)
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Český egyptologický ústav FF UK
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
ZÁKLADNÍ POJMY Informace Informatika Zpracování informací
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Mluvená a psaná forma jazyka
Kultura starého Egypta
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
III/2 XV A
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
POMOCNÉ HISTORICKÉ VĚDY
Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 10 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium.
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Nejstarší prameny ekonomického myšlení spojeno s písmem –každá kultura má své kořeny ekonomického myšlení Čína Indie Islám „naše“ kultura –Bible –řecká.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Vznik a poslání písemnictví
Alternativní a augmentativní komunikace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ II. přednáška Doc. Ing. Růžena KRNINSKÁ, CSc. Zemědělská fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Alternativní a augmentativní komunikace
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Sociální diferenciace
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Alternativní a augmentativní komunikace
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Písmo obrázkové Název školy
STAROVĚK.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Vznik sumerských měst Sumerové - jih Mezopotámie, řeky Eufrat a Tigrid
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Dějepis Doba kamenná 1.
Osoba v právním smyslu Obecná charakteristika. Výběrová literatura: Korten, D.C., Keď korporácie vládnu svetu. Vyd. PARADIGMA.SK, Košice, 2000 Gray, J.,
Kognitivní archeologie
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_08_SEI_PISMO.
Mentální reprezentace
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pravěk.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Úvod do starověku; Vznik písma
Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita
Sociologie pro SPP/SPR
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pomocné vědy historické
Fundament a jeho strukturace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Úvod do starověku uč. str
Témata kognitivní psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Novoplatonismus.
Narušená komunikační schopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Vývoj jazyka a písma

Jazyk specificky lidská schopnost dosahovat a používat komplexní systémy komunikace v obecném hledisku můžeme rozlišit tři definice jazyka: mentální schopnost (orgán, instinkt) symbolický systém nástroj komunikace

Mentální schopnost orgán, instinkt (kognitivně vědný pohled) univerzálnost jazyka napříč všemi lidmi, biologický základ jazyka, vlastnost mozku (vrozenost – Chomsky, Fodor) studium vývoje jazyka (paleolingvistika), vývoj jazyka u dětí (psycholingvistika), poruchy v používání jazykového instinktu (neurolingvistika) ad.

Symbolický systém formální systém znaků řízený gramatickými pravidly (strukturalistický pohled – Saussure) množina vět, která může být generována množinou pravidel (Chomsky) základní struktura pravidel jazyka (formální logika), vztah znaku a významu (sémiotika), strukturální gramatiky ad.

Nástroj komunikace komunikační systém, který umožňuje kooperaci (sociální, antropologický pohled) sociální funkce jazyka (funkcionální a pragmatický rámec) Wittgenstein II, Moore, Grice, Searle, Austin ad.

Jedinečnost lidského jazyka produkce potenciálně nekonečné množiny výroků z konečné množiny prvků symboly a pravidla (jednotlivých jazyků) jsou přitom značně arbitrární – čili jazyku se lze naučit pouze skrze sociální interakci

Jazykové rodiny

Písmo symbolický systém užívaný k reprezentaci jednotlivin (vět) vyjádřitelných v jazyce mluvený jazyk x psaný jazyk

Vývoj písma Jeskynní malby (kognitivní archeologie) Petroglyfy Piktogramy Ideogramy Logogramy Fonogramy

Kognitivní archeologie studium historických společností s důrazem na studium historických způsobů myšlení a symboliky z dochovaných reliktů výraz použil poprvé Colin Renfrew (1973)

David Lewis-Williams *1934 profesor kognitivní archeologie na univerzitě Witwatersrand v Johannesburgu spisy: Mysl v jeskyni (2002) Uvnitř neolitické mysli (2005)

Původ mladopaleolitického umění primární vědomí a vědomí vyššího řádu (člověk dnešního typu a neandrtálec) role změněných stavů vědomí role snů – pozůstatky zárodečného stavu vědomí Altamira

Vznik vědomí vyššího řádu drogy sdílené rituály sny Představy začaly být majetkem individua Vědomí vyššího řádu

Otisky rukou - Altamira

Lascaux

Neolitická kosmologie – vznik zemědělství změněné stavy vědomí a zrod kosmologie neolitu zemědělství a domestikace jako sekundární důsledek vzniku náboženské praxe role změněných stavů vědomí smlouva s vědomím a společenská smlouva – sociální stratifikace

Newgrange Newgrange

Newgrange – „vchodový kámen“ Newgrange – „hrobka“

Newgrange The Newgrange Exterior - Singing Goddess by Sally McKenna

Petroglyfy obrazy tvořené opracováním povrchu kamene (řezání, tesání, obrušování) rozšířeny po celém světě mnohotvárnost významů (od astronomických značek, přes lovecké výjevy až po náboženské a rituální projevy) paralelně jistě užíváno i dřevo (kost – viz Pálava), malování a tetování kůže (viz MMK)

Gobustán, Azerbajdžán (10 000 BC)

Häljesta ve Švédsku

Piktogramy symbol ilustrující událost, místo, aktivitu, objekt na rozdíl od petroglyfu (znázornění události) zachycuje příběh (vyprávění) – mohou být uspořádány v chronologickém sledu období 6. tisíciletí př. Kr. (vývoj do klínového a hieroglyfického písma)

Piktogramy základem klínového písma (a hieroglyfů)

Ideogramy grafický symbol, který reprezentuje pojem – na rozdíl od piktogramů vyjadřují i abstraktní pojmy (slunce – teplo, nohy – chůze ad.) základem logografického písma

Písmo nejstarší písma byla logografická (na základech piktogramů a ideogramů) veškerá písma lze rozdělit na: logografická sylabická hlásková (alfabetická) často jsou všechny druhy promíseny vznik na sklonku neolitu

Logogramy grafémy, které reprezentují celé slovo nejstarší písma: Mezopotámie (Sumer), Egypt, (Indie) kontrast: řeč (fonémy) x písmo (logogramy) znalost písma exkluzivní záležitostí (kněží-úředníci)

hieratické písmo hieroglyfy démotické písmo

Klínové písmo původ u Sumerů (na sklonku 4. tisíciletí) logografický základ postupně doplněn o symboly pro slabiky (sylabická vrstva) a číslovky

http://www.mesopotamia.co.uk/writing/story/sto_set.html

Fonogramy grafémy, které reprezentují fonémy (hlásky, skupiny hlásek) nejstarší: Egypt (na sklonku 3. tisíciletí př. Kr.), ale nesloužily k vyjádření řeči

Fonetické prvky hieroglyfů h + p + hpr + r + j sémagram vlastní jméno: Khepri význam: vládce (bůh)

Abeceda nejstarší: proto-sinajské písmo (19. stol. př. Kr.) – následně fénická abeceda (sklonek 11. stol. př. Kr.) korespondence: řeč – písmo znalost písma přestává být exkluzivní záležitostí

Fénická abeceda

Alfabeta

Význam alfabety proměna archaické řecké kultury – vzrůst vzdělanosti proměna orální kultury v psanou kulturu přechod od mýtu k logu – vznik filosofie přechod od ukazování k dokazování – vznik subjekt-predikátové logiky

Význam alfabety básně o Tróji a Odysseovi x Homérovy eposy Hesiodův Chaos x Anaximandrovo apeiron Parmenidovo Jedno x Zenónovy aporie