1 Marketingový informační systém
2 Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější plánování, organizování, řízení a kontrolu marketingových aktivit
3 Marketingový výzkum Je souhrn aktivit, které zkoumají všechny části marketingové praxe, včetně trhů, výrobků, distribučních cest, chování zákazníka
4 Proces marketingového výzkumu Cíl výzkumu Metody výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Statistické zpracování Interpretace výsledků výzkumu a doporučení
5 2. Metody výzkumu Předběžný výzkum Popisný výzkum Kauzální výzkum
6 3.Příprava výzkumného projektu Vytvoření podrobného plánu sběru: kde, kdy, kdo se bude dotazovat, jaká bude velikost vzorku Výběr vzorku: Náhodný výběr Záměrný výběr Typický výběr Panelový výzkum Omnibusový výzkum
7 4.Sběr dat Sekundární Sekundární Vnější: státní statistiky, knihy, periodika, noviny, Internet výroční zprávy, výroční zprávy, Vnitřní: rozpočty, časové řady, tržby, zprávy obchodních prac., kontakty se zákazníky PrimárníPozorování Dotazování - písemné - ústní - ústní - telefonní - telefonníExperiment
8 Otázky s uzavřeným koncem Dichotomické Mnohonásobný výběr Likertova škála souhlasu Významový diferenciál Škála důležitosti Hodnotící škála Škála úmyslu koupit
9 Otázky s otevřeným koncem Zcela nestrukturované Slovní asociace Dokončení věty Dokončení povídky Dokončení obrázku
10 Dotazník Identifikační data Klasifikační data Data o subjektu: fakta „Hard data“ názory „soft data“ názory „soft data“
11 Návrh dotazníku Srozumitelné, snadno zodpověditelné otázky Důležité je řazení otázek Souslednost a logická návaznost Nesmí být složité, komplikované, nejednoznačné otázky Nepoužívat vícevýznamové slova Dát dotazníku úvod, rámec otázek, otestovat jej
12 5. Statistické zpracování 6. Interpretace výsledků a doporučení