České plynárenství v roce 2011 Ing. Jan Zaplatílek © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Advertisements

XXIV. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Martin Pecina MBA náměstek ministra © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Gass Business Breakfast 2007 Rok 2007 – reflexe plynárenského trhu Další vývoj regulace v plynárenství a spolupráce regulačních orgánů v EU Praha – 7.
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Pravidla trhu s plynem v ČR - účastníci trhu s plynem Říčany, červen 2003 Pavel Dočekal, Transgas, a.s.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Zásobování plynem jako součást energetické bezpečnosti České republiky
Plynová krize - fakta RWE Konzern.
Seminář KOMTERM, 21. duben 2010 Dipl. - Ing. Roman Baláž, MBA Generální ředitel SPP CZ, a.s. 1 Bezpečnost dodávek – nevyhnutná podmínka zákazníka.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
Obchod se zemním plynem Výzvy a rizika Vratislav Ludvík.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
Ing. Dan Ťok, prezident ČPU Gas Business Breakfast Praha, 9. prosince 2005 Nová role České plynárenské unie na otevřeném trhu s plynem.
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
ministr průmyslu a obchodu
České plynárenství na prahu roku Ing. Jan Zaplatílek 27. ledna 2010 XX. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ.
Zásadní změny v novele energetického zákona
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Liberalizace energetiky a její vliv na PRE
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
AEM 20. Listopadu 2003 Operátor trhu s elektřinou - činnosti, přeshraniční přenosy, burza.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Zabezpečení dlouhodobé spolehlivosti přenosu v podmínkách mezinárodního trhu s energií Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Obchodování s elektřinou v ČR a vývoj po vstupu do EU Miroslav Marvan Konference AEM Česká energetika po vstupu do EU 8. září 2004.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Novela energetického zákona – část plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2008 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Cenová úroveň roku 2003, vývoj cen pro OZ 1. a 2. etapy otevírání trhu, problematika LDS – stručné shrnutí a úvod dalšího bloku Asociace Energetických.
Bezpečnost dodávek zemního plynu Petr Binhack
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
PROČ SE NÁS NEDOTKLA KRIZE DODÁVEK PLYNU PŘES UKRAJINU
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Dopady chystaných změn energetických koncepcí na energetiku a její zákazníky 1. listopadu 2012 Ing. Jiří Bis.
Prezentace společnosti CONTE spol. s r.o.. Základní informace/ Kdo jsmeInformace o majitelíchProč právě my/ Co umíme Jak zajistíme bezpečnost dodávek.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Page 1 Energetická závislost EU - Možná řešení - Daniela Štoková.
Ing. Jan Mládek, CSc. ministr průmyslu a obchodu 1 Zásobování plynem jako součást energetické bezpečnosti ČR 1 Zásobování plynem jako součást energetické.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Žofínské fórum Co ohrožuje energetickou bezpečnost ČR? Priorita – bezpečnost dodávek 18. února 2016.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Přispívají změny legislativy k lepšímu fungování našeho trhu s plynem? Ing. Oldřich Petržilka prezident České plynárenské unie konference DONE „Fungování.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Transkript prezentace:

České plynárenství v roce 2011 Ing. Jan Zaplatílek © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Motto V průběhu roku 2010 jsme nezaznamenali v českém plynárenství žádnou krizovou situaci. nebyla provedena žádná změna primární legislativy ani zrealizována žádná významnější infrastruktura. Přesto se některé události a trendy mohou v budoucnu projevit jako významné. 3

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 Obsah tuzemská spotřeba plynu a její výhled situace na tuzemském trhu s plynem nové investice nová tuzemská i evropská legislativa v oblasti plynárenství

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 55 Celková roční spotřeba Spotřeba v mil. м3 Spotřeba v GWh Meziroční změna v м3 Meziroční změna v % , , ,0

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 6 Spotřeba plynu v roce 2010 V roce 2010 se i nadále projevovaly důsledky globální ekonomické krize, přesto se celková tuzemská roční spotřeba meziročně zvýšila o 816 mil.m 3 cca 10,0% a představovala objem 8 980,1 mil.m 3 ( tj ,9 GWh). Bylo to prioritně způsobeno poklesem průměrné roční teploty. Nepotvrdily se tedy předpoklady globálního oteplení.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Střednědobý výhled spotřeby I. v letech 2011 – 2015 by se měla pohybovat roční spotřeba bez plynových elektráren v rozpětí 8,8 – 9,1 mld. m 3. Mezi roky 2011 – 2013 bude docházet k růstu, který bude souviset s oživením v oblasti průmyslu a plynofikací související s novou zástavbou. Po roce 2013 se očekává určitá stabilizace spotřeb ve všech kategoriích odběru. Obecně lze říci, že bez plynu určeného na výrobu elektřiny se bude v nadcházejících pěti letech spotřeba v ČR pohybovat okolo 9 mld. m 3 7

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Střednědobý výhled spotřeby II. lze očekávat posílení pozice zemního plynu mezi energiemi, a to především ve spojení s výrobou elektřiny malé navýšení z hlediska celkového objemu plynu v ČR se očekává i ve využití zemního plynu v dopravě. Po roce 2012 je předpokládáno navýšení v oblasti teplárenství Je evidován zájem o realizaci několika nových projektů plynových elektráren a menších plynových zdrojů. 8

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Střednědobý výhled spotřeby III. V nejbližší budoucnosti připravuje firma ČEZ výstavbu plynové elektrárny v Počeradech s výkonem 840 MW. Další elektrárna s výkonem 950 MW by měla vyrůst v Mochově. Jedná se o společný projekt firem RWE a Alpiq. Plánované uvedení do provozu této elektrárny je předběžně na rok Uvedením plynových elektráren do provozu se očekává nárůst spotřeby v letech 2013 – 2015 o cca 800 mil. m 3 a v roce 2016 o dalších cca 900 mil. m 3. Důsledkem bude navýšení celkové spotřeby v ČR na 9,8 mld m 3 od roku 2013 a na 10,8 mld m 3 od roku Kromě velkých plynových elektráren se připravuje řada menších zdrojů od firem Bohemia Energy, Lumius a investiční skupiny Carpaterra Capital Partners s výkonem 100 – 200 MW. Také plynové turbíny s rychlým startem a výkonem 40 – 60 MW mají na trhu s plynem svou budoucnost 9

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Situace na tuzemském trhu s plynem Meziroční nárůst počtu dovozců i aktivních obchodníků Pokles podílu skupiny RWE jak v oblasti dovozu, tak i prodeje konečným zákazníkům Značný počet změn dodavatele u konečných zákazníků, jejich počet za rok 2010 (84 424) byl vyšší nežli za předchozích prvních pěti let liberalizace plynárenství Nezájem o nabízenou volnou kapacitu podzemních zásobníků plynu (neúspěšné elektronické aukce RWE Gas Storage v září a prosinci). 10

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 11 Struktura nákladů na pořízení plynu

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 12 Podíl obchodu s plynem podle prodeje zákazníkům prosinec 2009

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 13 Podíl obchodu s plynem podle prodeje zákazníkům listopad 2010

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Historie elektronických aukcí RWE Gas Storage Datum konání aukce Provozní objem (mcm) Typ smlouvyZačátek skladovacího období Cena dosažená v aukci ,315 mil. m 3 roční ,15 Kč ,315 mil. m 3 měsíční ,33 Kč mil. m 3 roční, nová kapacita ,96 Kč mil. m 3 roční ,92 Kč ,6 mil. m 3 měsíční ,40 Kč mil. m 3 roční, nová kapacita mil. m 3 roční, nová kapacita r

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Podpora plynárenství v programovém prohlášení vlády ČR  Vláda bude pokračovat ve zvyšování energetické bezpečnosti České republiky především diverzifikací energetických zdrojů a přepravních tras. Vláda bude podporovat posilování energetických sítí ve směrech západ – východ a sever – jih, výstavbu podzemních zásobníků plynu, výstavbu plynovodů Gazela a Nabucco a povede průběžný dialog s producentskými a tranzitními státy.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Posilování plynárenských sítí ve směrech západ – východ a sever – jih  Propojení české a polské soustavy plynovodem Třanovice – Skoczow, který získal podporu z prostředků EU  Zajištění reverzního chodu stávající přepravní soustavy České republiky ve směru západ – východ získalo podporu z prostředků EU  Projekty realizace nového propojovacího plynovodu mezi jihem a severem Moravy či propojení tuzemské přepravní soustavy s rakouským Baumgartenem mají jako součást plánovaného propojení sever – jih resp. jižního koridoru podporu států V4, jenž se pro tento záměr společně snaží získat i přímou finanční podporu ze zdrojů EU

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Propojení sever – jih Iniciativa V4  LNG terminál Świnoujście  Polská přepravní soustava  Interkonektor PL – ČR  Přepravní soustava ČR  Slovenská přepravní soustava  Interkonektor SK - HU  Maďarská přepravní soustava  Interkonektor HU- HR  Chorvatská přepravní soustava  LNG terminál Krk  Plánované dokončení v roce

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Plynovod Gazela  Zahájení výstavby 14. října 2010 v Brandově  Výrazně přispěje ke zvýšení bezpečnosti dodávek pro zákazníky jak v České republice, tak v některých dalších státech Evropské unie.  Podpora vlády České republiky bude pokračovat po celou dobu výstavby plynovodu Ruský plyn Norský plyn Klasická cesta

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Výstavba podzemních zásobníků plynu  Současná kapacita všech zásobníků v České republice představuje hodnotu cca 3,1 mld. m3 m3 zemního plynu, což odpovídá téměř 40 % celkové tuzemské roční spotřeby. To představuje jednu z nejvyšších hodnot v rámci EU.  V současné době je realizováno rozšíření skladovacích kapacit v zásobnících RWE Gas Storage v Tvrdonicích a Třanovicích (za podpory prostředků EU) a MND Gas Storage v Uhřicích  Realizaci nových zásobníků připravují či zvažují i společnosti Globula (lokalita Dambořice) ze skupiny MND, GSCeP ze skupiny Česká plynárenská (lokalita Rožná) a Česká naftařská společnost (lokalita Břeclav)  Budou–li všechny realizované, připravované či zvažované podzemní zásobníky plynu skutečně postaveny, stoupne ve střednědobém horizontu celková uskladňovací kapacita na území ČR na cca 4,7 mld.m 3, což výrazně posílí energetickou bezpečnost státu.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Plynovod Nabucco  Česká republika podporuje výstavbu tohoto plynovodu na půdě orgánů EU a to jak samostatně, tak v rámci iniciativy V4.  Další formou podpory ze strany státu jsou bilaterální jednání českých představitelů zejména se státy, z jejichž zdrojů by měl být plynovod zásobován  Jde o dopravní cestu ze zdrojů pro státy EU doposud těžko dostupných, o které však musí EU soupeřit s Ruskem a Čínou

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 21 Schema plynovodu Nord Stream

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 22 Výstavba plynovodu Nord Stream

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Nová legislativa EU v oblasti plynárenství Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 994/2010 ze dne 20. října 2010 o opatřeních na zajištění bezpečnosti dodávek plynu a o zrušení směrnice Rady 2004/67/ES. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 617/2010 ze dne 24. června 2010 o povinnosti informovat Komisi o investičních projektech do energetické infrastruktury v rámci Evropské unie a o zrušení nařízení (ES) č. 736/96

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Krizové úrovně I. Úroveň včasného varování (včasné varování): Pokud existují konkrétní, závažné a spolehlivé informace, které mohou být vyvolány mechanizmem včasného varování, že může dojít k situaci, která pravděpodobně povede k podstatnému zhoršení situace v oblasti dodávek plynu a k vyhlášení úrovně výstrahy či stavu nouze. Pokud existují konkrétní, závažné a spolehlivé informace, které mohou být vyvolány mechanizmem včasného varování, že může dojít k situaci, která pravděpodobně povede k podstatnému zhoršení situace v oblasti dodávek plynu a k vyhlášení úrovně výstrahy či stavu nouze. Úroveň výstrahy (výstraha): Pokud dojde k narušení dodávek nebo vznikne výjimečně vysoká poptávka po plynu, která vede k podstatnému zhoršení dodávek plynu, ale trh je stále schopen se vypořádat s tímto narušením dodávek nebo zvýšenou poptávkou, aniž by bylo potřeba přijmout jiná než tržní opatření. Pokud dojde k narušení dodávek nebo vznikne výjimečně vysoká poptávka po plynu, která vede k podstatnému zhoršení dodávek plynu, ale trh je stále schopen se vypořádat s tímto narušením dodávek nebo zvýšenou poptávkou, aniž by bylo potřeba přijmout jiná než tržní opatření.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Krizové úrovně II. Úroveň stavu nouze (stav nouze): V případě výjimečně vysoké poptávky po plynu, závažného narušení jeho dodávek nebo jiného podstatného zhoršení situace v oblasti dodávek plynu a v případě, že byla uplatněna veškerá vhodná tržní opatření, dodávky plynu však nepostačují k tomu, aby pokryly zbývající poptávku po plynu a je nutné přejít k jiným než tržním opatřením přijatým zejména s cílem zajistit dodávky plynu chráněným zákazníkům. V případě výjimečně vysoké poptávky po plynu, závažného narušení jeho dodávek nebo jiného podstatného zhoršení situace v oblasti dodávek plynu a v případě, že byla uplatněna veškerá vhodná tržní opatření, dodávky plynu však nepostačují k tomu, aby pokryly zbývající poptávku po plynu a je nutné přejít k jiným než tržním opatřením přijatým zejména s cílem zajistit dodávky plynu chráněným zákazníkům.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 26 Novela energetického zákona Usnesením vlády č.2/2011 ze dne vláda projednala a schválila novelu zákona č. 458/2000 Sb. (energetický zákon) v platném znění. Jde o novelu vyvolanou nutností implementace tzv. 3. Energetického balíčku Evropské unie do našeho právního řádu Novela se soustřeďuje pouze na problematiku implementace, pro jiné náměty nebyl vytvořen prostor.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 27 Certifikace provozovatelů soustav. Provozovatel přepravní soustavy v plynárenství a provozovatel přenosové soustavy v elektroenergetice budou nově potřebovat k oprávnění svého podnikání i certifikaci udělenou Energetickým regulačním úřadem. V rámci tohoto procesu musí potvrdit, že splňují podmínky nezávislosti a v případě, že by je měl vlastnit subjekt sídlící mimo území EU i to, že uvedené vlastnictví neohrozí bezpečnost dodávek elektřiny nebo plynu.Návrh na udělení certifikace bude nutné projednat s Komisí.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 28 Nezávislý provozovatel přepravní soustavy Musí splňovat požadované podmínky nejpozději do 3. března 2012 Musí splňovat speciální požadavky na orgány společnosti, stanovy a základní kapitál společnosti dle toho, zda půjde o akciovou společnost, společnost s ručením omezeným či evropskou společnost Musí splňovat požadavek, že statutární orgán provozovatele přepravní soustavy musí být složen ze všech vedoucích zaměstnanců ve výkonné řídící funkci v nejvyšší linii řízení provozovatele přepravní soustavy. Totéž platí, je-li statutárním orgánem jednatel.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 29 Nezávislost provozovatele přepravní soustavy K zajištění své nezávislosti musí mít provozovatel přepravní soustavy dostatečné lidské, technické, materiální a finanční zdroje potřebné pro provádění přepravy zemního plynu a plnění všech souvisejících povinností a to zejména: vlastnit přepravní soustavu a další majetek nezbytný pro provádění přepravy zemního plynu zaměstnávat takový počet zaměstnanců, který umožňuje řádné provádění přepravy zemního plynu.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 30 Provozovatel distribuční soustavy Jako nejvýznamnější nové ustanovení je navrhováno, že provozovatel distribuční soustavy, je-li součástí vertikálně integrovaného podnikatele, musí jednat tak, aby neuvedl v omyl jiného účastníka trhu s plynem, pokud se jedná o možnost záměny s obchodníkem s plynem nebo s výrobcem plynu, který je součástí téhož vertikálně integrovaného podnikatele.

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Oddělení provozovatele zásobníku plynu Provozovatel zásobníku plynu, pokud je součástí vertikálně integrovaného plynárenského podnikatele, musí být z hlediska své právní formy, organizace a rozhodování nezávislý na jiných činnostech netýkajících se přepravy, uskladňování a distribuce plynu. Tento požadavek neznamená požadavek na oddělení vlastnictví majetku. Povinnost právního oddělení je nutno provést do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti zákona. 31

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Poplatek na činnost Energetického regulačního úřadu Účastníci trhu s elektřinou a účastníci trhu s plynem jsou povinni prostřednictvím operátora trhu hradit zvláštní poplatek. Poplatek je příjmem státního rozpočtu, kapitoly Energetický regulační úřad. Poplatek činí 2 Kč/MWh elektřiny a 1 Kč/MWh plynu spotřebovaných v České republice v kalendářním roce, který předchází kalendářnímu roku, ve kterém se sestavuje návrh rozpočtové kapitoly Energetický regulační úřad pro následující rozpočtový rok, a za které účastníci trhu s elektřinou a účastníci trhu s plynem hradí v souladu s cenovými předpisy cenu za zúčtování operátora trhu. 32

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu Dozor v energetických odvětvích Energetický regulační úřad vykonává dozor nad dodržováním energetického zákona v odvětvích elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství a povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele v elektroenergetice a plynárenství,zákona o cenách v rozsahu podle zákona o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, Nařízení EU a povinností vyplývajících z rozhodnutí Komise nebo Agentury nebo povinností vyplývajících z rozhodnutí Energetického regulačního úřadu. 33

 2010  Ministerstvo průmyslu a obchodu 34. Děkuji Vám za pozornost Děkuji Vám za pozornost.