Základy ekonomie Seminář 7.. 2 Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D) Produkční a nákladová funkce
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Základy ekonomie Seminář 7..
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Analýza chování firmy Produkční analýza Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Základy ekonomie Seminář 7..
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Hospodářský výsledek firmy Stanovení zisku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického portálu.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Seminář 5. Racionální chování výrobce
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

Základy ekonomie Seminář 7.

2 Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší nákup X a omezí nákup Y? Vysvětlete.

3 Z uvedeného zadání vyplývá, že musí platit MUX/PX > MUY/PY Vzhledem k tomu, že poměr MUX/PX můžeme interpretovat jako přírůstek užitku, který přinese dodatečná peněžní jednotka vložená do nákupu (a spotřeby) statku X (u statku Y platí obdobně), pak peněžní jednotka vložená do nákupu statku X přinese větší přírůstek užitku než u statku Y a racionální spotřebitel tedy přesune svou spotřebu ve prospěch statku X. Tvrzení je tedy pravdivé.

4 Mezní veličina vyjadřuje změnu příslušné …………… veličiny při jednotkové změně příslušné …………….

5 Mezní veličina vyjadřuje změnu příslušné celkové veličiny při jednotkové změně příslušné proměnné.

6 Průměrná (jednotková) veličina je ………… celkové veličiny a příslušné nezávislé proměnné.

7 Průměrná (jednotková) veličina je poměr celkové veličiny a příslušné nezávislé proměnné.

Co je to Celkové náklady (TC) Fixní náklady (FC) Variabilní náklady (VC) Mezní náklady (MC) Jednicové náklady (AC) Průměrné variabilní náklady (AVC) Průměrné fixní náklady (AFC)

? Jaké náklady jsou v pizzerii Pam Pam fixní, jaké jsou variabilní: –nájemné, –plat kuchařů, –plat účetního, –otopení, –mouka, –pojištění, –elektrická energie, –plat číšníků

? Dejte příklady fixních a variabilních nákladů: –kosmetického salonu, –divadla, –školy, –baru.

? QFCVCTCACAVCAFCMC , ,5 4,7 5,8 8, ,8 1 1,3 1,7 2, Celkové náklady (TC) Fixní náklady (FC) Variabilní náklady (VC) Mezní náklady (MC) Jednicové náklady (AC) Průměrné variabilní náklady (AVC) Průměrné fixní náklady (AFC)

! Vztahy mezi celkovými a mezními veličinami: –Pokud je celková veličina rostoucí, mezní je kladná –Pokud je celková veličina klesající, mezní je záporná –Pokud celková veličina dosahuje extrému (neroste ani neklesá), mezní veličina je nulová Vztahy mezi průměrnými a mezními veličinami: –Pokud průměrná veličina je rostoucí, mezní leží nad ní (je větší) –Pokud je průměrná veličina klesající, mezní leží pod ní (je menší) –Pokud průměrná veličina neroste ani neklesá (dosahuje extrému), mezní veličina je jí rovna

13 Jestliže 25 jednotek zboží je produkováno při FC 50 Kč a TC jsou 550 Kč, pak AC se rovnají: –15 –20 –25 –30 –22

Jak velký bude účetní zisk firmy v bodě vyrovnání nákladů s výnosy?

… náklady, které se v závislosti na výrobě nemění.

… náklady na produkci další jednotky výstupu.

… náklady, které jsou závislé na množství vyráběné produkce.

… veškeré peněžní příjmy, které podnik získá za realizovanou produkci.

… rozdíl mezi celkovými výnosy (příjmy) a celkovými náklady evidovanými v účetnictví.

… je bod, ve kterém se náklady rovnají výnosům.

… celkové náklady podělené počtem jednotek výstupu.

Má-li firma nějaké náklady při nulové výrobě?

Doplňte údaj X QFCVCTCMCAFCAVCATC X

Doplňte údaj X QFCVCTCMCAFCAVCATC

QFCVCTCMCAFCAVCATC

QFCVCTCMCAFCAVCATC

Co je to Celkový příjem (TR) Průměrný příjem (AR) Mezní příjem (MR)

! Výrobce usiluje o maximalizaci zisku V dokonalé konkurenci, kde je cena stanovena, je to možné jen skrze snižování nákladů. V nedokonalé konkurenci může výrobce ovlivnit i cenu a tudíž není tolik nucen ke snižování nákladů

Množ ství Cena (AR) TRMR Množ ství Cena (AR) TRMR

Co je to Zisk (Z) Účetní zisk Ekonomický zisk

31 Může být mezní veličina nulová? A záporná? Uveďte příklady takových veličin.

Cena rajčat na dokonale konkurenčním trhu je 30 Kč/kg. Jaký bude mezní příjem obchodu při prodeje 100 kg rajčat? 1 kg? 25 kg? Jaký bude průměrný příjem?

33 Máme soukromého obuvníka, jehož účetní zisk dosáhl výše Kč za rok. Kdyby byl zaměstnán u státní firmy, pak by vydělal Kč ročně a ještě by za Kč ročně mohl pronajmout svoji dílnu. Jakého dosáhl obuvník čistého ekonomického zisku? – Kč –5 000 Kč – Kč –záporného, z ekonomického hlediska realizuje ztrátu ( Kč) –nemáme dostatek údajů pro výpočet ekonomického zisku

Děkuji za pozornost!