Právní ochrana designu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OCHRANA DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ v České republice a EU
Advertisements

„Transfer technologií a ochrana duševního vlastnictví II“ Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Ústav fyzikální biologie Nové Hrady –
Zákon o ochranných známkách v České republice
Ochrana průmyslového vlastnictví a patentové informace
AUTORSKÝ ZÁKON A ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ DIGITÁLNÍCH DOKUMENTŮ
FIT ČVUT v Praze Právo a informatika Mgr. František Šejnost
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_10 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
1 Masarykova univerzita Právnická fakulta Pracovní skupina pro právo a informační technologie JUDr. Radim Polčák, Ph.D.
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
Úřad průmyslového vlastnictví a Madridský systém
Průmyslový vzor Discas oportet, quamdiu est, quod nescias. Je třeba, aby ses učil tak dlouho, dokud trvá tvoje neznalost.. FIT ČVUT v Praze Právo a informatika.
Autorské právo a Open Access
Zsv.
1 Práva související s právem autorským  Práva výkonného umělce (tvůrčí, § 67 a násl AutZ )  Právo výrobce zvukového záznamu (netvůrčí, § 75 a násl. )
Základní literatura PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha. Praha/Litomyšl, TELEC, Ivo – TŮMA, Pavel. Přehled práva duševního vlastnictví 1. Brno:
FIT ČVUT v Praze Právo a informatika Mgr. František Šejnost
FIT ČVUT v Praze Právo a informatika Mgr. František Šejnost
Změna v úpravě práv duševního vlastnictví po rekodifikaci Mgr. Mikuláš Vargic.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
Ochrana a ohodnocování duševního vlastnictví
Část 4 Hlava II, Díl 2, oddíl 5 NOZ §§
Typy duševního vlastnictví a jejich ochrana
Výtah z autorského zákona
Právo na informace Tereza Danielisová,
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Modul C1 - Systémy právní ochrany duševního vlastnictví
Význam průmyslově právní ochrany pro transfer technologií
Katastr nemovitostí odstoupení od smlouvy
Masarykova univerzita Právnická fakulta Pracovní skupina pro právo a informační technologie JUDr. Radim Polčák, Ph.D.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Ochrana duševního vlastnictví a design
PRÁVO VÝROBCE ZVUKOVÉHO ZÁZNAMU K JEHO ZÁZNAMU §§
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Právo duševního vlastnictví PRÁVO PRŮMYSLOVÝCH VZORŮ
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
JUDr. Jaroslav Stránský
Směrem k jednotnému digitálnímu trhu - harmonizace práv duševního vlastnictví JUDr. Jiří Čermák Baker & McKenzie, v.o.s., advokátní kancelář 12. září 2012.
Mezinárodní ochrana duševního vlastnictví
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují zákonem stanovené údaje o podnikatelích.
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 2 BRUSEL I. OSNOVA ÚVOD – MATERIÁLY KE STUDIU ÚVOD – MATERIÁLY KE STUDIU HISTORIE ÚPRAVY, INTERPRETAČNÍ ZDROJE, POVAHA NAŘÍZENÍ.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
COPYRIGHT. OPAKOVÁNÍ PRÁVNÍ NÁSTROJE ČEHO CHCEME DOSÁHNOUT?
Autorské právo Autorské právo (anglicky copyright law) je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným.
„Autorská práva související s používáním fotografií, obrázků a map“ Mgr. Karel Švercl, právník Odboru rozvoje, fondů EU, cestovního ruchu a sportu Krajského.
Ochrana duševního vlastnictví architektonická a urbanistická díla, počítačové programy a databáze Ludmila Tichá, Michaela Morysková Ústřední knihovna ČVUT,
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Práva duševního vlastnictví 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Obchodní rejstřík. Firemní právo Mgr. Monika Tichá Základy obchodního práva.
Ochranné známky První směrnice č. 89/104/EHS, kterou se sbližují právní předpisy členských států o ochranných známkách Zákon č. 441/2003 Sb. o ochranných.
Jak chránit obchodní značku na trhu EU?
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Autorské právo.
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Ochrana průmyslového vlastnictví
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Právní aspekty zpřístupňování otevřeného vzdělávání
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
DUŠEVNÍ VLAStNICTVÍ Kateřina Dušáková.
Autorské právo a umělá inteligence
Úvod do ochrany výsledků tvůrčí činnosti a práva autorského
Transkript prezentace:

Právní ochrana designu JUDr. Pavel Koukal, Ph.D. Právnická fakulta Masarykovy univerzity

Ochrana designu ochrana autorských děl průmyslové vzory ochranné známky nekalá soutěž

× vznik práv k němu se vážících Nehmotný statek × vznik práv k němu se vážících I. Neformální ochrana zachycení ve smysly vnímatelné podobě zpřístupnění veřejnosti první obchodní využití II. Formální ochrana registrační princip – pouze formální průzkum (OAPI, ARIPO, Haagská Dohoda) zápisný princip s omezeným věcným průzkumem (non- novelty examination) - OHIM zápisný princip s věcným průzkumem (novely examination) – USA, ČR, Japonsko počátek ochrany – zápis/oznámení ve věstníku/účinky zápisu ke dni podání přihlášky 3 3

Autorskoprávní ochrana designu

Mezinárodně-právní úprava: Autorská díla a průmyslové vzory Bernská úmluva o ochraně děl literárních a uměleckých (v Pařížském znění) – vyhl. 133/1980 Sb. čl. 2 odst. 7 (7) Zákonodárstvím států Unie se vyhrazuje, aby upravila se zřetelem na ustanovení článku 7 odst. 4 této úmluvy rozsah působnosti jejich zákonů na díla užitého umění a na průmyslové vzory a modely, jakož i podmínky, za nichž jsou taková díla, vzory a modely chráněny. Pro díla, jež jsou ve státě původu chráněna pouze jako vzory a modely, lze se v jiném státě Unie dovolávat jen zvláštní ochrany, jaká se přiznává v tomto státě vzorům a modelům; neposkytuje-li se však v tomto státě taková zvláštní ochrana, budou tato díla chráněna jako díla umělecká. čl. 7 odst. 4 (4) Zákonodárstvím států Unie se vyhrazuje možnost stanovit dobu ochrany u fotografických děl a u děl užitého umění, pokud jsou chráněna jako díla umělecká; tato doba však nesmí být kratší než období dvaceti pěti let od vytvoření takového díla. 5

Bernská úmluva rozlišuje díla užitého umění chráněná jako díla umělecká – autorskoprávní ochrana díla užitého umění chráněnými jiným způsobem – například prostřednictvím zapsaných/nezapsaných průmyslových vzorů Rakouský Nejvyšší soud (Oberster Gerichtshof), 4Ob12/90, 3. 4.1990 (Piccadilly) design koupelnové skříňky zapsaný jako PVZ v Itálii, nezapsaný v Rakousku italská společnost uplatňovala práva z porušení autorských práv, ochrana průmyslověprávní v Rakousku neexistovala porušení autorských práv nebylo shledáno – společnost neprokázala, že by ve státě původu díla (Itálie) bylo dílo chráněno jako autorské dílo užitého umění (v minulosti to ani nebylo možné – Nařízení 1411/1940) podle Nejvyššího soudu se proto uplatní pouze režim ochrany průmyslových vzorů. Protože průmyslový vzor zapsán v Rakousku nebyl, žaloba byla správně zamítnuta. 6

Rakouský Nejvyšší soud (Oberster Gerichtshof), 4Ob95/91, 5. 11 Rakouský Nejvyšší soud (Oberster Gerichtshof), 4Ob95/91, 5.11.1991 (Le Corbusier Möbelstückmodellen) Le Corbusier Chaise Lonque Corbusier navrhl nábytek v letech 1928-29 spolu se svými kolegy Charlotte Perriand a Pierre Jeanneret žalobce - italská nadace, která je majitelkou majetkových autorských práv po uvedených tvůrcích žalovaný – výrobce nábytku z Klagenfurtu, který vyráběl napodobeniny Le Corbuseiérova nábytku Nejvyšší soud: jde o autorské dílo užitého umění („dílo má i přes svůj užitný charakter množství estetických prvků a nese tak punc jedinečnosti“); je chráněné v zemi původu díla (Francie); proto je v souladu s čl. 2 odst. 7 Bernské úmluvy chráněno také v Rakousku 7

Komunitární právní úprava: Autorská díla a průmyslové vzory Směrnice 98/71/ES – čl. 17 (obdobně čl. 96 odst. 2 Nařízení 6/2002) „A design protected by a design right registered in or in respect of a Member State in accordance with this Directive shall also be eligible for protection under the law of copyright of that State as from the date on which the design was created or fixed in any form. The extent to which, and the conditions under which, such a protection is conferred, including the level of originality required, shall be determined by each Member State“. (Průmyslový) vzor chráněný podle této směrnice právem k (průmyslovému) vzoru, který je v členském státě zapsán, může požívat ochrany také podle právních předpisů o autorském právu takového státu, a to ode dne, kdy byl (průmyslový) vzor vytvořen nebo v jakékoliv formě zachycen. Rozsah a podmínky, za kterých je taková ochrana poskytována včetně požadované úrovně původnosti stanoví každý jednotlivý členský stát. 8

Míra původnosti – „level of originality“ čl. 1 odst. 3 Směrnice 24/2009 (kodifikovaná verze Software Directive) – počítačové programy: „původní, v tom smyslu, že je vlastním duševním výtvorem autora“ čl. 6 Směrnice 116/2006 (kodifikovaná verze Směrnice o délce autorskoprávní ochrany) – fotografie originality/původnost ve smyslu „vlastního tvůrčího výtvoru autora“ - § 2 odst. 2 AutZ francouzské pojetí „l'empreinte du talent créateur personnel“ (nese stopy tvůrčího talentu autora) Cour de cassation, 1ére chabre civile, 13 Novembre 1973, Cons. Renoir c. Guinot; „reflet de la personnalité du créateur“ (odráží osobnost autora) Cour d'appel de Paris, 21 Novembre 1994, RIDA 4/1995, p. 243 britské pojetí „the word original does not in this connection mean that the work must be the expression of original or inventive thought ... the work must not be copied from another work – that it should originate from the author“ University of London Press, Ltd.v. University Tutorial Press Ltd. [1916], 2 Ch 601 9

Level of originality USA: Feist Publications, Inc. v. Rural Tel. Service (1991) – compilations of data, data převzatá z telefonního seznamu „The sine qua non of copyright is originality. To qualify for copyright protection, a work must be original to the author. Original, as the term is used in copyright, means only that the work was independently created by the author and that it possesses at least some minimal degree of creativity“; „As a constitutional matter, copyright protects only those constituent elements of a work that possess more than a de minimis quantum of creativity“; „Rural expended sufficient effort to make the white pages directory useful, but insufficient creativity to make it original“ rozhodnutí výslovně překonalo doktrínu „sweat of the brow“, dle které se zkoumalo, kolik práce (potu) a námahy autor vložil do díla, avšak nezkoumalo se, jak původní (originální/kreativní) dílo je Sweat of the brow : „In the sweat of thy face shalt thou eat bread, till thou return unto the ground“ (Gen 3:19) 10

Míra původnosti – Schöpfunghshöhe Laufendes Auge (Franz Zauleck, 1993) Německý Spolkový ústavní soud (rozhodnutí Bundesvervaffungsgerichtze dne 26. ledna 2005, 1 BvR 1571/02) potvrdil judikaturu německého spolkového Nejvyššího soudu (rozhodnutí Bundesgerichtshof ze dne 5. března 1998, I ZR 13/96, GRUR 10/1998), dle které: “na díla užitého umění, pokud mají být současně způsobilá ochrany průmyslovým vzorem, mají být kladeny vyšší nároky ohledně míry tvůrčí duševní činnosti… Míra tvůrčí duševní činnosti u takových děl musí převyšovat schopnosti průměrného designéra“ obdobně byla odmítnuta ochrana loga ARD (OLG Köln, 1986, GRUR 1986, 889) německý přístup: jednoduchá firemní loga by obecně neměla být chráněna autorským právem, ale právem známkovým, ev. vzorovým 11

Míra původnosti – Schöpfunghshöhe díla literární – učební texty – latinská učebnice rozhodnutí Landgericht München, 11.1.2006, 21 O 2793/05: „u děl, která přímo nemají literární povahu, je požadavek tvůrčí kvality splněn, pokud dílo převyšuje všední, mechanicky vytvářená díla a pokud se autorův tvůrčí počin neomezuje pouze na procvičování mechanických či technických aktivit studentů“ „v případě kvalifikovaných autorů, jako jsou učitelé a profesoři, kteří vytvářejí zcela nové cvičební texty, nebo tyto texty vytvářejí z již dostupných materiálů, je požadavek tvůrčí kvality splněn, pokud tvůrčí činnost přesahuje čistě mechanické práce a dává textům zvláštní formu uspořádání jednotlivých prvků, autentický styl a vlastní intelektuální obsah“ 12

Míra původnosti – SDEU rozdílné pojímání originality je jednou z hlavních překážek unifikace autorského práva v EU; na úrovni politické (Evropská komise) to bylo konstatováno již v roce 2004 (Commission Staff Working Paper on the review of the EC legal framework in the field of copyright and related rights, SEC [2004] 995, str. 13) rozhodnutí SDEU Infopaq International A/S v. Danske Dagblades Forening (C-5/08) (37) Za těchto podmínek lze autorské právo ve smyslu čl. 2 písm. a) směrnice 2001/29 uplatnit pouze ve vztahu k předmětu, který je původní v tom smyslu, že je autorovým vlastním duševním výtvorem. (38) Pokud jde o části díla, je třeba konstatovat, že nic ve směrnici 2001/29 nebo v jiné směrnici použitelné v této oblasti nenaznačuje, že by tyto části podléhaly jinému režimu, než je režim, kterému podléhá dílo ve svém celku. Z toho vyplývá, že jsou chráněny autorským právem, pokud jako takové přispívají k původnosti díla v jeho celku. (39) Vzhledem k úvahám uvedeným v bodě 37 tohoto rozsudku se tak na jednotlivé části díla vztahuje ochrana podle čl. 2 písm. a) směrnice 2001/29 za podmínky, že obsahují určité prvky, které jsou vyjádřením vlastního duševního výtvoru autora tohoto díla. 13

II. Ochrana poskytovaná tzv. průmyslovým vzorem

Kde lze nalézt právní úpravu? zákon č. 207/2000 Sb., o ochraně průmyslových vzorů Nařízení Evropského Parlamentu a Rady č. 6/2002, o Průmyslových vzorech Společenství Haagská dohoda o mezinárodním zápisu průmyslových vzorů

Co to je průmyslový vzor? vzhled výrobku nebo jeho části, spočívající zejména ve znacích linií, obrysů, barev, tvaru, struktury nebo materiálů výrobku samotného, nebo jeho zdobení (§ 2 písm. a) PrůmVz)

Jak vzniká ochrana k průmyslovým vzorům? zapsané průmyslové vzory – registrací přihláška správní poplatek zápisný úřad Úřad průmyslového vlastnictví (1000 Kč) OHIM (350 EUR) průzkum registrace nezapsané průmyslové vzory – ode dne zpřístupnění veřejnosti (neformálně)

Co lze chránit jako průmyslový vzor? vzhled výrobku, které je nový a má individuální povahu (§ 2 odst. 1 PrůmVz) novost – nebyl-li přede dnem podání přihlášky nebo přede dnem vzniku práva přednosti zpřístupněn veřejnosti shodný průmyslový vzor (§ 4 PrůmVz) individuální povaha - celkový dojem, který vyvolává u informovaného uživatele, se liší od celkového dojmu, který u takového uživatele vyvolává průmyslový vzor, který byl zpřístupněn veřejnosti přede dnem podání přihlášky (§ 5 odst. 1 PrůmVz) oproti dílům užitého umění se nevyžaduje taková míra tvůrčího přínosu – lze chránit i „neoriginální designy“

Co nelze chránit jako průmyslový vzor? tvary výrobků, které nejsou nové nebo jsou jen nepatrně odlišné od existujících vzorů vzhled výrobku, který je určen výlučně jeho technickou funkcí (§ 7 PrůmVz) vzory obsahující oficiální symboly nebo emblémy (státní vlajky apod.) vzory, které odporují veřejnému pořádku nebo morálce (§ 8 PrůmVz)

Komu náleží práva k průmyslovému vzoru? původce - ten, kdo průmyslový vzor vytvořil vlastní tvůrčí činností (§ 12 PrůmVz) spolupůvodce - ten, kdo se podílel na tvůrčí činnosti, při níž byl průmyslový vzor vytvořen zaměstnavatel (§ 13 PrůmVz) pokud zadá zaměstnanci pracovní úkol k vytvoření designu, v okamžiku vytvoření přechází právo na průmyslový vzor na zaměstnavatele ten musí ve lhůtě 3 měsíců uplatnit vůči zaměstnanci právo na průmyslový vzor, jinak práva přecházejí zpět na zaměstnance zaměstnanec má právo na přiměřenou odměnu

Co je obsahem práv k průmyslovému vzoru? nezapsaný vzor – výlučné právo bránit kopírování průmyslového vzoru (čl. 11 odst. 1 Nařízení 6/2002) zapsaný vzor - výlučné právo užívat průmyslový vzor, bránit třetím osobám užívat jej bez jeho souhlasu, poskytnout souhlas s užíváním průmyslového vzoru jiným osobám nebo na ně právo na průmyslový vzor převést (§ 19 PrůmVz) Jak dlouho práva k průmyslovému vzoru trvají? nezapsaný vzor – 3 roky ode dne oprávněného zpřístupnění veřejnosti (čl. 19 odst. 2 Nařízení 6/2002) zapsaný vzor 5 let od data podání přihlášky možnost prodloužit až na 25 let (obnovování zápisu)

Jak lze s průmyslovým vzorem nakládat? poskytnutí licence (§§ 508 až 515 ObchZ) možnost převodu práv (§ 30 PrůmVz) možnost dát do zástavy (§ 31 PrůmVz) Jak práva k průmyslovému vzoru zanikají? uplynutím doby ochrany vzdáním se práv výmazem z rejstříku na základě návrhu třetí osoby, která tvrdí, že průmyslový vzor porušuje její práva

Comercial Opera v. Cata Electrodomesticos Zapsaný RCD 00005520-0002 pro společnost Cata Alectrodomesticos (Španělsko) Navrhovatel (španělská obchodní společnost) Předuveřejnění designu v časopise a na obchodní výstavě v Hong Kongu Průmyslový vzor byl prohlášen za neplatný z důvodu absence požadavku novosti

CENTREX, S.A.U. v. ISOGONA, S.L. Zapsaný RCD 00005269-0001 pro společnost Isogona, S.L. (Španělsko) Navrhovatel (španělská obchodní společnost) Průmyslový vzor byl prohlášen za neplatný z důvodu absence požadavku novosti Jako důkaz byly předloženy kopie faktur a snímky z katalogů

VAASAN & VAASAN OY v. AS HALLIK Zapsaný RCD 000636071-0001 pro společnost AS Hallik (Estonsko) Navrhovatel (Finský výrobce oplatek a sucharů) Průmyslový vzor byl prohlášen za neplatný z důvodu absence požadavku individuální povahy Jako důkaz byly předloženy snímky z katalogů

Crocs v. Holey Soles Ltd. Zapsaný RCD 000257001- 0001 pro společnost Crocs (USA) Navrhovatel - společnost - Holey Soles (Canada) - návrh na prohlášení neplatnosti - nedostatek novosti a individuální povahy absence novosti - předuveřejnění průmyslového vzoru

Výhody autorskoprávní ochrany neformálnost žádné poplatky délka trvání majetkových práv (70 let po smrti autora) automatická ochrana ve všech smluvních státech Bernské úmluvy Výhody ochrany průmyslovým vzorem doklad o registraci možnost převodu práv a zástavního práva možnost získání celoevropské ochrany – registrace u OHIM v Alicante

IIII. Jiné způsoby ochrany

Ochrana tzv. trojrozměrnými ochrannými známkami zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách registrace + poplatky spojení s určitými výrobky/službami povinnost užívat výhodou je časově nemezená ochrana Ochrana před nekalou soutěží zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník (§ 44 odst. 1, § 47 písm. c) neoprávněné užití úpravy výrobků, obchodních materiálů podniku napodobení cizích výrobků, jejich obalů neformální ochrana × volné uvážení soudce

JUDr. Pavel Koukal, Ph.D. odborný asistent pavel.koukal@law.muni.cz Katedra občanského práva Právnická fakulta Masarykovy univerzity Veveří 70, 61180 Brno pavel.koukal@law.muni.cz tel: 549 49 4171