MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Advertisements

Studentská inovace praxí
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Je to metoda využívající principů týmové práce, která zvyšuje účinnost tvůrčího myšlení cílem je získat co nejvíce nápadů k řešenému problému, které budou.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Komunikační dovednosti
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Kvalitativní výzkum.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Diagram příčin a následků (Ishikawův diagram)
Úvod do managementu1 Rozhodování Kreativita. Úvod do managementu seminář Manažerské rozhodování, Deming, Juran, Pareto, Osborne proces rozhodování.
Firemní komunikace ( několik postřehů z praxe) PhDr. Pavel Beňo Práce a vztahy / Civilcourage TV Tel ;
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Vyber si některý z obrázků Přemýšlej pomocí obrázku, o čem by mohla být dnešní hodina, co tě k obrázku napadá? Zapiš si své nápady do sešitu + Zkus svůj.
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
P ROJEKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ Druhá část presentace – týmová práce.
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Dějepis  1. ročník, studijní obory SOU  Mgr. Lenka Brychová  „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním  rozpočtem České.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Struktura zápisu porady
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_06.
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Jak sestavit referát „Kuchařka“ pro žáky.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
Rozhodovací procesy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno,
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Skupinové řešení problémů. Týmová prezentace. Pavla Kotyzová
Projektový cyklus, analýza SWOT
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Měkké systémy.
Checklandova metodologie
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
Metodologie měkkých systémů
Andrea Brožová Doubková
Vedení týmů a týmová práce
 Příprava  Obecný záměr (současný stav, roční cíle oddílu)  Chytrý cíl (výchovný)  Atraktivní prostředek – naplnění cílů  Příprava plánu (název, termín,
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Teorie portfolia Markowitzův model.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Plánování přednáška druhá. 2 Obsah přednášek ProstředkyRealizaceZhodnoceníCíle AnalýzaVize.
Jak na konferenci formou OPEN SPACE TECHNOLOGY Transformace sociálních služeb: Příležitost pro lidi 4. prosince 2012, Brno.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Plány aktivit/Školní akční plány
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Rozhodování funkce managementu. Rozhodování funkce managementu.
Regionální rozvoj a praxe
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
Management a řízení hotelu
Checklandova metodologie
Metodologie měkkých systémů
Prezentace a obhajoba zadaného tématu
NÁSTROJE KOUČOVÁNÍ Milada Blažková 2013/14.
Andrea Brožová Doubková
Transkript prezentace:

MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling setřídění dle systému „metaplán“ multivoting, vícenásobné hlasování jednobodový dotaz v jednom nebo dvou kritériích skupinová práce

MODERAČNÍ TECHNIKY výstupem moderace je určité rozhodnutí (nebo návrh na rozhodnutí) výstup moderace je často zpracován ve formě akčního plánu - lze použít i grafické metody výstupu

MODERAČNÍ TECHNIKY Výstupy moderace musí být SMART (chytré) S – specifické M – měřitelné A – akceptovatelné členy týmu R – realistické T – termínované

Brainstorming „bouře mozků“ metoda volné spontánní diskuse na dané téma, založená na hledání nových nápadů a návrhů a na jejich dalším tvořivém kombinování a zlepšování

Brainstorming skupinová metoda, jejíž podstatou je generování co nejvíce nápadů na jedno téma v krátkém čase nosnou myšlenkou je předpoklad, že více lidí má více nápadů hlavním principem metody je stanovení tématu, na jehož základě účastníci vyjadřují asociace, které jsou zapisovány např. na tabuli a z nich vyvozovány další závěry a řešení stimuluje spolupráci – snižuje závislost na autoritě – napomáhá sebeprosazení – inspiruje k novým nápadům

Brainstorming Pravidla žádná kritika naprostá volnost co nejvíce nápadů každý nápad zapsat před hodnocením nechat nápady uležet

Brainwriting metoda založená na hledání nových návrhů a nápadů formou písemných reakcí a doplňků účastníků

Brainwriting je psaná podoba brainstormingu na rozdíl od brainstormingu, který od začátku až do konce pracuje se skupinou lidí, brainwriting začíná u jednotlivce každý sám s papírem v ruce má za úkol napsat v určitém čase co nejvíce nápadů týkajících se řešeného problému tyto nápady se potom přepíší na společnou tabuli - flipchart

Free-wheeling metoda obdobně jako brainwriting založená na hledání nových návrhů a nápadů písemnou formou s rozvíjejícím komentářem ostatních účastníků (nikoliv kriticky!)

Free-wheeling neformální – bez omezení nebo pravidel účastníci píší své nápady na kartičky a ve druhém kole potom tyto kartičky obíhají mezi účastníky, kteří k nim píší svoje rozvíjející komentáře

Metaplán moderační skupinová technika ke kategorizaci dat, která navazuje na brainstorming nebo brainwriting

Metaplán účastníci zapíší své nápady na kartičky a ty se vyvěsí (připíchnou) na tabuli (nástěnku), aby je měli všichni na očích – poté se nápady seřadí tematicky (klastrování) – díky tomu se mohou určit hlavní témata, která lze dále zpracovávat o přiřazení kartiček rozhodují všichni účastníci – pokud se neshodnou, kam kartičku zařadit, napíše se tolikrát, kolik je různých názorů

moderační technika ke zpracování dat Multivoting moderační technika ke zpracování dat

Multivoting cílem je určit priority vhodný v situacích, kdy máme již rozlišené hlavní kategorie problémů, otázek či možných řešení jedná se o přiřazování bodů k vypsaným kategoriím, podle toho, jakou důležitost té či oné kategorii jednotlivec přisuzuje (lze všechny body přiřadit jedné kategorii nebo rozložit dle libosti mezi)

Jednobodový dotaz moderační technika založená na tom, že se účastníkům položí uzavřená nebo alternativní otázka a oni jednotlivě odpovídají nalepením bodu (kolečka) na jednorozměrnou stupnici (osu) nebo na plochu o dvou osách.

Jednobodový dotaz uzavřená otázka je ta, na kterou čekáme odpověď „ano“ nebo „ne“ – používáme jí, chceme-li získat přesnou jednoznačnou odpověď alternativní otázka je ta, kdy si dotazovaný může vybrat odpověď, ale pouze z omezeného nabízeného množství odpovědí, které jsou mu nabídnuty

Skupinová práce moderační technika založená na kooperaci a řešení problémů a hledání nápadů v týmu