1. Práce se zrakově handicapovanými studenty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Integrace ZP studentů v rámci SŠ vzdělávání
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
TyfloCentrum Brno, o.p.s. zkušenosti a výsledky projektu TyfloCentrum Brno, o.p.s.
Téma: Práce se zrakově handicapovanými žáky
2. Integrace zrakově handicapovaných studentů
Volnočasové a sportovní aktivity studentů OA pro TP
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/
Principy Typy Výhody Bariéry a řešení Konference „Podpora rodiny dle programového prohlášení vlády České republiky“ - 30.listopad Poslanecká sněmovna.
Obecné cíle pro KPSS 1. Vytvoření objektivního a názorného informačního systému pro veřejnost 2. Zlepšení bytové politiky 3. Vznik asistenčních služeb.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Téma: ​ Práce s informačními a komunikačními technologiemi, ​ Práce s kompenzačními pomůckami pro zrakově handicapované Projekt: Integrace žáků se zrakovým.
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Výstupy z Úvodního semináře
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
Uplatňování konceptu ucelené rehabilitace u integrovaných žáků a studentů s tělesným postižením v ČR.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
e-Komunikace nevidomých občanů s veřejnou správou
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Aktivizační a vzdělávací centrum Masarykova univerzita.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Základy speciální pedagogiky
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ZŠ DĚČÍN 1 Kariérové poradenství na základní škole.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Tisková konference
Pedie Co mají společné?.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciálně pedagogické metody
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa literatura ČECHOVÁ, V., MELLANOVÁ, A., ROZSYPALOVÁ, M.: Speciální psychologie. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením ŠTRÉBLOVÁ, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením KEBLOVÁ, A. Sluchové vnímání u zrakově postižených MICHALÍK, I. Školská integrace dětí s postižením NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených KEBLOVÁ, A. Čich a chuť u zrakově postižených KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie PITROVÁ, Š. a kol. Chraňte svůj zrak

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa trochu terminologie postižené osoby =/= osoby s postižením znevýhodnění disabilita handicap omezení restringovaná participace

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa nevidomí amauretici slepci prakticky nevidomí těžce slabozrací slabozrací

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa Pro odbornou sociální pomoc není důležitá diagnóza, ale definice praktické funkční disability. - možnosti kompenzace (technické, informační, dovednostní) - progrese zrakové vady (pomalá, rychlá, neurčitá)

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa zrakové vady lze si je představit ? simulace pomocí VisionSim

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa http://www.nei.nih.gov/health/examples/

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa krátkozrakost

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa šedý zákal

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa zelený zákal

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa http://www.nei.nih.gov/health/examples/

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa astigmatizmus

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa ... před tím, než student usedne do lavice :-) - pohovor s rodinou studenta - pohovor se studentem - konzultace s příslušným SPC - ověřit návaznost na soc. služby v místě - zhodnotit technickou připravenost školy

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa pohovor s rodinou studenta - zajištění soc. služeb v místě bydliště (?) - vyjasnění úkolů rodiny (podpora studia) - finanční zátěž (doprava, pomůcky, materiál) (na to nemáme... ona to zaplatí nějaká nadace ... vážně ?) - škola a internát nesuplují odlehčovací služby (!)

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa pohovor se studentem - zájem o studium, očekávání - představy o uplatnění studia (na trhu práce ?) - dosavadní zkušenosti se studiem, představy - kdo, kde , jak a s čím mu doposud pomáhal - zkušenosti s integrací (?) - samostatnost, jak moc (?)

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa návaznost na sociální služby - doprovody do školy - technická pomoc (pomůcky, tisk úkolů) - řešení kompenzačních pomůcek - doučování a konzultace - soc. rehabilitace, aktivizace v soc. prostředí

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa technická připravenost školy - kompenzační pomůcky - bariéry, navigační prvky, prostorová orientace - možnost vodicího psa - vybavenost učeben (velikost lavice, el. zásuvka) - zkušenosti se ZP studenty

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa ... když už je student v lavici - instruktáž vidomých studentů - vysvětlení systému "dvojího"(?!) hodnocení - zapojení interakčních prvků do výuky - sebehodnocení ???

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa jak se žije studentům se ZP ve třídě - sociální klima, dětem se v menším počtu "žije" lépe, ve větším počtu se skupinkují - vytváření komunit, izolace soc. vyloučení studenta - izolující neustálá přítomnost asistenta - individuální přístup pedagoga k ZP studentům - "úlevy" ... nemusí .... a .... a .... a může ....

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa na co si dát pozor Př.: Pro rozvoj psychiky má esenciální význam doba vzniku sleposti či slabozrakosti. Čím později se naruší zrakové funkce, tím menší vliv má anomální faktor na rozvoj a projevy různých stránek psychiky. (liter. r. 1979) - akceptace a nonakceptace vady u studenta - sémantika (význam slov, znaků) - vizuální zkušenost studenta - reedukace zraku - výzkumy a statistiky (individualita, Σsoubor)

1. Práce se zrakově handicapovanými studenty Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. Jan Steringa uplatnění absolventa Pro osoby s postižením zraku je výrazně zúžena možnost pracovního uplatnění a v případě kombinace s dalším postižením, jsou možnosti ještě více omezené. Důležitým dílčím cílem je vytvořit z žáků v co největší možné míře samostatné, soběstačné a zdravě sebevědomé osobnosti, které jsou schopny přijmout svou zrakovou vadu a vyrovnat se s ní.

Děkuji za pozornost Js:.