Neziskové organizace a jejich financování
Neziskové organizace (NO) neziskové organizace jsou organizace, které nebyly založeny za účelem podnikání zde kladen větší důraz na důležitost výsledků hlavního poslání, výše příjmu z něj stojí až na druhém místě neziskové organizace jsou právnické osoby, mají svého zřizovatele, zakládají se podle daných právních předpisů NOZ jasně definovaná pravidla pro vymezení NO (pobočné spolky)
Počet NO v ČR Procent z celkových NO Počet organizací Spolky 60 850 89,28% Nadace 388 0,57% Nadační fondy 1 030 1,51% Obecně prospěšné společnosti 1 441 2,11% Církevní právnické osoby 4 447 6,52% Neziskové organizace celkem 68 156 100,00%
ZDROJE FINANCOVÁNÍ AKTIVIT NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ 1. Vnitřní zdroje, vlastní zdroje 2. Vnější zdroje Příspěvky od veřejné správy (stát, ÚSC, EU) Příspěvky od soukromého sektoru Příspěvky od jednotlivců
1. Vnitřní zdroje, vlastní zdroje Členské příspěvky Příjmy z vlastní činnosti (přednášky, prodej vlastních výrobků apod.) + Pravidelný příjem Příjem, který lze plánovat do budoucna Garance samostatnosti, autonomie - Nedostatečná kapacita z hlediska velkých projektů Záleží na typu organizace (svaz rybářů x DROP IN)
2. Vnější zdroje příspěvky od veřejné správy EU, ministerstva, kraje, obce a města Přidělení příspěvků dle priorit jednotlivých institucí Hlavním motivem: servisní funkce + NO jako konzultant
2. Vnější zdroje příspěvky od veřejné správy 2 formy pomoci: přímá x nepřímá PŘÍMÁ POMOC Prostřednictvím grantů a dotačních titulů + Relativně stabilní příjem Dobrá finanční základna pro projekty NO - Sklon k byrokracii Nekonzistentnost financí (návaznost projektů) Sklon k přeceňování rozpočtu
2. Vnější zdroje příspěvky od veřejné správy 2 formy pomoci: přímá x nepřímá NEPŘÍMÁ POMOC Daňové výjimky a zvýhodnění Daňové asignace + Relativně stabilní příjem Motivace soukromého sektoru - Narušení pravidel tržního prostředí, znevýhodnění určitých firem
2. Vnější zdroje příspěvky soukromého sektoru Sponzorské dary a příspěvky + Může být pravidelný příjem Může se jednat o velké částky - Propojení s mafií, korupce, nelegální aktivity U velkých firem – změna vedení (o2) Kontrola prostředků Motivy dárců
2. Vnější zdroje příspěvky od jednotlivců Sponzorské dary a příspěvky + Může se jednat o menší částky ale pravidelné - Menší finanční kapacita místní organizace x velké organizace Motivy dárců
Fokus Vysočina
Nadační jmění Struktura Částka % Peněžní prostředky 1 209 830 35,81 Cenné papíry 973 252 28,80 Nemovitosti 854 574 25,29 Movité věci 55 419 1,64 Jiná práva 285 719 8,46 CELKEM 3 378 794 100,00
Majetek nadačních fondů Údaje za 263 nadačních fondů Struktura Částka % Peněžní prostředky 142 449 72,62 Cenné papíry 22 165 11,30 Nemovitosti 10 960 5,59 Movité věci 20 585 10,49 Jiná práva 0,00 CELKEM 196 159 100,00
PŘÍJMY Nadace i nadační fondy Sledované ukazatele: Dary v tom dědictví; fyzické osoby; soukromé obchodní společnosti; ostatní právnické osoby. Dotace a granty, v tom granty; dotace od státu; dotace od kraje; dotace od obce. Ostatní příjmy, v tom úroky; dividendy; příjmy z pronájmu; příjmy z prodeje majetku; příjmy z reklamy; příjmy z loterie, tomboly a veřejné sbírky; příjmy z kulturních, společenských, sportovních a vzdělávacích akcí; půjčky; jiné příjmy.
Příjmy nadací Údaje za 187 nadací Struktura Částka % Dary 545 394 48,71 Dotace a granty 359 428 32,11 Ostatní příjmy 214 642 19,17 CELKEM 1 119 464 100,00
Příjmy nadačních fondů Údaje za 263 nadačních fondů Struktura Částka % Dary 171 094 67,16 Dotace a granty 55 669 21,85 Ostatní příjmy 18 419 7,23 CELKEM 254 747 100,00
Struktura dárců nadačních fondů
PODÍL JEDNOTLIVÝCH ZDROJŮ NA PŘÍJMECH NO V ČR
Porovnání financování ČR x EU Zdroje PŘ ČR Průměr EU Veřejné zdroje 33.5% 42% Vlastní příjmy 35.1% 47% dárcovství 31.4% 11%
Zhodnocení Nejednoznačné koncepce a priority podpory NO Mezirezortní spolupráce Jednoleté dotace Finanční kapacita regionálních a lokálních samospráv Komunikace a partnerství v území Nutnost hledání dalších zdrojů - fundraising
Fundraising vlastní přesvědčení umění hledání podpory fundraising je pojem zahrnující různé metody a postupy, jak získat finanční a jiné prostředky na činnost neziskových organizací získávání zdrojů je velice obtížný a vzhledem k legislativním omezením namáhavý proces, který musí pro svou úspěšnost splňovat základní předpoklady: vlastní přesvědčení umění hledání podpory znalost důvodu dárcovství
Vztahy mezi neziskovou organizací a veřejností . Dodavatel, resp. poskytovatel služby Donátor, Veřejný rozpočet, Daňový příjem Spotřebitel,klient, Návštěvník, Daňový odvod
Postup fundrasingu 1. Definovat stručně a jasně poslání organizace 2. Určit konkrétní a měřitelné cíle 3. Vybrat vhodné metody pro získávání finančních prostředků 4. Sestavit seznam zdrojů 5. Požádat o dar 6. spolupráce s dárci 8. Zpětné hodnocení fundraisingu