VY_32_INOVACE_23-08 Reformace 2/ Německá reformace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Advertisements

Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Husitství v kostce.
REFORMACE A NĚMECKÁ SELSKÁ VÁLKA
Reformace Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Od Karla V. po Filipa II. Nizozemské povstání
7. ročník Pozdní středověk
Registrační číslo projektu:
REFORMACE NĚMECKÁ REFORMACE 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ZMĚNY V HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.třída.
NÁBOŽENSKÉ KONFLIKTY 16. STOLETÍ
Registrační číslo projektu:
Doba husitská v Čechách (Jan Hus)
Habsburkové 1526 – 1918 I. část.
1/ České stavovské povstání
DĚJEPIS Mgr. Milan Šimek
Boj českých stavů proti habsburským panovníkům
Husitské války pro 5. ročník ZŠ
Formování bloků a Balkánské války
MARTIN LUTHER 1483 – 1546.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
TŘICETILETÁ VÁLKA 1618 – 1648.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Vyber co sem nepatří katolíci luteráni kalvinisté
české stavovské povstání odstartovalo celoevropský konflikt konflikt nejen náboženský, ale i mocenský snaha o nové rozdělení Evropy.
Mistr Jan Hus Kateřina Kuncová.
Počátky: 1419 – 1421 Pražská defenestrace – 4 pražské artikuly
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Husitské války VY_32_INOVACE_160.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Reformace v Německu a její šíření v Evropě
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Podstata myšlenkových podnětů v průběhu novověku  Srovnání názorového vývoje od 16. do 19. století.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Reformace Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
2/ Situace po Bílé hoře Válka falcká
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Šíření reformace v Evropě
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Předchůdci Husovi, Jan Hus
Svatá říše římská, Rusko
REFORMACE NĚMECKÁ REFORMACE 1.
Byzantská říše Důležité pojmy
Náboženská reformace 2.stupeň ZŠ Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Náboženská reformace a protireformace Název sady: Pozdní.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Bitva u Lipan, husitský král TÉMA:
Reformace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu ISSN 1802–4785.
RANÝ NOVOVĚK (1526 – 1648).
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Třicetiletá válka Období
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název a číslo materiálu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Středověk – husitství a Jiří z Poděbrad
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Reformace a protireformace v Evropě
Jan Hus, husitství.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_23-08 Reformace 2/ Německá reformace

Německá reformace Erasmus Rotterdamský (1466-1536) Vlastní jméno – Gerrit Gerritszoon Pocházel z Rotterdamu – zemřel v Basileji Nizozemský filozof a kněz, humanista Považován za předchůdce reformace

korespondenční spor s Lutherem propagátor náboženské tolerance blízký přítel Thomase Mora snaha přiblížit filozofii obyčejným lidem heslo „ad fontes“ (k pramenům)

Thomas More Niccoló Machiavelli Autor: ISBN 3936122202 Název: Hans Holbein d. J. 065.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hans_Holbein_d._J._065.jpg Autor: Santi di Tito Název: Santi di Tito - Niccolo Machiavelli's portrait headcrop.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Santi_di_Tito_-_Niccolo_Machiavelli´s_portrait_headcrop.jpg

O výchově křesťanského vladaře – rady mladému Karlu V. (Španělský král a římský císař) srovnáváno s Machiavellim – opačné postoje Machiavelli – panovník má být obávaný / Erasmus naopak – shovívavý, laskavý a spravedlivý

Chvála bláznivosti – 1509, Francie latinsky, 1513 přeloženo do češtiny (Řehoř Hrubý z Jelení) satirická próza, ve které vyzdvihuje vzdělanost Kritika soudobé společnosti, lidí církve. Spis proti papeži Bláznivost je personifikována

Erasmus Rotterdamský Autor: Web Gallery of Art Název: Holbein-erasmus.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Holbein-erasmus.jpg

Martin Luther (1483-1546) vystudoval univerzitu v Erfurtu, vstoupil tam do augustiniánského kláštera 1508 univerzitním mistrem (profesorem) ve Wittenbergu, poté se stal kazatelem

Martin Luther Autor: Carol Gerten-Jackson Název: Martin Luther by Lucas Cranach der Ältere.jpeg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Martin_Luther_ by_Lucas_Cranach_der_Ältere.jpeg

31. října 1517 – 95 tezí přibil na vrata chrámu ve Wittenbergu výzva k veřejné disputaci o církevních odpustcích počátek německé reformace Německo se rozdělilo na stranu katolickou a reformační

95 tezí Martina Luthera Autor: Wittenberg: Melchior Lotter d.J., 1522 Název: 95Thesen.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:95Thesen.jpg

Německá selská válka – 1524-26 mohutná lidový povstání hlavní ideologové – Thomas Müntzer, Michail Gaismair Münsterské povstání – 1534-35 vedli Jan Mathys, Jan z Leydenu

sociální a politické požadavky, odstranění výsad bohatého měšťanstva a šlechty, zrušení desátků velmi radikální požadavky – proti tomu umírnění včetně Luthera

Německá selská válka Název: Karte bauernkrieg3.jpg Autor: Sansculotte Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karte_bauernkrieg3.jpg

Protestanti reformační strana na sněmu ve Špýru s protestem proti rozhodnutí katolické většiny odhlasovali nesprávnost náboženských teorií Augšpurská konfese – soupis protestantských věroučných článků

Šmalkaldský obranný spolek – na obranu protestantů před katolíky Hnutí se dál šířilo do Dánska a do Švédska

Lutherova růže – symbol luteránství Autor: Jed Název: Lutherrose.svg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lutherrose.svg

Šmalkaldská válka – 1546 – propukly boje 1547 – bitva u Mühlberka – prohra protestantů

Šmalkaldská válka – válečná rada Autor: Wuselig Název: Kriegsrat Schmalkalden.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kriegsrat_Schmalkalden.jpg

1555 – Augsburský mír – pro území říše je zaručen mír mezi katolíky a protestanty poprvé uznána existence nekatolické církve

cuius regio, eius religio (čí země, toho náboženství) poddaní možnost z náboženských důvodů emigrovat sekularizace

Význam reformace Nekatolická náboženství – evangelíci Rozvoj národních kultur – používáním národních jazyků při bohoslužbě Aktivizovala a podporovala individualitu jedince – podpora podnikání – kapitalismu

Není zločinem vzpoura proti špatnému panovníkovi – revoluční myšlenky

Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel