Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Základní finanční výkazy
Účetní závěrka ÚČETNÍ ZÁVĚRKA OBSAHUJE: Rozvahu Výkaz ziků a ztrát
Finanční analýza Michal Šimek, 4. A/1.
Bilance a bilanční princip
Analýza peněžních toků – cash flow
Finanční řízení podniku
Úvod do podnikových financí
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
Podniková ekonomika Financování podniku.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Účetní závěrka Označení materiálu: VY_32_INOVACE_UCE2.OA
FINANCE 2014/2015.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční analýza podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Cash Flow Jiří Uhman.
3. přednáška Analýza rizika z provozní činnosti (operating risk)
Základy účetnictví Ladislav Šiška.
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
Podniková ekonomika.
Finanční analýza.
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Poměrové ukazatele.
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
IAS 1 - Sestavování a zveřejňování účetní závěrky
Průměrné vážené náklady kapitálu
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Ekonomická přidaná hodnota
Obchodní společnosti a jejich finanční výkazy
Finanční výkazy obchodních společností
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PODNIKÁNÍ Všechno v mém životě souvisí AC Education.
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1144Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek, daň z příjmu PO a účetní závěrka.
Poměrové ukazatele.
V.PŘ. FINANCOVÁNÍ PODNIKU A CASH FLOW 1.Financování podniku 2.Cash flow 3.Finanční analýza.
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
Obchodní společnosti a jejich finanční výkazy
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Učetní souvislosti obchodního zákoníku
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Finanční řízení (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 2 a 3)
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
Soustavy ukazatelů – úvod
Základy firemních financí
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
1 Téma 5-6: Finanční analýza podniku 1. Účel finanční analýzy 2. Zdroje informací pro finanční analýzu 3. Metody a postup při finanční analýze 4. Ukazatele.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Finanční management Téma č.2 Dnešek 1.Minitestíček 2.Analýza rozvahy 3.TOP 10 of Seminar Misery 4.Výlet.
Hospodaření nepodnikateských organizací 2008 (Analýza) 1 Analýza hospodaření.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
Finanční management Téma č.3 (a 4) Dnešek Poměrové ukazatele 1
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Finanční management Téma č.1 Dnešek Nudná přednáška Přínosné Seminárky
Vysoká škola technická a ekonomická České Budějovice Ústav podnikové strategie Zhodnocení finanční situace konkrétního podniku Autor BP: Miroslava Sobotovičová.
Metody FINANČNÍ ANALÝZY:
Podniková ekonomika.
MPH_FMAN Finanční management jaro 2015
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Podniková ekonomika.
NAUKA O PODNIKU II Účetní závěrka.
Finanční analýza podniku 1. Účel finanční analýzy 2
Podniková ekonomika.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Majetková a kapitálová výstavba podniku
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Metody FINANČNÍ ANALÝZY:
Transkript prezentace:

Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát Vertikální a horizontální analýza

Členění rozvahy Položky na straně aktiv jsou členěny podle likvidnosti - od položek nejméně likvidních (stálá aktiva) k položkám nejlikvidnějším (oběžná aktiva) Položky na straně pasiv jsou členěny podle vlastnictví, tj. na zdroje vlastní a cizí. Je z nich možné vyčíst kapitálovou strukturu a tedy skladbu jednotlivých zdrojů použitých k financování podniku.

Členění výkazu zisků a ztrát Výkaz zisků a ztrát (výsledovka) je stupňovitě členěn, přičemž jednotlivé stupně vyjadřují úroveň hospodaření v provozní, finanční a mimořádné činnosti podniku. Výsledovka reaguje na změny v podniku a jeho okolí rychleji než rozvaha, díky tomu, že obsahuje údaje pouze za jeden rok.

Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát spočívá v provedení následujících tří kroků: Zjištění absolutní výše položek Zjišťuje se korunová výše jednotlivých majetkových a finančních položek. Je ovšem nutné zohlednit možnou odlišnost účetních a tržních hodnot (především u stálých aktiv v rozvaze), absenci některých položek v rozvaze (např. majetek pořízený na leasing), různá bonita či nedobytnost vykázaných pohledávek, různá kvalita a zejména prodejnost zásob zboží a pod. Zjištění podílů položek (vertikální rozbor) Umožňuje lépe srovnávat strukturu rozvahy podniku s jinými podniky. V případě výkazu zisků ztrát se nejčastěji počítají podíly jednotlivých nákladových položek, na tržbách, resp. celkových výnosech. Zjištění časového vývoje položek (horizontální rozbor) Sledují se změny položek v čase. Může se jednat o vývoj položek vyjádřených jak absolutně v Kč, tak procentním podílem. Tyto změny lze vyjadřovat různým způsobem, přičemž autor preferuje formu bazického indexu (roční hodnoty se vztahují vždy ke společnému výchozímu období a zobrazují tedy kumulované změny).

Analýza bodu zvratu BZ = V – N = 0 Zjišťuje se velikost obratu, který je třeba realizovat, aby byly pokryty všechny náklady. Výsledkem je potom minimální hranice obratu pod kterou by podnik neměl jít. V, N V BZ = V – N = 0 BZ CN VN FN Q

Příklad vertikální a horizontální analýzy Charakteristika podniku Podnik se zabývá nákupem zboží za účelem jeho dalšího prodeje, tzn. velkoobchodem a zejména maloobchodem. Podnik má cca 5 000 zaměstnanců, je právnickou osobou (akciovou společností) se sídlem v Praze. Podnik svou činnost vykonává prostřednictvím třinácti poboček po celé ČR. V průběhu roku 1996 podnik změnil majitele.

Horizontální analýza rozvahy Horizontální analýza aktiv

Horizontální analýza rozvahy Horizontální analýza pasiv

Vertikální analýza rozvahy Vertikální analýza aktiv

Vertikální analýza rozvahy Vertikální analýza pasiv

Horizontální analýza výkazu zisků a ztrát

Vertikální analýza výkazu zisků a ztrát Výpočet celkových výnosů v jednotlivých letech

Vertikální analýza výkazu zisků a ztrát

Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů Metody pro vyhodnocování ukazatelů lze rozdělit na dvě skupiny: elementární metody vyšší metody

Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů Elementární metody: v případě absolutních ukazatelů: - analýza trendů (horizontální analýza) - procentní analýza (vertikální analýza) v případě rozdílových ukazatelů: analýza fondů finančních prostředků, resp. cash-flow přímá analýza poměrových ukazatelů podle jednotlivých oblastí podniku pyramidový rozklad

Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů Vyšší metody matematicko-statistické (např. bodové odhady, regresní modelování, faktorová analýza apod.) Nestatistické (např. teorie fuzzy množin, expertní systémy, gnostická teorie neurčitých dat apod.)

Srovnatelnost podniků a ukazatelů Srovnatelností údajů se rozumí především srovnatelnost časová, tzn. že budou srovnatelné údaje (ukazatele) za několik (účetních) období Co se týče srovnatelnosti podniků, existuje řada hledisek: Hledisko oboru činnosti Geografické hledisko Politické hledisko Historické hledisko Ekologické hledisko Legislativní hledisko Podniky musí být srovnatelné také co do velikosti (lze využít kritéria rozdělující podniky na velké, malé a střední).