15.1 Základní větné členy Slovo můžeme sledovat z různých pohledů:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Vypravování o prázdninách
Větné členy, základní větné členy
17.1 Druhy vedlejších vět Větné členy se někdy chovají jako lidé.
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Č íslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_29_SVALY_PREDNI_CAST
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_PSYPS13660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_750_VYHLÁŠENÍ_ČESKOSLOVENSKA TÉMA: Vyhlášení.
VY_32_INOVACE_426, 22. sada, Prvouka
Označení DUM 14 _ 06 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Označení DUM 13 _ 06 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
VY_32_INOVACE_PSYPS13960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
70.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod střední
holé, rozvité, několikanásobné
16.1 Leisure time Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Anglický jazyk Autor: Zuzana Tonderová.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_30_SVALY_ZADNI_CAST
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Shoda přísudku s podmětem
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

15.1 Základní větné členy Slovo můžeme sledovat z různých pohledů: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 15.1 Základní větné členy Slovo můžeme sledovat z různých pohledů: jak vzniklo jaký má význam z čeho je složeno jak zní jak se chová, stane-li se součástí věty pak slovo nazýváme větným členem SKLADBA (syntax) = jazykovědná disciplína zabývající se vztahy mezi slovy ve větě Autor: Mgr. Eva Zralá

15.2 Co již víme o větných členech? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 15.2 Co již víme o větných členech? 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA 3. ZÁJMENA 4. ČÍSLOVKY 5. SLOVESA 6. PŘÍSLOVCE 7. PŘEDLOŽKY 8. SPOJKY 9. ČÁSTICE 10. CITOSLOVCE plnovýznamová slova větné členy základní podmět přísudek rozvíjející předmět přívlastek příslovečné určení doplněk Větným členem se slovo stane, splní-li dvě podmínky: musí být plnovýznamové musí být součástí věty na, jezdí, Vláďa, venku, kole gramatická slova Venku jezdí Vláďa na kole. Za jeden větný člen pokládáme: spojení předložky a jména (na poli, pro mladé, za ní) zvratné sloveso (díval se, přáli si) složený tvar slovesný (pil jsem, bude pršet, byl by přišel) Větnými členy nejsou spojky a částice. Větný člen může být: několikanásobný holý rozvitý Vláďa a Honzík Vláďa veselý Vláďa

15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Pamatuj! Toto pravidlo platí pouze pro slovesa v čase minulém. značíme: PO Jenda se hlásí. S PODMĚT (subjekt) označuje nositele či původce děje ptáme se na něj: KDO, CO? nejčastěji vyjádřen podstatným jménem podmět nemusí být ve větě vyjádřen = podmět nevyjádřený PŘÍSUDEK (predikát) vyjadřuje děj, činnost ptáme se na něj: CO DĚLÁ PODMĚT? CO SE O PODMĚTU ŘÍKÁ? rozlišujeme přísudek: slovesný - sloveso v určitém tvaru (přichází, byl by přišel) - způsobové / fázové sloveso + infinitiv (chtěl přijít) - citoslovce (Pes hop přes plot.) slovesně jmenný – sponové sloveso + jméno (byl veselý) jmenný – spona není vyjádřena (Vstup zakázán.) značíme: PŘ Jenda se hlásí. P způsobová slovesa: chtít, mít (povinnost), moci, muset, smět fázová slovesa: začít, začínat, přestat, přestávat, zůstat, zůstávat sponová slovesa: být, bývat, stát se, stávat se Dívky si vyprávěly o filmu. Dívky si vypráví o filmu.

věty jednočlenné (bezpodmětové) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 15.4 Co si řekneme nového? věty dvojčlenné věty jednočlenné (bezpodmětové) věty neslovesné (větné ekvivalenty) věty, které obsahují část přísudkovou a část podmětovou (přísudek vyžaduje doplnění podmětem) věty, které obsahují pouze část přísudkovou (přísudek nevyžaduje doplnění podmětem) věty, v nichž zcela chybí přísudek (základem bývá: podstatné jméno, přídavné jméno, infinitiv, příslovce, částice, citoslovce) Pepík utíká. Padá sníh. Setmělo se. Sněží. Pozor! Velmi zajímavé. POZOR – mezi věty dvojčlenné patří i věty s nevyjádřeným podmětem tyto věty často vyjadřují různé přírodní jevy, pocity např. příkazy, upozornění, nápisy

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 15.5 Procvičení a příklady Vypiš podměty a přísudky: Děti by se měly všechno naučit už ve škole. Z vrcholu té hory můžeš vidět rozsáhlé louky a lesy. Jeho znalosti češtiny jsou dosti chabé. Stihneš to dokreslit do konce hodiny? Sněhová bouře přerušila veškeré dopravní spojení. Rozliš druhy přísudků. PO PŘ děti by se měly naučit (ty) můžeš vidět znalosti jsou chabé (ty) stihneš bouře přerušila druh přísudku slovesný (způsobové sloveso + infinitiv) slovesně jmenný (sponové sloveso + příd. jméno) slovesný (určitý tvar plnovýznamového slovesa) Doplň koncovky sloves dle pravidla shoda podmětu s přísudkem: V rohu stál__ košťata. V řekách se zase objevil__ raci. Pod keři rozkvetl__ sasanky. Žáci plel__ záhony a učitelky jim pomáhal__. Všichni společně odvedl__ velký kus práce. Studenti, studentky i asistenti čekal__ na výsledky. Proudy fanoušků se valil__ na náměstí. Vyhledej věty jednočlenné (bezpodmětové) a věty neslovesné (větné ekvivalenty). Blíží se pohroma. Česká televize. Nateklo nám do sklepa. Na ničem mi nesejde. Jéje! Dobře pořiďte. Kde se Honza zranil? Nevstupovat. Svrbí mě dlaň.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 15.6 Něco navíc pro šikovné Pozor na záludná slova: děti (v množném čísle rodu ženského) Děti si hrály. slova mužského rodu zakončená na zživotňující koncovku –ové (národové, dnové, hrobové) Národové se stěhovali. X Národy se stěhovaly. slova kolísající mezi životnýma neživotným vzorem (zavináči / zavináče, nosiči / nosiče, …) Ledoborci pluli. X Ledoborce pluly. všeobecný podmět – píšeme -i Všichni se sešli na hřišti. několikanásobný podmět – alespoň jeden člen rodu mužského životného – píšeme -i Petra, Aleš a Julie nám zahráli scénku. Doplň správné koncovky podle pravidel shody podmětu s přísudkem. Čti pozorně!!! Stepi v horku vyprahl__. Vyprahlé stepi opustil__ i lvi. Srny ucítil__ psy. Psi ucítil__ srny. Krávy poplašil__ voli. Krávy poplašil__ voly. Kosi zaslechl__ vlaštovky. Kosy zaslechl__ vlaštovky. vyprahly (stepi) opustili (lvi) ucítily (srny) ucítili (psi) poplašili (voli) poplašily (krávy) zaslechli (kosi) zaslechly (vlaštovky) Nahraďte věty jednočlenné dvojčlennými a věty dvojčlenné jednočlennými. př. Na této trati došlo už jednou ke srážce vlaků. Na této trati se už jednou srazily vlaky. věta jednočlenná věta dvojčlenná Zatmělo se mu před očima. Bolí mě v krku. Za vozem se začal z vyschlé polní cesty zvedat prach. Chtělo se nám všem smát. Anežku pálí oči. Už zvonilo? Každý den bude snídaně v sedm hodin.

15.7 CLIL (Subject and predicate) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 15.7 CLIL (Subject and predicate) SUBJECT PREDICATE = two main constituent parts of a sentence The subject is what (or whom) the sentence is about, while the predicate tells something about the subject. podmět přísudek David plays the piano. sentence věta Who plays the piano? What does David do?

15.8 Test znalostí Ve které větě je holý podmět? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.8 Test znalostí Ve které větě je holý podmět? a/ Celou neděli pršelo. b/ Ulicemi prchali zmoklí lidé. c/ Jedné paní z vedlejší ulice ulétl deštník. d/ Ztracený deštník byl nakonec nalezen opodál. Která z vět je po pravopisné stránce správně? a/ Karkulku polekaly vyceněné vlčí zuby. b/ Všechny dobroty z košíčku se vysypali. c/ Babička i Karkulka byli nakonec osvobozeny. d/ Děti si rádi vyslechli oblíbenou pohádku. Přísudek slovesně jmenný tvoří: a/ fázové sloveso a infinitiv b/ sponové sloveso a infinitiv c/ způsobové sloveso a jméno d/ sponové sloveso a jméno Najdi větu jednočlennou: a/ Obloha se náhle zatáhla. b/ Černé mraky se zlověstně hromadily. c/ Pak se zcela setmělo. d/ Prudký déšť bubnoval na střechy domů. Správné odpovědi: c d a Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 15.9 Použité zdroje, citace Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pro 8. ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, 1.vydání, ISBN 80-7311-011-3 Sochrová Marie: Český jazyk v kostce, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1. vydání, ISBN 80-7200-041-1 http://www.google.cz/imgres?q=podm%C4%9Bt+a+p%C5%99%C3%ADsudek&num=10&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=709&tbm=isch&tbnid=LNibLBbY2PJ43M:&imgrefurl=http://www.mojecestina.cz/gramatika/shoda-podmetu-s-prisudkem/c2008081801-shoda-podmetu-s-prisudkem.html&docid=11wg02REcrTgfM&imgurl=http://www.helpforenglish.cz/file.php%253Fid%253D23_1243351891_shoda_po_s_ps_-_tabulka&w=552&h=440&ei=cH0MT6bLOMPh4QTZ-ZyCBg&zoom=1&iact=hc&vpx=683&vpy=160&dur=966&hovh=200&hovw=252&tx=124&ty=90&sig=108919970410900659228&sqi=2&page=1&tbnh=151&tbnw=189&start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:3,s:0 http://www.google.cz/imgres?q=podm%C4%9Bt+a+p%C5%99%C3%ADsudek&num=10&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=709&tbm=isch&tbnid=XBV6wDfN2p7KhM:&imgrefurl=http://www.knihy-hudba.cz/43-jazyky-vzdelani/43885-shoda-podmetu-s-prisudkem-cviceni-z-ceske-gramatiky-4.-vydani/&docid=V5bguT7ZiIcAcM&imgurl=http://www.knihy-hudba.cz/data/eshop/43885-knihy-obrazek.jpg&w=390&h=550&ei=cH0MT6bLOMPh4QTZ-ZyCBg&zoom=1&iact=rc&dur=904&sig=108919970410900659228&sqi=2&page=1&tbnh=170&tbnw=121&start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:11,s:0&tx=68&ty=60 http://www.google.cz/imgres?q=subject+predicate&num=10&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=709&tbm=isch&tbnid=C8iX56UEJIYcrM:&imgrefurl=http://tx.english-ch.com/teacher/ackie/level-a/-subjects-and-predicates-/&docid=O-dS-rSbmppGHM&imgurl=http://tx.english-ch.com/teacher/ackie/Predicate-main_Full.jpg&w=600&h=236&ei=r30MT9yPNoqB4gSwwLSxBg&zoom=1&iact=hc&vpx=359&vpy=353&dur=4017&hovh=141&hovw=358&tx=262&ty=82&sig=108919970410900659228&sqi=2&page=1&tbnh=80&tbnw=204&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:6,s:0 kliparty

15.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 15.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 6. až 8. ročník Klíčová slova Skladba větná, podnět, přísudek Anotace Prezentace popisující základní větné členy, skladbu, typy vět.