Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: 04 Výstup číslo: 13 Datum: 19. 12. 2012 Autor: Autor: Petr Lukáš Vzdělávací oblast: Fyzika Výuková hodina: Zdroje zvuku, hudební nástroje Ročník: 8. Časová dotace: 1 h Anotace: – žák si připomene rozdíl mezi hluky a tóny – žák uvede různé zdroje zvuku – žák se seznámí s rozdělením hudebních nástrojů podle principu tvoření zvuku
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence: – k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy: – žák vysvětlí rozdíl mezi hlukem a tónem – žák rozdělí hudební nástroje podle principu tvorby tónu Výukové strategie: – komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Pomůcky: – počítač s prezentačním software Metodický postup: – prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Zdroje: – Rozdělení hudebních nástrojů (Konzervatoř v Brně): http://hudebninastroje1.webnode.cz/rozdeleni-hudebnich-nastroju/
Zvuk – podstata – připomeňme si: Zvuk je mechanické vlnění molekul nosného prostředí, například vzduchu. Zvuk zkoumá věda zvaná akustika. Rozdělení zvuků: …. tóny – vznikají pravidelným kmitáním částic, mají svoje měřitelné charakteristiky …. hluky – vznikají nepravidelným kmitáním částic, určení jednoznačných charakteristik bývá obtížné
Zvuk – zdroje Zdroj zvuku = to, co je schopno mechanicky rozkmitat těleso v oblasti slyšitelných frekvencí Kmitat mohou – pevná tělesa – kovové desky, struny, tyče (vysoká rychlost šíření zpravidla příčného vlnění) – položte si někdy ucho na kovové zábradlí či plechovou vanu – kapalná tělesa – molekuly vody v bazénu (šíří se zpravidla podélným vlněním) – ponořte se v bazénu a zaposlouchejte se – plynná tělesa – šíření zvuku vzduchem již známe poměrně slušně (podélné vlnění, vlnoplochy, …) – lehněte si v létě na louku a užívejte si ten koncert
Hudební nástroje Hudební nástroje = zdroje zvuků, které lze hudebně využít (většinou jde o tóny, někdy i o hluky) Rozdělení hudebních nástrojů: – strunné (chordofony) – chvění struny … kytara, klavír, housle, harfa, cimbál, koto – dechové (aerofony) – chvěním vzduchu, plátku či jazýčku … flétna, píšťala, klarinet, saxofon, trubka, didgeridoo – samozvučné (idiofony) – vlastním chvěním … metalofon, xylofon, gong, činel, triangl, claves, – blanozvučné (membranofony) – chvění blány … tympány, bubny, djembe, conga, taiko – elektrofonické – mechanicky tvořený tón je elektricky snímán … elektrická kytara, basová kytara – elektronické – tón je tvořen elektronicky (generátor, samply) … syntézátor, keyboard, sampler, Hammondovy varhany
Hudební nástroje Úkol č. 18: Zamysli se, kam zařadíš tyto hudební nástroje: … varhany, boomwhackers, cemballo, vibrafon, pozoun, kontrabas, akordeon, loutna