Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma, jak bude fungovat bez II. pilíře. … jistě levněji
Advertisements

GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Důchodová reforma v ČR: návrhy, modely, analýzy
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
Důchodová reforma Cíle, problémy, Aktuální stav JUDr.Vít Samek
Hospodářská politika státu
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Fiskální a monetární politika
Milníky důchodové reformy
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Inflace.
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Modelování důchodového systému a varianty důchodové reformy podle politických stran Vladimír Bezděk VŠE,
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Koncept PTJ a modelování mikrofinančních kritérií Jan Škorpík ČSA,
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Nástroje makroekonomické politiky státu VY_32_INOVACE_
Kritéria. Makrofinanční kritéria Výdaje důchodového systému v % HDP Příjmy důchodového systému v % HDP –při aplikaci makroekonomického scénáře jsou v.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
1 Některé mýty a bludy okolo české penzijní reformy Seminář na VŠFS 10. prosince 2007.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Vnitřní míra výnosu – souhrnný ukazatel výnosnosti důchodového systému z pohledu jednotlivce Smilovice,
Stáří jako sociální událost
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Hospodářská politika. HP je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu. Cíle: 1) plná zaměstnanost 2) cenová stabilita 3) růst ekonomiky.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
Nemocenského a důchodového pojištění v roce 2013 Ing.Antonín Vacík, ředitel OSSZ PM Zásadní změny, připravované zákony Lidé na prvním místě…
Mezinárodní srovnávání Hospodářská politika - VŠFS Jiří Mihola, Téma 6.
JIM Jedno inkasní místo - aktuální úkoly Podnikatelská rada 3. dubna 2012 Ladislav Minčič I. náměstek ministra financí.
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
Financování kapitol státního rozpočtu II
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Měnový kurz.
1. téma Úvod do daňové teorie.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Politika pracovního trhu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zpráva o globální konkurenceschopnosti Doc. Ing. Josef Taušer, Ph.D.
1. Současný legislativní stav
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Makrofinanční výsledky jednotlivých návrhů penzijní reformy
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově jde dokonce o jednu z jeho nejvýznamnějších součástí rizikový vývoj veřejných rozpočtů je a do budoucna bude stále více spojen se situací v penzijním systému

Debata o penzijní reformě je debatou o: o parametrech stávajícího systému a o tom, jak jej fundamentálně reformovat (NDC?, fondové systémy?) - „jak velký bude důchod a kolik bude stát“ o vlivu penzijního systému (stávajícího, reformovaného ) na veřejné rozpočty o přímém i nepřímém vlivu penzijního systému (stávajícího, reformovaného) na současnou a budoucí stabilitu ekonomiky a na míru její (současné, budoucí) prosperity

Source: Bezděk, Dybczak, Krejdl (2003): Czech Fiscal Policy - Introductory Analysis; Czech National Bank Working Paper No. 7/2003. Ageing problem Expected Age Structure – % of total population

Popis varianty Právní stav platný po 1. lednu 2010 –zvyšování důchodového věku na 65 resp. 62 – 65 let –třístupňová invalidita –… Předpoklady –zvyšování důchodů podle zákonem stanoveného minima –zvyšování parametrů důchodového vzorce (redukční hranice a základní výměra důchodu) dle růstu mezd

Výdaje I. pilíř

Saldo I. pilíř

Kumulované saldo I. pilíř

Celkový náhradový poměr

Nutný přebytek „nepenzijní“ části veřejných rozpočtů ČR do roku 2030

Varianty důchodového systému, které se testují Pro všechny varianty platí podmínka dalších postupných parametrických úprav v PAYG pilíři –Postupné zvyšování věku pro odchod do důchodu (2M/rok) –Postupný přechod na výhradně cenovou valorizaci vyplácených důchodů Var.1: povinný 3% spořící pilíř z existující 28% příspěvkové sazby Var.2: opt-out 3%+3% Var.3: povinný 3% spořící pilíř nad rámec existující 28% příspěvkové sazby s 3% podporou státu ze státního rozpočtu Var.4: postupný přechod na rovný důchod a postupné snížení povinné příspěvkové sazby

Závěry k hodnocení penzijní systém je a ještě dlouho bude pro stabilitu veřejných financí a pro aktivní fiskální politiku největším břemenem s významným destabilizačním potenciálem účinky (dosud nejasné) systémové reformy se projeví jen pozvolna a v dlouhém časovém horizontu v mezičase není jasné za cenu jakých a jak velkých opatření bude vláda kredibilně zajišťovat stabilitu veřejných rozpočtů (Maastricht!)

Pamatuj Penzijní reforma bude mít i další souvislosti: –ovlivní trh práce a investic (náklady na pracovní sílu) –ovlivní podnikatelské prostředí –ovlivní finanční (investování úspor) respektování těchto souvislostí je předpokladem dlouhodobé stability penzijního systému, resp. může být základem jeho příspěvku k vyšší konkurenceschopnosti a k vyšší prosperitě ekonomiky