Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově jde dokonce o jednu z jeho nejvýznamnějších součástí rizikový vývoj veřejných rozpočtů je a do budoucna bude stále více spojen se situací v penzijním systému
Debata o penzijní reformě je debatou o: o parametrech stávajícího systému a o tom, jak jej fundamentálně reformovat (NDC?, fondové systémy?) - „jak velký bude důchod a kolik bude stát“ o vlivu penzijního systému (stávajícího, reformovaného ) na veřejné rozpočty o přímém i nepřímém vlivu penzijního systému (stávajícího, reformovaného) na současnou a budoucí stabilitu ekonomiky a na míru její (současné, budoucí) prosperity
Source: Bezděk, Dybczak, Krejdl (2003): Czech Fiscal Policy - Introductory Analysis; Czech National Bank Working Paper No. 7/2003. Ageing problem Expected Age Structure – % of total population
Popis varianty Právní stav platný po 1. lednu 2010 –zvyšování důchodového věku na 65 resp. 62 – 65 let –třístupňová invalidita –… Předpoklady –zvyšování důchodů podle zákonem stanoveného minima –zvyšování parametrů důchodového vzorce (redukční hranice a základní výměra důchodu) dle růstu mezd
Výdaje I. pilíř
Saldo I. pilíř
Kumulované saldo I. pilíř
Celkový náhradový poměr
Nutný přebytek „nepenzijní“ části veřejných rozpočtů ČR do roku 2030
Varianty důchodového systému, které se testují Pro všechny varianty platí podmínka dalších postupných parametrických úprav v PAYG pilíři –Postupné zvyšování věku pro odchod do důchodu (2M/rok) –Postupný přechod na výhradně cenovou valorizaci vyplácených důchodů Var.1: povinný 3% spořící pilíř z existující 28% příspěvkové sazby Var.2: opt-out 3%+3% Var.3: povinný 3% spořící pilíř nad rámec existující 28% příspěvkové sazby s 3% podporou státu ze státního rozpočtu Var.4: postupný přechod na rovný důchod a postupné snížení povinné příspěvkové sazby
Závěry k hodnocení penzijní systém je a ještě dlouho bude pro stabilitu veřejných financí a pro aktivní fiskální politiku největším břemenem s významným destabilizačním potenciálem účinky (dosud nejasné) systémové reformy se projeví jen pozvolna a v dlouhém časovém horizontu v mezičase není jasné za cenu jakých a jak velkých opatření bude vláda kredibilně zajišťovat stabilitu veřejných rozpočtů (Maastricht!)
Pamatuj Penzijní reforma bude mít i další souvislosti: –ovlivní trh práce a investic (náklady na pracovní sílu) –ovlivní podnikatelské prostředí –ovlivní finanční (investování úspor) respektování těchto souvislostí je předpokladem dlouhodobé stability penzijního systému, resp. může být základem jeho příspěvku k vyšší konkurenceschopnosti a k vyšší prosperitě ekonomiky