Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MOCNINY s přirozeným exponentem
Advertisements

Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku)
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pravidla pro sčítání a odčítání celých čísel
Pravidla pro počítání s mocninami
Pravidla pro počítání s mocninami
Sčítání a odčítání výrazů
Rovnice s absolutními hodnotami
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Algebraické výrazy – početní operace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.01 Druhá mocnina
VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
Počítáme s celými čísly
Rozdíl druhých mocnin a2 - b2 Autor: Vladislava Hurajová.
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Zlomky Autor: Marek Ovčačík.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Mocniny s přirozeným mocnitelem
1. Mocnina s přirozeným mocnitelem
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
Téma: NÁSOBENÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Pravidla pro počítání s mocninami.
Násobení racionálních čísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Rozklad mnohočlenů na součin
Násobení celých čísel (- 5). (- 3) = 4. (- 2) = (- 10). (- 7). (+ 9). (- 3) = Obsah: 1.Titulní strana, obsahTitulní strana, obsah 2.PostupPostup 3.Určení.
Racionální čísla.
MOCNINY.
Rozklad mnohočlenů na součin
Číselné výrazy s proměnnou
Celá čísla Pojem celé číslo,sčítání,odčítání. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Září 2012 Ročník:7. Tematická oblast:
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Druhá mocnina a odmocnina VY_32_INOVACE_077_Druhá mocnina a odmocnina.
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku) 1.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Mocniny Druhá mocnina.
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
IV. Násobení lomených výrazů
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
MOCNINY.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA.
13x2y3 0,2r3s5 ab3 . a4b2 4p3 + 5p3 Početní výkony s mocninami
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
MATEMATIKA Mocniny s přirozeným exponentem
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Rozklad mnohočlenů na součin
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin

Opakování: Druhá mocnina Součin dvou sobě rovných čísel (činitelů) se nazývá druhá mocnina.

Opakování: Třetí mocnina Součin tří sobě rovných čísel (činitelů) se nazývá třetí mocnina.

Opakování: n-tá mocnina Součin n sobě rovných čísel (činitelů) se nazývá n-tá mocnina. n činitelů n činitelů n činitelů n činitelů

Opakování: jen pro úplnost I s první mocninou se budeme setkávat, byť se o ní prakticky nemluví a ani se jako mocnina nezapisuje. Pro následující výpočty však i o tom musíme vědět.  1 činitel 1 činitel 1 činitel 1 činitel

Exponent neboli mocnitel Opakování: Sčítání mocnin Sčítat můžeme jen mocniny se stejným základem i exponentem. Pro zopakování: Exponent neboli mocnitel Základ mocniny

! Opakování: Sčítání mocnin Sčítat můžeme jen mocniny se stejným základem i exponentem. Sčítat lze najednou libovolný počet mocnin. Koeficienty sečteme, základ a exponent opíšeme. ! Nelze sčítat, protože není stejný základ! Nelze sčítat, protože není stejný exponent!

! Opakování: Odčítání mocnin Odčítat můžeme jen mocniny se stejným základem i exponentem. Odčítat lze mocniny, podobně jako čísla, vždy jen po dvou. Koeficienty odečteme, základ a exponent opíšeme. ! Nelze odčítat, protože není stejný základ! Nelze odčítat, protože není stejný exponent!

Věta o násobení mocnin Pokusíme se větu (vzorec) opět samozřejmě sami odvodit. Tak jdeme na to: 2 x 3 x 5 x Zatím se dobře podívejte na exponenty a půjdeme odvozovat dále.

Věta o násobení mocnin Pokusíme se větu (vzorec) opět samozřejmě sami odvodit. Tak jdeme na to: 5 x 4 x 9x A opět se dobře podívejte na exponenty.

Věta o násobení mocnin Mohli bychom klidně pokračovat, ale myslím, že už vám je všem jasné, jak to s násobením mocnin je: Jak bychom tedy mohli naše zjištění zobecnit?

Všimněte si velice důležité podmínky, kterou jsem Věta o násobení mocnin Mocniny se stejným základem vynásobíme tak, že základ umocníme součtem exponentů. Všimněte si velice důležité podmínky, kterou jsem v definici barevně zvýraznil. Násobit takto můžeme jen mocniny se stejným základem!

Věta o násobení mocnin Dejme si pár příkladů:

Věta o násobení mocnin Dejme si pár příkladů:

Věta o násobení mocnin Při násobení mocnin se samozřejmě mohou objevovat i mocniny s koeficienty, ať už kladnými či zápornými. V takových případech pak postupujeme následovně: 1) Určíme znaménko výsledku. Minus a plus dává …

Věta o násobení mocnin Při násobení mocnin se samozřejmě mohou objevovat i mocniny s koeficienty, ať už kladnými či zápornými. V takových případech pak postupujeme následovně: 1) Určíme znaménko výsledku. 2) Vynásobíme koeficienty (čísla). 3 . 5 =

Věta o násobení mocnin Při násobení mocnin se samozřejmě mohou objevovat i mocniny s koeficienty, ať už kladnými či zápornými. V takových případech pak postupujeme následovně: 1) Určíme znaménko výsledku. 2) Vynásobíme koeficienty (čísla). 3) Sečteme exponenty (vynásobíme mocniny). 2 + 4 =

Věta o násobení mocnin Dejme si opět pár příkladů:

Věta o násobení mocnin Dejme si opět pár příkladů:

Minus, minus, plus a minus dává … Věta o násobení mocnin Stejně jako při násobení čísel můžeme najednou násobit i libovolný počet mocnin. 1) Určíme znaménko výsledku. Minus, minus, plus a minus dává …

Věta o násobení mocnin Stejně jako při násobení čísel můžeme najednou násobit i libovolný počet mocnin. 1) Určíme znaménko výsledku. 2) Vynásobíme koeficienty (čísla). 2 . 3 . 7 . 1 =

Věta o násobení mocnin Stejně jako při násobení čísel můžeme najednou násobit i libovolný počet mocnin. 1) Určíme znaménko výsledku. 2) Vynásobíme koeficienty (čísla). 3) Sečteme exponenty (vynásobíme mocniny). 3 + 1 + 4 + 2 =

Věta o násobení mocnin Dejme si opět pár příkladů:

Věta o násobení mocnin Dejme si opět pár příkladů: