Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20 Tematická oblast:Psychologie a pedagogika Cílová skupinažáci školy Téma:Inteligence Anotace: Složky inteligence a její měření Autor:Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:
Inteligence
Pojem inteligence se poprvé použil Platón a Aristoteles Větší zájem o problém inteligence začal být až ve 20 století Vzniklo mnoho definic – inteligence je souhrn obecných rozumových schopností Inteligence je částečně vrozená a částečně závisí na působení prostředí
př. rozvoje závislosti inteligence na prostředí Podprůměrně disponované dítě má své maximum v pásmu dolního průměru. Dosáhne ho jen tehdy, bude – li mu věnována dostatečná péče, ale ani při sebelepší péči nedosáhne nadprůměru. Jiné dítě – velmi nadané, má dobré dispozice, ale žije v nekvalitním rodinném prostředí, kde nemá žádnou stimulaci. Toto dítě má rozervu, muže se zlepšit, jestliže k tomu bude mít vhodné podmínky
Měření inteligence První zkouška, která měla změřit inteligenci vznikla ve Francii v roce 1905 a byla určena k preventivnímu rozlišení dětí, které budou ve škole úspěšné a které ne Postupně vzniklo velké množství testovacích metod
Hodnota IQ se hodnotí podle nejrůznějších úkolů a otázek Průměr IQ je 100 bodů ( meze ) 50 % populace Lehce nadprůměrný IQ je 110 – 119 bodů 16 % populace Nadprůměrný IQ je 120 bodů 8 % populace Lehce podprůměrný IQ je 80 – 89 bodů 16 % populace
Hranice mezi normou a mentálním postižením je IQ 70 – 79 bodů 7 % populace Lehké mentální postižení - IQ Středně těžké mentální postižení - IQ Těžké mentální postižení - IQ Hluboké mentální postižení - IQ je nižší než 20
Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN