ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Ivan Nývlt TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis NÁZEV DUMu: Umělecké slohy a směry – pravěké umění, oddíl II. POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:03 KÓD DUMu: IN_D_03 DATUM TVORBY: 10.10.2012 ANOTACE (3.ROČNÍK): Tento DUM obsahově navazuje na DUM „Umění pravěku, oddíl I.“ a studentům ukazuje, jak se dále vyvíjelo pravěké umění. Připomíná jim pojmy jako „venuše, kromlech, …“ a místa jako Altamira či Lascaux. Tím vytváří i mezipředmětové vztahy a vazby na zeměpis a další vyučovací předměty. Hlavním cílem je stručně, ale přehledně studentům poskytnout vývoj umění během pravěké éry a dojít k analýze předpokladů pro tento vývoj. METODICKÝ POKYN:
ČÁST 2. – PRAVĚKÉ UMĚNÍ, ODDÍL II. UMĚLECKÉ SLOHY A SMĚRY ČÁST 2. – PRAVĚKÉ UMĚNÍ, ODDÍL II.
Sochařství, keramika, stavby Období mezi 30.000 př.n.l.– doba římská (5.století n.l.) Tvůrčí činnost Homo sapiens sapiens – venuše, keramika, megalitické stavby, příbytky Změny v užitých materiálech – od kamene a kostí přechod k bronzu a železu, podstatně vyspělejší technologie – zejména v období mezolitu, neolitu a eneolitu Nerovnoměrný vývoj v různých částech Evropy, ale i světa Formování etnik a jejich nezaměnitelných rysů (např.Keltové a jejich kultura)
Sochařství Sošky se zoomorfními náměty (medvědi, bizoni,…) Venuše = sošky žen, kult ženy, ale i sexuální podtext Rytiny ve zvířecích kostech a v mamutovině Sošky s kultovními účely
Věstonická venuše
Keramika Pravděpodobně objev žen Rozlišení podle zdobení a tvarů: Volutová (zdobená spirálami) Vypichovaná (zdobená „vpichy“ do materiálu) Nálevkovitých pohárů Zvoncovitých pohárů
Keramika – lineární, zvoncovitý a nálevkovitý pohár
Stavby Užitné stavby – příbytky – z jeskyně do obytného (obyvatelného) domu (zemnice, polozemnice, chatrče,…) Vznik ucelených sídlišť – např.nákolní sídliště (sídliště postavená na kůlech zaražených do dna jezer), oppida (Keltové),… Vznik megalitických staveb: Menhiry = vysoké kamenné bloky volně stojící v krajině, někdy tvořící „aleje“ Kromlechy = kamenné kruhy, astronomicky orientované Dolmeny = místa pohřebního charakteru (šachtové kamenné hroby)
Menhiry, kromlechy a dolmeny
Shrnutí Čím větší rozvoj abstraktního myšlení, tím širší škála uměleckých projevů Umění a duchovno a víra úzce spjaty Neexistuje jednotný umělecký sloh, ale lze sledovat typické znaky jednotlivých kultur Existuje značná nejednota v kulturním i duchovním vývoji v jednotlivých oblastech
Zdroje Vlastní práce autora.
Obrázky CHE. wikipedia [online]. [cit. 24.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vestonicka_venuse_edit.jpg IHLE. wikipedia [online]. [cit. 24.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Beakerculture.jpg WIGLAF. wikipedia [online]. [cit. 25.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Funnelbeaker2.JPG MACTOGRAPHER. wikipedia [online]. [cit. 25.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stonehenge-Green.jpg STEVAGE. wikipedia [online]. [cit. 25.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dolmen_Roch-Feutet.JPG ODEDR. wikipedia [online]. [cit. 25.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kermario_Carnac.JPG