Psychologie trhu Úvod
Psychologie trhu je to aplikovaná psychologická disciplina odráží potřeby ekonomické reality vychází z pojetí trhu Trh = „sféra oběhu zboží, souhrn koupí a prodejů včetně jejich objektivních a subjektivních podmínek“ (Ekonomická encyklopedie, 1984)
Třídění trhů - z hlediska územního Trh místní (regionální) Trh národní Trh světový
Třídění trhů - z hlediska věcného Trh práce Trh půdy Trh peněz Trh zboží
Třídění trhu - z hlediska druhu zboží Trh dílčí (např. surovin, potravin, …) Trh celkový (tj. veškerého zboží) Trh má vždy svojí dynamiku, která je dána A) vztahem nabídky a poptávky B) existencí konkurence
Směna zboží z pohledu psychologie = interakce mezi prodejcem a spotřebitelem, která probíhá za specifických podmínek Tyto specifické podmínky mohou být objektivní nebo subjektivní
Co samotná ekonomie nepostihne: U zboží nemá význam jenom jeho užitná hodnota nebo účel, ale například i image Lidé nemají totožné potřeby, motivační profily, stejný styl života Lidé vytvářejí vztahy jako např. partnerství, soupeření, spolupráce apod. Tyto vztahy významně ovlivňují chování lidí (i na trhu …)
Základní pojmy základní pojmy v rámci psychologie trhu jsou: A) TRH B) ZBOŽÍ C) SPOTŘEBITEL D) PRODEJCE E) VÝROBCE
Základní pojmy zamyslete se nad základními pojmy a pokuste se je blíže vymezit Nezapomínejte na dva úhly pohledu: A) ekonomický B) psychologický
Úvodní hodina otázky - diskuse