Praha cyklistická nebo ne? 2012 Vratislav F ILLER Auto*Mat Praha 3.4.2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Advertisements

Budování cyklistické infrastruktury v extravilánu
Statutární město Mladá Boleslav
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar 3. LEGISLATIVA.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
1 ASOCIACE MĚST PRO CYKLISTY Jaroslav Martinek Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován.
Pěší doprava v územním plánu Prahy – očekávání a naděje Michaela Valentová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s., Praha 2, Kateřinská 26
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Bike Brno – Bike konference 2012 Plzeňský kraj 4. –
Příprava nové dopravní politiky ČR
MOBILITA V AKTUALIZACI STRATEGICKÉHO PLÁNU Marek Zděradička
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
KONCEPT ROZVOJE CYKLISTIKY VE VELKOMĚTECH Ing. Luděk Sosna, Ph. D., ředitel odboru strategie, MD ČR.
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Liptovský Mikuláš 2. září 2010
Propagace cyklistiky v Jihlavě „Budování infrastruktury, odstraňování bariér, propagace a kampaně“ Ing. Jaroslav Vymazal, primátor statutárního města Jihlavy.
Zlín cyklistický Josef Novák, člen Rady města Zlína
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Moderní cyklistická doprava
1 Cyklistická akademie Město: Pardubice. 2 ČÁST 1. Vize, cíle – věc, na kterou se zapomíná.
1 Projekt TAPAS: Dopady aktivní dopravy na zdraví a klimatickou změnu Mezinárodní výzkumný projekt Hana Brůhová-Foltýnová Kolínský technologický institut,
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Bezpečné cesty do školy optikou jejich uživatelů MĚSTO V POHYBU: UDRŽITELNÁ MOBILITA A NOVÉ TRENDY V ŠETRNÉ DOPRAVĚ Radek Patrný , Magistrát.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
TIPY PRO PRŮZKUMY DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ Petr Šenk. Obsah prezentace  Širší kontext – proces tvorby strategického plánu  Zdroje dat pro dopravní plánování.
„MĚSTO V POHYBU: UDRŽITELNÁ MOBILITA A NOVÉ TRENDY V ŠETRNÉ DOPRAVĚ “ seminář, Praha, 12. května 2016 Trendy a nové přístupy k řešení městské mobility.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
2. setkání pracovní skupiny „Život v obcích“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Výhodná geografická poloha.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Systémy veřejných kol „Bikesharing“ Eva Štěrbová, Ing. Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše –
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Zóny tolerance jako cesta k řešení problému strukturálního násilí Lucie Šídová Projekt Spojme se proti násilí na ženách ze sexbyznysu, č. 628.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Jakým úhlem pohledu se díváš na tento obrázek? Seminář – Bike sharing, Brno, Ing. Jaroslav Martinek.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
Integrovaná strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti pro uplatnění nástroje ITI – aktuality, harmonogramy Regionální stálá konference Jihomoravského.
Firemní plány udržitelné mobility
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Plán udržitelné městské mobility Olomouce z pohledu zpracovatele
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
VÝSLEDKY PRŮZKUMU Zúčastněné země:.
Cykloturistika v JMK, web Brno
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Propagace cyklistiky v Jihlavě
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Koncepce dopravy v MPP Michal Lehečka, 14/5/2018.
Dotační program pro rok 2019
Dětské dopravní hřiště Liberec
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Praha cyklistická nebo ne? 2012 Vratislav F ILLER Auto*Mat Praha

Praha cyklistická nebo ne? (0) Nejprve dobré zprávy: Kapitána Jaroše

Praha cyklistická nebo ne? (1) Obsah  Podpora cyklodopravy po roce 1989  Stav cyklodopravy v Praze, vývoj v posledních letech  Možnosti cyklodopravy v Praze  Aktivity sdružení Auto*Mat v oblasti cyklistické dopravy  Vize cyklistické dopravy  Potíže k překonání

Praha cyklistická nebo ne? (2) Podpora cyklodopravy po roce 1989  Minimální podpora (6 mil. Kč)  Od r dílčí podpora  : Pracovní skupina a cca 30 mil. Kč/rok  : Komise Rady a 60 mil. Kč/rok  2012: Výrazné snížení financí  Koncepty rozvoje – navržené sítě  Devadesátá léta  „Áčkový systém“ – 2006 (800 km).  Dnes cca 1000 km v materiálu ÚRM  2009: Koncepce rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020 –Koncept na síť cca 1000 km do r  Vývoj : „de facto garanti“  Bém → Březina → Nosek

Praha cyklistická nebo ne? (3) Stav cyklodopravy v Praze  Podíl dopravy VHD / IAD / pěší / cyklo : 43% / 33% / 23% / 1-2%  Pražanů jezdí v sezóně na kole aspoň 1x týdně  Vyrovnaný podíl rekreační a dopravní cyklistiky  Infrastruktura: –Cyklotrasy504 km –Cyklostezky145 km –Integrační opatření68 km –Stojany 1230 ks (300 lokalit)  Vývoj intenzit cyklistické dopravy do roku 2011 –Od roku % –Od roku 2000~ 10 x

Praha cyklistická nebo ne? (4) Možnosti cyklodopravy v Praze  Příležitosti:  Kompaktní struktura historického a širšího centra  Popularita rekreační cyklistiky  Systém rozvoje začleněný do mechnismů (ÚRM)  Převzetí význemné části dopravní zátěže v centru  Překážky  Okrajové části města (reliéf, vzdálenosti, spojující komunikace)  Legislativa (přejezdy pro cyklisty, cyklopruhy, přednosti, signalizace)  Malá politická podpora (řešení problémových míst)  Potenciál  Švýcarský model – šance na 5-10% dopravního výkonu

Praha cyklistická nebo ne? (5) Aktivita Auto*Matu v cyklodopravě  Auto*Mat: od r iniciativa, od r občanské sdružení  Velké cyklojízdy (od r. 2003, od r x ročně).  4/2011: 4000 účastníků, 9/2011: 7000 účastníků  Zástupce v cyklokomisi (od cca 2007)  Řešení problémových lokalit (Kpt. Jaroše )  Cyklo v řešeních zklidňujících dopravu (Smetanovo, SJM)  Web Prahou na kole (od r. 2008, shlédnutí v r. 2011):  Cyklistická mapa Prahou na kole ( od 2006, > 1000 km tras)  Volby 2010, Kuchařka dobrých kroků (cyklodoprava 1 ze 4 témat)  Do práce na kole (2011, > 1000 účastníků)  Vzdělávání k udržitelné dopravě (80 škol)  Aktuální témata: Tempo 30, cykloobousměrky.

Praha cyklistická nebo ne? (6) Prahou na kole

Praha cyklistická nebo ne? (7) Mapa Prahou na kole

Praha cyklistická nebo ne? (8) Cyklojizdy.cz

Praha cyklistická nebo ne? (9) Do práce na kole

Praha cyklistická nebo ne? (10) Vize cyklodopravy v Praze (1)  Cyklistická doprava součástí komplexního řešení dopravy v Praze  Aktivní dopravní politika –Zastavení nárůstu dopravního výkonu IAD a nákladných dopravních staveb  Důraz na kvalitu veřejného prostoru a nedopravní funkci ulic  Snížení emisí, hluku  Cíle a funkce cyklodopravy:  Odlehčení centra (IAD i VHD)  Přesun dopravně významné části cest do práce na kolo  Snížení sezónnosti a závislosti na počasí  Místní cesty po čtvrti (děti, nákupy, senioři)  Prostředek k nezávislosti na automobilu pro celé rodiny  Jízdní kolo běžnou součástí života

Praha cyklistická nebo ne? (11) Vize cyklodopravy v Praze (2)  7-10% modal split  Síť komunikací pro cyklisty:  Souvislý základ: kvalitní chráněné tray použitelné pro 10let+  Doplňková síť zpřístupňující plošně celé město  Souvislá řešení vedoucí cyklisty městem po zřetelné a napomáhající infrastruktuře  „Viditelnost“:  Parkování kol na ulici ve stojanech  Městský systém automatických půjčoven  Součást každodenní kultury  Změna obrazu cyklisty z milovníka kol na uživatele prostředku  Jízdní kolo jako předmět denní (s)potřeby  Bohatá subkultura spojená s jízdními koly

Praha cyklistická nebo ne? (12) Potíže k překonání  Další rozvoj cyklistické dopravy si bude žádat hůře prosaditelnou infrastrukturu  Stavebně nákladnější řešení  Cykloobousměrky  Tempo 30  Zábor parkovacích míst  Nedostatečná, nejasná a málo zřetelná politická podpora  Stále nedostatečné financování  Vágní podpora cyklistiky bez identifikace se střednědobými cíli (koncept rozvoje cyklodopravy, plán snižování emisí, ap.)  PR města spojené s konkrétními představiteli a ne s cyklodopravu jako takovou  Rostoucí cyklodoprava bez odpovídající infrastruktury způsobuje konflikty s chodci  Nadregionální problémy (legislativa, přístup PČR apod.)

Děkuji za pozornost