Inflace www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Produkty finančního trhu
Advertisements

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Zdanění odměn z dohod Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výpočet čisté mzdy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Rozpočet domácnosti Název školy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Platební styk Název školy
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO146 Název.
Rozvaha domácnosti Název školy
Základní práva spotřebitelů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peníze,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_01 Název materiáluFinanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_03 Název materiáluFinanční.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registra č ní č íslo: CZ.1.07/1.5.00/ Č íslo DUM: VY_62_INOVACE_29 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
ObligaceObligace. Obligace je dlužný cenný papír. Jeho vlastník má právo na vyplacení úroku a po uplynutí doby i vyplacení nominální hodnoty obligace.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_22 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Kam s penězi, aby nezahálely
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Úroky - samostatná práce
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMInflace Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_13 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPeníze Ročník3. ročník osmiletého gymnázia

Inflace inflace znamená celkový růst cen v ekonomice zjednodušený příklad: úkol č.1 Jirka dostává od rodičů kapesné ve výši 50,- Kč/týden. Kupuje si za něj žvýkačky a sice 5 balíčků po 10,- Kč. Jak bude situace vypadat v dalším roce, pokud mu rodiče přidají o pět korun více tedy 55,- Kč/týden a cena žvýkaček vzroste na 12,- Kč/balíček. Vypočítejte o kolik procent by vzrostlo Jirkovi kapesné a o kolik procent by vzrostla cena žvýkaček?

z uvedeného příkladu vyplývá, jakým tempem rostlo kapesné a jakým tempem rostly ceny. Přestože se Jirkovi zvýšilo kapesné, nepokrylo nákup pěti balíčků žvýkaček. Ceny rostly rychleji než kapesné. To znamená, že reálná výše kapesného (příjem peněz) se snižovala. nominální příjem = to, co dostaneš v bankovkách a mincích reálný příjem = to, co si za to v daném období (roce) koupíš

Inflace a příjem peněz ke zjištění skutečné situace (reálné) musíme od ročního růstu nominálního příjmu (např. kapesného) odečíst inflaci zjednodušeně: reálný příjem = nominální příjem – míra inflace

Má smysl spořit? spoření je za určitých předpokladů finančně výhodné předpoklad: vklad musí být zhodnocen alespoň o něco více, než je inflace za naspořené peníze byste si měli koupit víc věcí než za peníze, které jste si původně uložili, toto je cíl spoření, vydělat na tom tohoto cíle je možné dosáhnout uložením peněz na termínovaný vklad, spořicí účty, stavební spoření nebo investicí do cenných papírů ap.

Bankovní vklady a úrok banky reagují na inflaci zvyšováním úrokových sazeb jak u vkladů, tak i u úvěrů u vkladů je to proto, aby se hodnota úspor vlivem inflace nesnižovala (lidé by přestali ukládat peníze) u úvěrů je to z toho důvodu, aby tato činnost nebyla pro banku ztrátová (ba naopak)

Důsledky inflace Důsledky inflace jsou např.: klesá hodnota peněz postihuje ty, kteří peníze půjčují (věřitele) postihuje obyvatele, kteří mají stálý příjem tj. důchodce, státní zaměstnance ap., neboť výše jejich příjmu se nemění (klesá tak reálná hodnota příjmu) valorizace = navýšení příjmů (např. důchodů, sociálních dávek ap.) v případě, že inflace dosáhne určité výše

Úkoly: č. 1 – viz text č. 2 – vysvětli nominální a reálnou mzdu č. 3 – vypočítej, jak bude vypadat situace, pokud 1 000,- Kč necháš doma v pokladničce, a míra inflace bude 2 %?

Řešení: č. 1 – kapesné se Jirkovi zvýšilo o 10 % a cena žvýkaček se zvýšila o 20 % č. 2 – nominální mzda: mzda vyplacená v bankovkách a mincích reálná mzda: kolik zboží si za nominální mzdu koupíš v daném roce č. 3 – peníze doma v pokladničce se znehodnotí o 20,- Kč

Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN