Elektronická učebnice - I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Oběhová soustava člověka
Advertisements

KREV VY_32_INOVACE_E2-15 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Krev, její složení a funkce
PŘÍRODOPIS Srdce a krevní oběh | 8.ročník
Přírodověda 5. ročník Gabriela Mikulková 2012
Oběhová soustava Adam Klimeš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování - krev a krevní cévy
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
Víte, jak vypadá rostlina uvnitř?
Oběhová soustava člověka
Tělní tekutiny a oběhová soustava obratlovců
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
2.1 Sluchová diferenciace
VY_52_inovace_PRV.5.24 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Oběhová soustava člověka
Oběhová soustava 5. ročník
Srdce Velký a malý krevní oběh Procvičování
25.1 Člověk a jeho zdraví – ČLOVĚK VNITŘNÍ ORGÁNY
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
OBĚHOVÁ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Cévní soustava.
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronická učebnice - I
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Elektronická učebnice - I
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Oběhová soustava.
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
93.1 Nervová soustava a smysly
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
Člověk – Oběhová soustava
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Oběh krve zajišťuje srdce a cévy Obr.1,2.
Elektronická učebnice - I
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
KREVNÍ OBĚH Odkysličená krev přitéká horní a dolní dutou žilou do pravé síně, současně se plní krví okysličenou levá síň (krev do ní přivádějí z plic plicní.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Oběhová soustava a krev
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - I
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
KREV – OBĚHOVÁ SOUSTAVA - tělesná tekutina, která u zdravého dospělého člověka tvoří 7 % tělesné hmotnosti (asi 5 litrů) - krev se neustále obnovuje, každý.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
Přírodopis – 8. ročník, Krev
VY_32_INOVACE_13_Oběhová soustava
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_06_krev
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_03
LIDSKÝ ORGANISMUS OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Oběhová soustava.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Oběhová soustava VY_32_INOVACE_06-05 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
KREVNÍ OBĚH (opakování)
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 96.1 Oběhová soustava Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Pavlína Sirová

96.2 Co už víš? Srdce a cévy zajišťují oběh krve. 1. část 2. část Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 96.2 Co už víš? Srdce a cévy zajišťují oběh krve. http://www.youtube.com/watch?v=h1y5_RXSEXY 1. část http://www.youtube.com/watch?v=7ih5RYDgHi0 2. část

96.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět klem nás 96.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Oběhová soustava - krevní oběh Srdce - nejdůležitější orgán krevního oběhu Cévy - krev proudí cévami - dělíme na žíly, tepny a vlásečnice Krev - tekutina obsahující vodu s mnoha různými rozpuštěnými látkami Červené krvinky - způsobují červenou barvu krve Bílé krvinky - chrání naše tělo Jan Janský- český lékař, který má zásluhu na objevení krevních skupin http://www.youtube.com/watch?v=0oNabrnXR68 http://www.youtube.com/watch?v=XLAt4-Uqr7M Jan Janský

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 96.4 Co si řekneme nového? Krev- tekutina obsahující vodu s mnoha různými rozpuštěnými látkami - vyživuje orgány v těle (je potřeba až 5 litrů krve) - chrání tělo před nemocemi - udržuje stálou tělesnou teplotu - proudí cévami - jsou v ní i malá tělíska - krvinky, krevní destičky a krevní plazma - červené krvinky - způsobují červenou barvu - rozvádějí po těle kyslík získaný v plicích - bílé krvinky- chrání naše tělo - existují čtyři základní krevní skupiny: A, B, AB, 0 Zásluhu na objevení krevní skupiny měl český lékař Jan Janský. Cévy - dělíme na žíly, tepny a vlásečnice - žíly: z nich se krev nasává do srdce - tepny: vycházejí ze srdce - vlásečnice: jimi se do tělesných orgánů dostávají kyslík a živiny (jsou tenčí než vlas) Srdce - nejdůležitější orgán krevního oběhu - funguje jako pumpa a zajišťuje stálý oběh krve Žíly vedou krev do pravé poloviny srdce, odkud je pumpována do plic, zde se krev okysličí a je vedena tepnami do levé části srdce, a pak do celého těla.

96.5 Procvičení a příklady 1. Dokážeš vysvětlit, co je to transfuze? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 96.5 Procvičení a příklady 1. Dokážeš vysvětlit, co je to transfuze? 2. K obrázku přiřaď správné názvy krevního oběhu (plíce, srdce, žíla, tepna). 3. K obrázku přiřaď správné názvy srdce (pravá a levá síň, chlopně, pravá a levá komora). levá síň pravá síň chlopně chlopně srdce levá komora pravá komora přepážka

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 96.6 Něco navíc pro šikovné Zajímavé údaje Srdce je velké asi jako naše zaťatá pěst. Krev proudící žilami je odkysličená, proudí pod menším tlakem a má tmavě červenou barvu. Tepnami proudí krev okysličená, světle červená. Krev oběhne celým tělem asi za 1 minutu, tzn. 1 500 krát za den. Kdybychom vlásečnice z jednoho těla spojili, jejich délka by byla 100 000 km – tj. téměř 2krát by obemkly celou zeměkouli. V lidském těle představuje krev přibližně jednu dvanáctinu tělesné hmotnosti. V klidu se srdce stahuje s četností asi 60 až 75 stahů za minutu, ale při pohybu tepová frekvence stoupá na 130 a více. Kapka krve obsahuje asi 20 milionů červených krvinek (erytrocyty), 20 tisíc bílých krvinek (leukocyty), 1-2 miliony krevních destiček (trombocyty).

96.7 CLIL arteries heart circulatory system veins Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 96.7 CLIL arteries heart circulatory system veins srdce, žíly, tepny, oběhová soustava

96.8 Test znalostí Krev proudí: končetinami cévami šlachami nosem Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 96.8 Test znalostí Krev proudí: končetinami cévami šlachami nosem 3. Jaké existují krevní skupiny? a) A, B, C, D b) A, B, AB, C c) AB, A, D, 0 d) A, B, AB, 0 2. Nejdůležitějším orgánem krevního oběhu je: žíla srdce mozek krvinky 4. Kolik litrů krve protéká celým tělem? 1 litr 10 litrů až 5 litrů 8 litrů Správné odpovědi: b d c Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 96.9 Použité zdroje, citace Otázky a odpovědi, Lidské tělo- Steve Parker, nakladatelství Fragment, 2005 1000 zajímavostí, Lidské tělo – John Farndon, nakladatelství Fragment, 2001 Člověk a jeho zdraví, M.Jančová, M. Grigárková – učebnice pro 4. a 5. ročník ZŠ, 2008 Já a můj svět, V. Štiková – prvouka pro 3. ročník, nakladatelství Nová škola, 2008 Od vesmíru k člověku, D.Kvasničková, J.Froněk, M.Šolc- přírodověda pro 5. ročník ZŠ, nakladatelství Fortuna, 1996 Obrázky z databáze klipart http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/74/Grafik_blutkreislauf.jpg/200px-Grafik_blutkreislauf.jpg http://www.sciencephoto.com/image/78997/large/C0014595-Circulatory_system,_artwork-SPL.jpg http://science.discovery.com/top-ten/2009/science-mistakes/images/1-circulatory-system.jpg http://www.healthyliving.com.cy/images/categories/Cardiovascular%20System.jpg http://www.vseprozdravi.cz/images/krecova-zila.gif http://www.lotusoverseas.com/product/Anatomical%20Models/81.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/Surface_anatomy_of_the_heart.png/200px-Surface_anatomy_of_the_heart.png http://vyuka.zsjarose.cz/data/swic/lessons/663.jpg http://www.ucenionline.com/aitom/upload/produkty/4.obehova-soustava/obeh_soustava.jpg http://www.klinikazdravi.cz/repository/images/klinika/srdce.jpg http://catalog.nucleusinc.com/imagescooked/4528W.jpg http://www.fhg.org/blog/wp-content/uploads/2011/06/Florida-Heart-Group-peripheral_artery_disease_p.jpg http://nd01.jxs.cz/302/432/6a9977ac37_43781216_o2.jpg http://www.profimedia.cz/fotografie/schema-zily-a-tepny-v-lidske-cevni/profimedia-0010469198.jpg

96.10 Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice – I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 96.10 Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 07 – 12/2012 Ročník 5. ročník Klíčová slova Oběhová soustava, srdce, žíly, tepny Anotace Prezentace popisující soustavu lidského těla. Příklady a procvičování.