Zastupitelské demokracie (režimy, systémy) – soudobá skutečnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná správa ZS 2010 Němečková, Strnadová, Zedníková
Advertisements

Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
VY_32_INOVACE_51_11 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ÚZEMNÍ ČLENĚNÍ ČR Více ZDE.
Česká republika-demokratický stát
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
DEMOKRACIE ZA PRVNÍ REPUBLIKY
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Vznik státních útvarů V.
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
Česká republika – demokratický stát
Politická geografie III
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
Dělba moci.
Politický systém Itálie
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Politické systémy světa
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Exekutiva a justice VkO 9.
Politický systém francie
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Irsko.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Politický systém Rakouska
Politický systém, instituce, režimy Politické režimy (demokratické) Vzájemné vztahy mezi jednotlivými složkami moci ve státě určují konkrétní.
Politický systém Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Helena Konečná Marie Masopustová.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
PREZIDENT. Prezident České republiky  je hlava České republiky  od roku 2013 volen přímo občany ČR  skládá slib do rukou předsedy Senátu
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Právní základy státu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Výchova k občanství Moc výkonná
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Veterinární a potravinářská legislativa
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_04_Parlament ČR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Státní moc výkonná zákonodárná soudní hlava státu vláda parlament
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
První čs. republika.
Česká republika Srdce Evropy.
POLITICKÝ SYSTÉM NĚMECKA
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Zastupitelské demokracie (režimy, systémy) – soudobá skutečnost

prezidentské a parlamentní Existují dva hlavní druhy zastupitelských demokracií: prezidentské a parlamentní Základní rozlišení obou druhů spočívá v odlišném rozdělení kompetencí a vzájemných vztahů exekutivy (moci výkonné) a legislativy (moci zákonodárné) Pozn.: judikativa (moc soudní) je v obou modelech oddělena od jiných mocí

V případě parlamentní demokracie existuje silné propojení obou mocí - exekutiva či přesněji vláda vychází z legislativy - je jí odpovědná; je tak legitimována nepřímo. Parlament je představitelem suverenity lidu. Je oddělena hlava státu (prezident či monarcha) a hlava exekutivy (předseda vlády). Parlament získává svou legitimitu prostřednictvím voleb, hlava státu je v republikánském zřízení volena parlamentem, v případě monarchie se uplatňuje zásada dědičnosti. V parlamentarismu připadá prezidentovi hlavně reprezentativní funkce (totéž platí v případě panovníka v monarchii). V prezidentském systému jsou legislativa a exekutiva důsledně odděleny a jsou na sobě nezávislé. V prezidentských systémech je na rozdíl od parlamentarismu dělení moci upraveno tak, že suverenitu lidu představuje legislativa i exekutiva, které jsou voleny lidem a mají tak samostatnou legitimitu. Je spojena hlava státu a hlava exekutivy v jedné osobě, prezident stojí v čele vlády. V prezidentských demokraciích má hlava státu mnohem silnější postavení a pravomoci než v parlamentních demokraciích.

Velká Británie – klasický příklad parlamentní demokracie U Velké Británie se mnohdy nemluví ani tak o suverenitě lidu, jako přímo o suverenitě parlamentu. Parlament není ničím omezen, teoreticky je parlamentní většina omezena pouze časem, tj. volebním obdobím, ve skutečnosti však i politickou kulturou a tradicí (Británie má tzv. nepsanou ústavu).

Britský parlament je dvoukomorový, dominantní postavení má Dolní sněmovna, volená relativním většinovým systémem. Díky němu získává ve sněmovně téměř vždy většinu jedna strana, jež je pak schopna sestavit jednobarevnou vládu. Druhá velká strana se stává tzv. oficiální opozicí Jejího veličenstva a sestavuje stínovou vládu. Soupeření konzervativců a labouristů Mimořádně silné postavení premiéra

Horní sněmovna ztratila do počátku 20 Horní sněmovna ztratila do počátku 20. století většinu svých pravomocí a může pouze pozastavit na určitou dobu platnost zákonů schválených Dolní sněmovnou. Její role je spíše ve vylepšování předloh zákonů bez přímého stranickopolitického tlaku projevujícího se v Dolní sněmovně. Horní sněmovna volena, nýbrž skládá se ze zástupců dědičné šlechty (dříve asi 800 lordů), po nástupu labouristů k moci v roce 1997 došlo k redukci na 92, kteří ve sněmovně zasedají trvale. Další členové Horní sněmovny jsou jmenováni králem (na návrh premiéra – doživotní členové sněmovny s titulem) a dále zde zasedají církevní hodnostáři (biskupové a arcibiskupové anglikánské církve). Horní sněmovna plní v britském vládním systému rovněž roli strážce ústavnosti (chybí klasický ústavní soud). Panovník – formálně velké pravomoci, fakticky je ovšem nevyužívá

Parlamentní demokracie dnes v rámci západní a střední Evropy drtivě převažují a je jimi většina členských zemí EU. Značně se ovšem od sebe někdy liší (výjimkou není ani – z hlediska „čistého“ modelu významná anomálie - přímá volba prezidenta).

USA – příklad prezidentské demokracie Zákonodárnou moc má Kongres, skládající se ze Sněmovny reprezentantů (z každého státu počet poslanců ekvivalentní k počtu obyvatel daného státu) a Senátu (v každém státu se volí dva senátoři). Obě komory jsou voleny stejně jako ve Velké Británii Dolní sněmovna pomocí většinového volebního systému. Obě komory jsou ve svých pravomocích prakticky rovnoprávné. Sněmovna reprezentantů se volí každé dva roky, senátoři se volí na 6 let - 1/3 každé dva roky. Výkonnou moc má prezident volený ve volbách formálně prostřednictvím kolegia volitelů, tedy nepřímo. Ovšem fakticky jsou volitelé vázáni vůlí voličů, takže jde o formalitu. Prezident má právo veta vůči rozhodnutím Kongresu. Ten však toto veto může 2/3 většinou přehlasovat (zřídka úspěšné).

Prezident je hlavou státu, řídí zahraniční politiku a je vrchním velitelem, ozbrojených sil. Předsedá vládě a disponuje rozsáhlým výkonným aparátem (administrativou). V jeho osobě jsou propojeny pravomoci předsedy vlády a prezidenta. Nejvyšší soud, což je ústavní soud USA, je jmenován prezidentem se souhlasem Kongresu na doživotí. Může prohlásit jakékoliv rozhodnutí výkonné či zákonodárné moci za nezákonné, pokud podle něj porušuje Ústavu. Kongres, prezident a Nejvyšší soud se nemohou navzájem odvolat či rozpustit. Výjimkou je pouze tzv. procedura impeachmentu

Stranický systém – dvě velké formace ovšem chybí pevná stranická disciplína jako v Evropě (důležité pro fungování prezidentského systému) Prezidentské demokracie se dnes mimo Spojené státy ve velkém měřítku uplatňují především v Latinské Americe (jiné politicko-kulturní podmínky ovšem vedou někdy ke značně svébytným výsledkům z hlediska stability místních demokracií).

Semiprezidentská (poloprezidentská) demokracie – příklad Francie Zrod na konci 50. let 20. století (V. fr. republika) Rozdělení výkonné moci mezi prezidenta a vládu, respektive předsedu vlády. Předseda vlády, tak prezident jsou na sobě formálně nezávislí a požívají odlišnou legitimační bázi. Exekutiva funguje ve spolupráci prezidenta a vlády. Klíčovou osobou výkonné moci je prezident. Vláda v čele s předsedou vlády vykonává především běžnou exekutivní agendu. Předseda vlády je v obtížné situaci, kdy je závislý jak na prezidentovi, jenž jej může odvolat, tak na Národním shromáždění, které mu může vyslovit nedůvěru (obojí znamená ztrátu úřadu). Prezident má v případě ohrožení státu mimořádně silné pravomoci (může např. vyhlásit výjimečný stav, v jehož době může vyhlašovat nařízení s platností zákona, atd.) V normální situaci jsou ale prezidentské pravomoci menší, nemá výlučné postavení v oblasti výkonné moci (premiérská konkurence). Původně prez. mimořádně dlouhý mandát (7 let), od konce 90. let zkrácení na 5 let, přímá volba, nutná nadpoloviční 50 % většina pro zvolení.

Legislativní moc má v páté republice dvoukomorový parlament - dolní komora (Národní shromáždění) je volená dle absolutního většinového systému na 5 let. Horní komora (Senát) je volena nepřímo prostřednictvím regionů na 9 let, každé 3 roky se 1/3 obnovuje. Národní shromáždění má výrazně silnější postavení (pravomoci) než Senát. Důležitost stranického propojení prezidenta a premiéra a nevýhody plynoucí z absence propojení. Ochrana ústavnosti - Ústavní rada (složená z bývalých prezidentů a devíti dalších členů jmenovaných na 9 let - 3 jmenuje prezident, 3 předseda Národního shromáždění a 3 předseda Senátu). Mimo Francie jsou/byly někdy za případ semiprezidentského modelu považováno Finsko (do roku 2000, kdy nová ústava posunula zemi blíže k parlamentní demokracii), Island nebo Portugalsko. Island i Portugalsko ovšem velmi vzdálené od fr. praxe. Semiprezidentský model vlády zavedla po pádu východního bloku celá řada středo a východoevropských zemí, některé z nich od něj ovšem záhy ustoupily (Polsko), v jiných (Rusko) je „kvalita“ místní demokracie více než sporná.