Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE
Kodaňský proces Kodaňská deklarace o posílení evropské spolupráce v odborném vzdělávání (2002): Stanovení priorit, rozvoj společných evropských nástrojů Každé 2 roky posouzení dosaženého pokroku a reformulace priorit (Maastricht 2004, Helsinky 2006, Bordeaux 2008) 7. prosinec 2010: Bruggy – Komuniké (výzvy, vize, dlouhodobé i krátkodobé priority) policy/doc/vocational/bruges_en.pdf
Cíle (1) 1. Učinit počáteční odborné vzdělávání přitažlivou volbou: 1. Učinit počáteční odborné vzdělávání přitažlivou volbou: Kompetence učitelů SOŠ - zlepšení přípravy učitelů, stáže ve firmách Kariérové poradenství žákům základních škol Klíčové kompetence + dovednosti ke kariérovému rozhodování součástí kurikula Přístup k modernímu technickému vybavení Aktivity k podpoře atraktivity (kampaně, soutěže na EU úrovni) umožňující žákům seznámení s profesemi a s OV
Cíle (2) 2. Podpora kvality a relevance OV potřebám TP: Kvalita: implementace EQAVET (EU - LdV Program) Relevance k potřebám trhu práce: posílení spolupráce se zaměstnavateli, příprava na pracovišti jako standard (EU - příručka o úspěšných modelech přípravy na pracovišti), zlepšení kvality a přenosu informací o potřebách trhu práce (EU - předpovědi potřebných kompetencí, sektorové rady na EU úrovni), zpětná vazba o uplatnitelnosti absolventů (EU - benchmark o zaměstnatelnosti) (EU - benchmark o zaměstnatelnosti)
Cíle (3) 3. Umožnit flexibilní přístup k OV a ke kvalifikacím: 3. Umožnit flexibilní přístup k OV a ke kvalifikacím: DOV (pro dosažení 15 % účasti): pobídky (vhodný mix dotačních, daňových apod. nástrojů) jednotlivcům (zejména pro rizikové skupiny) i firmám pro zvýšení účasti, flexibilní vzdělávací programy, nejpozději do 2015 postupy pro uznávání předchozího učení propojené s národními kvalifikačními rámci Kvalitní dostupné celoživotní poradenství, vysoká prostupnost mezi různými typy vzdělávání, propojení kreditních systémů Implementace EQF (přiřazení národních systémů, vývoj národních kvalifikačních rámců), rozvoj a podpora procedur pro uznávání s podporou EQF, národních rámců a poradenství, pokrok při implementaci ECVET (EU - technická podpora při implementaci EQF a ECVET - LdV program)
Cíle (4) 4. Podpora mezinárodní mobility: Podpora aktérů mobilit - žáků, škol, firem - síťování, strategie pro přeshraniční spolupráci Systematické využívání a podpora společných nástrojů - EQF, ECVET, Europass (EU - Doporučení k uznávání a k mobilitám, 2011, vývoj „European skills passport“ Europass, benchmark k mobilitě) benchmark k mobilitě) výuka jazyků
Cíle (5) 5. Posilování inovací, tvořivosti, a podnikatelské iniciativy, využívání ICT (v POV i DOV): 5. Posilování inovací, tvořivosti, a podnikatelské iniciativy, využívání ICT (v POV i DOV): Vytváření „znalostních partnerství“ pro rozvoj tvořivosti Využívání ICT (lepší přístup, nové metody) Rozvoj podnikatelských dovedností (studentské firmy, praktické zkušenosti v reálných firmách) Podpora začínajícím podnikatelům z řad absolventů Podpora na úrovni EU: ustavení fóra pro OV a podnikání
Cíle (6) 6. POV i DOV pro všechny: 6. POV i DOV pro všechny: POV – rozvoj specifických odbornými i průřezových dovedností Klíčové kompetence i v DOV Maximální přínos OV ke snížení podílu „early school leavers“ preventivní i nápravná opatření (EU - příručka osvědčených postupů pro začleňování ohrožených skupin, Doporučení ke snižování předčasných odchodů) Přístup k OV i pro znevýhodněné skupiny - opatření ke zvýšení účasti ohrožených skupin (flexibilita, uznávání, poradenství) ICT pro usnadnění přístupu, využívání nových metod, podpora aktivního učení
Děkuji Vám za pozornost Konference projektu UNIV 2 KRAJE