Autor: Mgr. Vladimír Drápal Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Smyslová ústrojí Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_181_Biologiečlověka_Smyslováústrojí Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace
Anotace: Tento digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků se smyslovými orgány Materiál vysvětluje pojmy zrak, sluch, čich, chuť a hmat Je určen pro předmět přírodopis, 8.ročník. Tento materiál vznikl ze zápisů autora, který vycházel z učebnice: Černík,V., Bičík,V, Martinec,Z., Přírodopis 3: Biologie člověka se základy etologie a genetiky pro žáky základní školy (8. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1.vyd. Praha:SPN, 1998, ISBN 80-85937-97-2
Smyslová ústrojí - čidla Smyslové orgány –zachycují informace o změnách vnějšího a vnitřního prostředí Receptory – buňky, které reagují na podráždění Dostředivá nervová dráha – patří ke každému smyslovému orgánu – vede informace do centrální nervové soustavy Základní smysly – čich, sluch, chuť, hmat a zrak
Čich Čich – vývojově nejstarší smyslové ústrojí Receptory se nachází v horní části dutiny nosní Základ tvoří čichové buňky uložené v nosní sliznici Čich se podílí na zvýšení činnosti trávicích žláz když jídlo voní Varuje také před látkami ohrožujícími zdraví. Kvalita čichu závisí na průchodnosti nosních dutin http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png
Chuť Chuť je spojena s činností trávicí soustavy Hlavní orgán – jazyk – obsahuje chuťové pohárky (papily) – jsou uloženy ve sliznici měkkého patra Zaznamenávají látky rozpuštěné ve vodě a slinách Základní chuťové vjemy – sladkost slanost kyselost, hořkost http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png
Hmat Hmat – umožňuje vnímat fyzikální podněty z vnějšího prostředí – tlak, chlad, teplo, bolest Jeho receptory jsou uloženy v pokožce celého těla a ve sliznicích dutiny ústní a nosní Zaznamenávání bolesti - jeden z nejdůležitějších úkolů hmatu Varuje před úrazem nebo nastupujícím onemocněním http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png
Sluch Pomocí sluchu vnímáme okolní prostředí, umožňuje nám komunikovat mezi sebou Orgán sluchu – ucho Ucho se skládá ze tří částí – vnější ucho, vnitřní ucho, střední ucho Vnější ucho – tvoří ho boltec a vnější zvukovod zakončený bubínkem V dutině středního ucha – tři kůstky – kladívko, kovadlinka, třmínek – jsou spojeny kloubem Eustachova trubice – vyrovnává tlak mezi uchem a vnějším prostředím Vnitřní ucho – obsahuje blanitého hlemýždě Jsou zde ústrojí pro vnímání pohybu a polohy těla a hlavy http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png
Sluch - nemoci Nedoslýchavost či úplná hluchota – může být vrozená nebo vzniknout po nemoci (zánět) a po úrazu. Poškozeny mohou být bubínek, sluchové kůstky, hlemýžď, sluchový nerv. Sluchu škodí nadměrný hluk – vzniká poškození orgánu Přibývající věk – sluchové buňky zanikají, starší lidé hůř slyší Zánět středního ucha – hlavně u dětí – infekční zánět sliznice středoušní dutiny. když se neléčí – až ztráta sluchu Závrať – pocit, že se vše kolem člověka bez příčiny točí. Bývá způsobena úrazem, virovým onemocněním nebo mořskou nemocí http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png
Zrak Nejdůležitější lidský smysl Zaznamenává dopadající světlo, jeho intenzitu, barvu Pomocí zraku vnímáme okolní prostředí, předměty, jejich prostorové uspořádání, pohyb Oko – orgán zraku Uložení - v očnici a chráněné nadočnicovým obloukem s obočím Vpředu je chrání pohyblivá víčka a řasy Sliznici víček tvoří blanka – spojivka – zde ústí slzné žlázy produkující slzy http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png
Zrak - oko Vnější vrstva oka – bělima – udržuje stálý tvar oka a chrání jeho vnitřní části V přední části přechází v rohovku Cévnatka – vyživuje jednotlivé části oka Duhovka – barva závisí na množství pigmentu Zornice – uprostřed duhovky Čočka – umístěna za zornicí – zavěšena na řasnatém tělese Akomodace – změna tvaru čočky Sítnice – tvoří vnitřní vrstvu oka Krátkozrakost – dobře vidí nablízko, na dálku rozmazaně Dalekozrakost – daleké předměty vidí dobře, špatně blízké Šilhavost – špatná koordinace okohybných svalů Barvoslepost – vrozená vada – nerozliší některé barvy Šeroslepost – špatně vidí za šera
Opakování - otázky Jakou funkci mají smyslové orgány? Vyjmenuj základní smysly. Na čem závisí kvalita čichu? Jaký je hlavní orgán chuti? Vyjmenuj základní chuťové vjemy. Co umožňuje hmat? Který je jeden z nejdůležitějších úkolů hmatu? Ze kterých tří částí se skládá ucho? Jaké nemoci sluchu znáš? Kde je uložen nejdůležitější lidský smysl? Vyjmenuj některé poruchy zraku.
Použité zdroje http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://lidske-smysly.wbs.cz/cich/nos.jpg&imgrefurl=http://www.lidske-smysly.wbs.cz/Cich.html&h=313&w=479&sz=33&tbnid=I4RsBxs4s9PmaM:& http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://vyuka.zsjarose.cz/data/swic/lessons/793.jpg&imgrefurl=http://vyuka.zsjarose.cz/index.php?action%3Dlesson_detail%26id%3D535&h=774&w=545&sz=134&tbnid=_]. 3. http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Cow_stroker.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anatomy_of_the_Human_Ear_cs.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eye_iris.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg