Digitální ekonomika Informační systémy ve státní správě a samosprávě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
Advertisements

Efektivní obchodní portál
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Podnikové informační systémy úvod
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Strategie podniku v globálním světě
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
BI, e-commerce Ing. Jiří Šilhán. Úroveň informatiky.
Přínosy virtualizace a privátního cloudu
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Informační systémy podnikové systémy CRM
Význam informací v podnikání
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Informalční technologie jako klíčový faktor pro udržení konkurenceschopnosti společností na trzích EU.
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Ekonomika informačních systémů
Stipendijní informační portál - Informační Strategie.
Systémové pojetí hospodářské organizace
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Systémové pojetí hospodářské organizace 1 ECM – Řízení podnikového obsahu (Zdroj: Gála, Pour, Toman: Podniková informatika. Praha: Grada 2006) řízení podnikového.
Podnikání na Internetu letní semestr 2004 Jana Holá VIII.
Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy eDoceo Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy Tomáš Hrdonka.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
Distribuce a její politika. každá firma zvažuje, komu a kde bude své výrobky prodávat a jakým způsobem se jejich výrobek dostane ke konečnému spotřebiteli.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
ECM – Enterprise Content Management
Model strategie marketingového mixu
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice e-Education Andrea Barešová Account.
Personální plán pro podnikatelský plán
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Petr Mikšovič CEO, SOVA NET, s.r.o. Význam on-line strategie v B2B.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Aktivity CzT vůči TIC. VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ TIC Projekt: Rozvoj lidských zdrojů v oblasti CR formou dalšího vzdělávání Program: OPLZZ Cíl = zvýšení úrovně:
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Znalostní a vzdělávací databáze pro energetiku Praha, Květen 2009 INERGO, a.s. Praha CDFE, o.p.s. Praha INERGO výukový server.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Zavádění informačních systémů
Ekonomika malých a středních podniků
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Vyhýbání se daňovým povinnostem v digitální ekonomice
Transkript prezentace:

Digitální ekonomika Informační systémy ve státní správě a samosprávě

Informační revoluce vynález písma (Mezopotámie 5 – 6 tis. let) vynález psané knihy (Čína cca 1300 př.n.l) Gutenbergův vynález tiskařského lisu mnich - 4 str. denně – cca 1200 str. ročně tiskař – 250 000 str. ročně ICT, Internet

Rozvoj lidské civilizace Agrární etapa Industriální etapa Informační Informace jsou označovány za klíčový zdroj rozvoje společenského života.

Informační společnost zvyšující se dynamika změn informačních technologií dynamika kvalitativních společenských změn vznik tzv. globální informační společnosti, která buduje globální informační infrastrukturu, založenou především na využití síťových technologií zpřesňujícím krokem, upozorňujícím na lidský aspekt informační společnosti, je zavedení pojmu „učící se společnosti“ (learning society), respektive společnosti znalostní, kde se jednání jednotlivců, organizací a podniků při řešení problémů řídí klíčovými elementy znalostí

Základní podnikové zdroje Globální informační společnost Internet Základní podnikové zdroje půda práce kapitál informace

Dopady informační revoluce však nejsou pro celou lidskou populaci stejné. Schopnost využívat moderní informační a komunikační technologie, především pak internet, dělí lidskou populaci na úspěšné a méně úspěšné na vítěze a poražené. Úroveň využití ICT ovlivňuje konkurenceschopnost jednotlivců, firem, regionů, odvětví, států a celých kontinentů.

Rozvoj ICT není cílem, když pomineme vznik nového výrobního odvětví, ale pouze prostředkem pro efektivnější práci s daty, informacemi a znalostmi. Ty jsou však zároveň klíčovým faktorem úspěšného využívání ICT. Nejdůležitějším a skutečně naprosto unikátním přínosem 20. století bylo padesátinásobné zvýšení produktivity manuálního dělníka ve výrobě. Nejdůležitějším přínosem 21. století by mělo být obdobné zvýšení produktivity práce se znalostmi.

Digitální ekonomika internetová ekonomika informační ekonomika síťová ekonomika znalostní ekonomika e-economy nová ekonomika

Digitální ekonomika Poprvé v dějinách hospodářský růst a strukturální změny v ekonomice nezávisejí prvotně na surovinách, strojích a metodách jejich využívání, ale na schopnosti lidí pracovat s informacemi.

Dvanáct témat digitální ekonomiky Ekonomika Organizace Technologie 1. Kvalifikace Dochází k posunu od práce svalů k práci mozků.   Znalosti se využívají v celém procesu tvorby hodnot. Znalosti a expertní systémy se vyvíjejí z manažerských systémů. 2. Digitalizace Obchodní transakce a výměna finančních zdrojů se orientují na nuly a jedničky. Interní komunikace již neprobíhají jako analogové, ale jako digitální. Televize, kopírky, fotoaparáty, magnetofony, telefony, vše přechází na digitální technologie. 3. Virtualizace Z fyzických věcí se stávají virtuální a tím se mění celý metabolismus ekonomiky a povaha ekonomických aktivit. Virtuální týmy, podniky, burzy, pracovní příležitosti, vládní agentury. Virtualizace dat, animace v reálném čase a systémy virtuální reality. 4. Molekularizace Náhrada masmédií a hromadné výroby molekulárními médii a výrobou. Přechod k molekulárním týmovým strukturám, kde jednotliví pracovníci mají vyšší pravomoci. Objektově orientované systémy a technologie, zřetelné oddělení dat od programů, vysoce modulární systémy.

Dvanáct témat digitální ekonomiky Ekonomika Organizace Technologie 5. Integrace Všechny organizace jsou vzájemně navenek i vnitřně propojeny výkonnými sítěmi.   Opouští se monolitické hierarchické tuhé řídící struktury, nový podnik je síťově orientovaný. Přechod od řešení s centrálním počítačem k řešení se síťovými systémy. Infrastrukturu tvoří architektura klient/server. 6. Zánik mezičlánků Své místo ztrácejí prostředníci jako agenti, makléři, velkoobchodníci, a kdokoliv, kdo stojí mezi výrobcem a spotřebitelem. Odstraňování středních článků řízení a každého, kdo pouze předává určitá data a nepřidává jim hodnotu. Přechod od víceúrovňových hierarchických systémů k plně síťovým strukturám. 7. Konvergence Konvergence klíčových sektorů ekonomiky – počítačů, komunikací a tvorby obsahu. Konvergence organizačních struktur, které odpovídají za uvedené technologie. Konvergence technologií počítačů, komunikací a tvorby obsahu. 8. Inovace Inovace jsou hnacím motorem ekonomické aktivity a úspěchu v podnikání. Inovace produktů, distribučních cest, organizačních struktur a metod řízení. Multimediální znalostní databáze, nové informační infrastruktury s okamžitým přístupem k informacím.

Dvanáct témat digitální ekonomiky Ekonomika Organizace Technologie 9. Role zákazníka Znalosti zákazníků se stanou součástí specifikace či zadání produktu.   Z uživatelů se stanou návrháři spolupracující s výrobcem po síti. Nové nástroje pro vývoj software, hlasové vstupy a výstupy, multimediální rozhraní. 10. Bezprostřednost Nová ekonomika je ekonomikou reálného času. Obchody se uzavírají rychlostí světla. Nový podnik se neustále přizpůsobuje měnícím se podmínkám podnikání. Technologie online práce s informačními databázemi v reálném čase. 11. Globalizace Vědomosti a kvalifikace neznají žádné hranice. Vzniká jediná světová ekonomika. Nový podnik je časově a prostorově nezávislý. Páteří podniku a klíčovým systémem podpory podnikových operací se stává globální síť. 12. Nerovnosti Vznikají rozsáhlé sociální rozpory mezi dobře placenými zaměstnanci a nezaměstnanými bez kvalifikace. Vznikají velké organizační rozpory. Nadřízení přikazují podřízeným, aby tvrdě pracovali, sami však nezískají žádný podíl na vytvářeném bohatství. Narůstají konflikty mezi starými systémy a novým pojetím technol. i mezi konkurenčními standardy. Funkce IS již neodpovídá procesům ve zbytku podniku.

Digitální ekonomika je tvořena celou řadou různých obchodních modelů a procesů. Jedná se především o: e-business e-commerce e-outsourcing knowledge management e-learning e-government

E-business elektronické podnikání - B2B (Business-to-Business) využití ICT jako podpory k nakupování/prodeji či výměně zboží, služeb a informací nutná kombinace internetu a podnikových informačních systémů (ERP systémů) nákup a zásobování (e-procurement) Self Service Applications - samoobslužné operace marketplace (tržiště) je určeno na prodej produktů určité skupině zákazníků

E-commerce typický prodej a marketing on-line (virtuální obchody a katalogy) B2C (Business to Customer) Předmětem obchodování je zboží, které není nutno koupit v "kamenném" obchodě - CD, video, knihy, kosmetika, chemické produkty, spotřební elektronika, mobilní telefony, PC a jeho komponenty, hračky, květiny, jídlo, pití, sportovní oblečení apod. služby - finanční služby a poradenství, pojištění, cestování (letenky, hotely), vzdělávání (semináře, univerzity) apod.

E-commerce C2B - znamenající to, že internetový zprostředkovatel koncentruje poptávku zákazníků včetně poptávané ceny a díky své velikosti může získat od dodavatelů množstevní slevy. C2C - znamenající, že internetový zprostředkovatel zajistí komunikaci mezi jednotlivci – jedná se o různé inzertní služby a internetové aukce.

E-commerce Customer Relationship Management (CRM) - neboli řízení vztahů se zákazníky Z hlediska aplikací ICT se jedná o integraci tří kategorií aplikací aplikace ICT pro komunikaci se zákazníkem (komunikační část) - internet, extranet, e-mail, fax, telefon apod.; aplikací ICT pro podporu logistických operací (operační část) - využítí modulů podnikového informačního systému pro zpracování objednávek, řízení výroby a prodejů, kalkulací, dodávek a expedice; aplikací ICT na podporu rozhodování (analytická část), kde se využívají zejména multidimenzionální databáze (OLAP technologie), datové sklady (data warehouse), zákaznické databáze, znalostní databáze, expertní systémy a všechny další dostupné analytické modely průzkumu trhu a řízení kampaní.

E-commerce Customer Relationship Management (CRM) Z hlediska vývoje se jedná o čtyři základní etapy: Systém papírové databáze Šanon s kartami zákazníků, diář, pastelky... Řešení postavené na programech typu Office Uživatel si musí vytvořit svůj systém v ukládání dat Programy pro správu kontaktů a management času Propojení Office aplikací, zautomatizování řady procesů Všechny subjekty Komplexní CRM e-systémy Vlastní moduly, dokonale propojené Obchodní řetězce, elektronický obchod

E-commerce Customer Relationship Management (CRM) Z hlediska funkčního se jedná o čtyři základní moduly Automatizace prodejních činností Automatizace marketingových činností Automatizace servisních činností a zákaznické podpory, automatizace telefonického centra Elektronické obchodování

E-outsourcing aplikace ICT mohou být zpřístupněny a provozovány pro kohokoliv, kdo takovou aplikaci potřebuje a komu se nevyplatí si tuto aplikaci pořizovat a provozovat ji Application Service Providers – ASP pronájem ICT infrastruktury ("hostingové" centrum) a podpůrné služby (servis, správu dat a pod.) Základní služby internetu, jako jsou individualizované portály, správa www stránek, jednoduché B2C aplikace. "Horizontální" aplikační řešení, např. dokument management, správa zákaznických vztahů (CRM). Podnikové aplikační služby (ERP), zejména pro malé a střední podniky. Specializované "vertikální" aplikace (zejména veřejná správa, školství, zdravotnictví).

E-outsourcing

E-outsourcing

Knowledge Management Digitální ekonomika, to není jenom internet - celková změna přístupu k informacím a jejich významu pro člověka. Informace je jenom symbolický (v podobě slov, čísel, obrázků a pod.) popis nějaké akce, zatímco znalost je schopnost (dovednost, znalost) tuto akci provést. .

Knowledge Management znamená hledání odpovědí na otázky: Jak identifikovat naše znalosti (naší kompetenci), jinými slovy, co opravdu umíme dělat? Jak tyto znalosti zachycovat (uchovávat), samozřejmě v digitalizované podobě? Jak tyto znalosti zlepšovat či rozšiřovat? Jak se zbavovat starých (neúčelných) znalostí? Jak šířit tyto znalosti a sdílet s našimi spolupracovníky? Jak tyto znalosti užívat pro zvýšení naší konkurenceschopnosti, např. vyšší schopnost koordinace či flexibility našich procesů, které jsou nutné pro úspěšné zvládnutí turbulentní změny? Jak hodnotit (měřit) naše znalosti?

Knowledge Management Procesně postavený znalostní systém

E-Learning využití internetových a multimediálních technologií pro tvorbu a distribuci výukových kurzů (programů) spolu s řízením výuky nejvyšší formou v takovém případě jsou tzv. virtuální univerzity

E-Learning Efektivní cesta ke zvládnutí rostoucích nároků na trvalé vzdělávání všude tam, kde školení a vzdělávání pracovníků/studentů naráží na nemožnost plnit jejich pracovní povinnosti v době konání výukových kurzů, pracovníci/studenti jsou prostorově distribuování na různých pracovištích a jejich soustředění v jednom místě by bylo zbytečně nákladné (např. ve venkovských a málo zalidněných regionech), ne všichni pracovníci/studenti mají stejnou výchozí úroveň znalostí, ne všichni pracovníci/studenti studují resp. zvládají učební látku stejně rychle, je třeba individualizovat obsah učebních kurzů podle rozdílných pracovních/studijních zaměření, je třeba často měnit strukturu studijních programů v závislosti na měnícím se složení pracovníků/studentů.

E-Learning výhody pracovníci/studenti si mohou kdykoliv kurz zopakovat, resp. spustit tehdy, když u nich vznikne potřeba, je možno do kurzů mnohem snadněji zařadit různé simulační a výukové hry, které umocňují učební efekt, je možno průběžně vyhodnocovat znalosti pracovníků/studentů a podle potřeby pružně modifikovat další učební postup, a nejenom to, je možno vyhodnocovat "investice" vydávané na vzdělávání, je možno mít komplexní evidenci o tom, kdo, jaký kurz absolvoval a s jakým výsledkem a těchto informací využít k efektivnějšímu řízení lidských zdrojů v organizaci.

E-Learning nevýhody Počítačová gramotnost Závislost na technologiích Nekompatibilita komponent Nevhodnost pro určité typy kurzů Nevhodnost pro určité typy studentů Princip dobrovolnosti Špatné řešení interaktivity Vysoké počáteční náklady