PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Pravděpodobnost a matematická statistika I.
“Jsou tři druhy lží: lži, odsouzeníhodné lži a statistiky.”
Co by měl student vědět na začátku studia PEF MZLU v Brně
VŠB – Technická univerzita Ostrava
VŠB – Technická univerzita Ostrava VŠB – Technická univerzita Ostrava Hezký den Hezký den.
Základy infinitezimálního počtu
STATISTIKA LS 2014 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D.
4EK416 Ekonometrie Úvod do předmětu – obecné informace
Teorie pravděpodobnosti
Získávání informací Získání informací o reálném systému
1 Hodnocení geologických dat pomocí matematické statistiky Petr Čoupek 740/742/ IT spec.
Pravděpodobnost a statistika opakování základních pojmů
25. října 2004Statistika (D360P03Z) 4. předn.1 Statistika (D360P03Z) akademický rok 2004/2005 doc. RNDr. Karel Zvára, CSc. KPMS MFF UK
Statistické zpracování dat RNDr. Eva Reiterová, Ph.D.
Generování náhodných veličin (2) Spojitá rozdělení
BRVKA. BRVKA ZKOUŠKA  ZÁPOČET:  aktivní účast na cvičeních (max. 3 absence)  úspěšně zvládnutý test na 6. a 13. cvičení (aspoň 40%) (bude 5 příkladů.
MATEMATIKA Variace.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
1.1. Množinová symbolika, číselné množiny, komplexní čísla.
Úvod do managementu 1. seminář
Generování náhodných veličin Diskrétní a spojitá rozdělení Simulační modely ek.procesů 4.přednáška.
STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,
Další spojitá rozdělení pravděpodobnosti
Biostatistika 7. přednáška
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADY TEORIE PRAVDĚPODOBNOSTI
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Základy zpracování geologických dat
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Základy ekonometrie 4EK211
2. Vybrané základní pojmy matematické statistiky
Náhodný vektor Litschmannová, 2007.
Distribuční funkce diskrétní náhodná proměnná spojitá náhodná proměnná
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Úvod do praktické fyziky Seminář pro I.ročník F J. Englich, ZS 2003/04.
Správa veřejného majetku O štěkajících kočkách a mňoukajících psech.
N_MaEk Manažerská ekonomika 12. cvičení Cizoměnové operace (finanční deriváty – forwardy, futures, opce) léto 2014 Skupiny: N_MaEk/R3PH.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
1 5. jednání Národního kulatého stolu k maturitní zkoušce 14. ledna 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Určitý integrál Základy infinitezimálního počtu. Určitý integrál a=x 0 x1x1 x2x2 x3x3 x4x4 x 5 = b m5m5 m3m3 m2m2 m1m1 m4=m4=
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základní informace o předmětu1. Přednášející: RNDr. Martin Hála, CSc. katedra matematiky, B105, Další informace a soubory ke stažení.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Některá rozdělení náhodných veličin
Spojitá náhodná veličina
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Úvod do praktické fyziky
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Požadavky na studenta, Literatura
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Cisco Networking Academy
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
RNDr. M. Žambochová, Ph.D. (KMS, M308)
VŠB – Technická univerzita Ostrava
Medián, modus Medián Pro medián náhodné veličiny x platí: Modus
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
BPP114C – Bankovní a pojišťovací právo Mgr. et Mgr. Michal Tuláček
Základy statistiky.
Distribuční funkce diskrétní náhodná proměnná spojitá náhodná proměnná
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Transkript prezentace:

PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika RNDr. Radovan Potůček, Ph.D., K-215, FVT UO, KŠ 5B/11, Radovan.Potucek@unob.cz, tel. 443056

Je zakončen zápočtem, za který jsou přiděleny 2 kredity. -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 2/16 Předmět Pravděpodobnost a matematická statistika je vyučován v rozsahu 24 hodin: 6/7 přednášek a 6 cvičení, 24h samostatné práce (studium literatury, výpočty, domácí úlohy). Je zakončen zápočtem, za který jsou přiděleny 2 kredity. Základní literatura: Kropáč, J.: Úvod do počtu pravděpodobnosti a matematické statistiky. S-2546. 2.vyd., Vojenská akademie v Brně, 2001. Mayerová, Š.: Probability and Statistics. S-3503. Brno: University of Defence, 2012. Lešovský, V.: Statistické tabulky. S-9064. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2005.

Doporučená literatura: -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 3/16 Doporučená literatura: Likeš, J., Machek, J.: Počet pravděpodobnosti. S-2670/10. 1. vyd. Praha: SNTL, 1981. Likeš, J., Machek, J. Matematická statistika. S-2670/11. 1. vyd. Praha: SNTL, 1983. Další odkazy a materiály: http://mathonline.fme.vutbr.cz/Matematika-IV/sc-108-sr-1-a- 120/default.aspx http://www.unob.cz/fvt/struktura/k215/Stranky/RP-e- NM.aspx

Program přednášek a cvičení: -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 4/16 Program přednášek a cvičení: Základní pojmy a modely pravděpodobnosti. Podmíněná pst, nezávislost jevů, vzorec úplné psti a Bayesův vzorec. Náhodná veličina. Diskrétní a spojité náhodné veličiny a jejich distribuční funkce a číselné charakteristiky. Nejdůležitější diskrétní a spojitá rozdělení. Zákon velkých čísel, centrální limitní věta. Náhodné vektory, kovariance a koeficient korelace. Statistika, základní zpracování datového souboru. Bodové a intervalové odhady parametrů. Testování statistických hypotéz.

Získání alespoň 50/100 bodů. Body lze získat za: -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------- 5/16 Požadavky k zápočtu: Účast na cvičeních je povinná (jinak student předloží potvrzení o absencích od velitele či lékaře). Získání alespoň 50/100 bodů. Body lze získat za: písemnou práci + test z teorie mimo cvičení patrně ve dnech 25.-29.5. , 90‘, 5 příkladů á 14 b. + 10 otázek á 2 b. … max. 70+20 bodů …… max. 90 bodů domácí úlohy průběžně odevzdáv. na cvič., 20 úloh á 0,5 b. … max. 10 bodů V případě, že student nezíská alespoň 50 bodů do začátku zkouškového období, tj. do 29.5.2015, bude moci zápočet získat dodatečně, pokud úspěšně napíše opravnou písemnou práci a test z teorie.

Základy kombinatoriky -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 6/16 Základy kombinatoriky Doporučená literatura: Potůček, R.: Vybrané partie ze středoškolské matematiky II. S-2161/2. I. vydání, UO Brno, 2004. 13. kapitola, s. 113-134. Potůček, R.: Sbírka řešených úloh ze středoškolské mate- matiky II. S-3655/II. I. vyd., UO Brno, 2006. 13. kap., s. 85-96. Z historie kombinatoriky Kombinatorika jako matematická disciplína vznikla v průběhu 17. století v souvislosti s loteriemi, karetními hrami a hrou v kostky. Zabývali se jí např. B. Pascal (1623-1662), P. Fermat (1601-1665), J. Bernoulli (1654-1705) a L. Euler (1707-1783).

Základní kombinatorické principy -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 7/16 Základní kombinatorické principy Kombinatorické pravidlo součinu: Počet všech uspořádaných 𝑘-tic, jejichž první člen lze vybrat 𝑛 1 způsoby, druhý člen po výběru prvního členu 𝑛 2 způsoby atd. až 𝑘-tý člen po výběru všech předcházejících členů 𝑛 𝑘 způsoby, je roven součinu 𝑛 1 ∙ 𝑛 2 ∙⋯∙ 𝑛 𝑘 . Kombinatorické pravidlo součtu: Jsou-li 𝐴 1 , 𝐴 2 , …, 𝐴 𝑛 konečné množiny, které mají po řadě 𝑝 1 , 𝑝 2 , …, 𝑝 𝑛 prvků, a jsou-li každé dvě z těchto množin disjunktní, pak počet prvků množiny 𝐴 1 ∪ 𝐴 2 ∪⋯∪ 𝐴 𝑛 je roven součtu 𝑝 1 + 𝑝 2 +⋯+ 𝑝 𝑛 .

-------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 8/16 Příklad: Určete počet všech dvojciferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu se vyskytují různé číslice. Na místě desítek může být 9 číslic (1,2,…,9, ale nikoliv 0), na místě jednotek také 9 číslic (0,1,…,9, kromě číslice na pozici desítek). Podle kombinatorického pravidla součinu je tedy počet uvažovaných dvojciferných čísel 9· 9 = 81. Všechna dvojciferná čísla lze rozdělit do dvou disjunktních skupin. V první jsou čísla s různými číslicemi a ve druhé čísla se stejnými číslicemi – je to 9 čísel (11,22,…, 99). Všech dvojciferných čísel je 90 (10,11,…,19,20,21,…,29, …, 90,91,…,99). Podle kombinatorického pravidla součtu počet všech dvojciferných čísel s různými číslicemi je rozdíl 90 – 9 = 81.

Permutace (bez opakování) -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 9/16 Permutace (bez opakování) Permutace z 𝒏 prvků je uspořádaná 𝑛-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý prvek je v ní právě jednou. Počet permutací z 𝑛 prvků je dán vztahem 𝑃 𝑛 =𝑛!, kde 𝑛-faktoriál je součin 𝑛!=1∙2∙3∙⋯∙ 𝑛−1 ∙𝑛. Příklad: Určete, kolika způsoby může nastoupit do řady šesti- členné volejbalové družstvo, jestliže hráči A a B nebudou stát vedle sebe. Počet řad, v nichž stojí hráči A, B vedle sebe tak, že A má B po pravici, takže oba hráče lze považovat za jediného, je 5!=5∙ 4∙3∙2∙1=120. K témuž výsledku dojdeme, má-li A hráče B po levici, takže počet řad, v nichž stojí A vedle B, je 2∙120= 240. Všech řad ze 6 hráčů je 6!=6∙5∙4∙3∙2∙1=720. Podle kombinatorického pravidla součtu je tedy 720−240= 480 řad, v nichž hráči A, B nestojí vedle sebe.

Variace (bez opakování) ------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 10/16 Variace (bez opakování) Uspořádaná 𝑘-tice sestavená z daných 𝑛 prvků tak, že každý je v ní nejvýše jednou, se nazývá variace 𝒌-té třídy z 𝒏 prvků nebo rovněž 𝒌-členná variace z 𝒏 prvků. Počet variací 𝑘-té třídy z 𝑛 prvků je dán součinem 𝑘 činitelů 𝑉 𝑘,𝑛 =𝑛 𝑛−1 𝑛−2 ⋯ 𝑛−𝑘+1 = 𝑛! 𝑛−𝑘 ! . Příklad: Určete, kolika způsoby lze ze 3 dívek a 6 chlapců sestavit taneční páry, tj. dvojice tvořené chlapcem a dívkou. Utvoříme-li z daných 6 chlapců všechny uspořádané trojice, dostaneme 3 taneční páry tak, že první chlapec z trojice bude tančit s dívkou D1, druhý s dívkou D2 a třetí s dívkou D3. Počet všech tanečních párů je tedy roven počtu uspořádaných trojic, sestavených z 6 chlapců, tj. číslu 𝑉 3,6 =6∙5∙4=120. .

Kombinace (bez opakování) ------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 11/16 Kombinace (bez opakování) Neuspořádaná 𝑘-tice sestavená z daných 𝑛 prvků tak, že každý je v ní nejvýše jednou, se nazývá kombinace 𝒌-té třídy z 𝒏 prvků nebo rovněž 𝒌-členná kombinace z 𝒏 prvků. Počet kombinací 𝑘-té třídy z 𝑛 prvků je dán kombinačním číslem 𝐾 𝑘,𝑛 = 𝑛 𝑘 = 𝑛! 𝑛−𝑘 !𝑘! = 𝑛(𝑛−1)(𝑛−2)∙⋯∙(𝑛−𝑘+1) 𝑘! . Příklad: Určete, kolika způsoby lze z krabice s 20 součástkami, z nichž je 5 vadných, vybrat 4 součástky, mezi nimiž je nejvýš 1 vadná. Počet možných výběrů 4 součástek, mezi nimiž je 𝑖 vadných, označme 𝑝 𝑖 . Hledáme tedy součet 𝑝 0 + 𝑝 1 . Výběr s 1 vadnou součástkou dostaneme, když vybereme 1 vadnou součástku, což lze provést 5 1 způsoby, a k ní vybereme 3 součástky, což lze provést 15 3 způsoby, takže je 𝑝 1 = 5 1 ∙ 15 3 . Počet výběrů bez vadné součástky je 𝑝 0 = 15 4 . Hledaný počet výběrů je 15 4 + 5 1 ∙ 15 3 = 15∙14∙13∙12 4∙3∙2 + 5 1 ∙ 15∙14∙13 3∙2 = 1365+2275=3640.

Permutace s opakováním ------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 12/16 Permutace s opakováním Permutace s opakováním z 𝒏 prvků je uspořádaná 𝑛-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý prvek je v ní aspoň jednou. Počet permutací s opakováním z 𝑛 prvků, které se opakují 𝑘 1 , 𝑘 2 ,…, 𝑘 𝑛 -krát, je dán vztahem 𝑃′ 𝑘 1 , 𝑘 2 ,…, 𝑘 𝑛 = (𝑘 1 + 𝑘 2 +…+ 𝑘 𝑛 )! 𝑘 1 ! 𝑘 2 !⋯ 𝑘 𝑛 ! , kde 𝑘 1 + 𝑘 2 +…+ 𝑘 𝑛 =𝑛. Příklad: Určete, kolika způsoby lze sestavit rychlíkovou soupravu, která má 2 vozy 1. třídy, 4 vozy 2. třídy, 2 lehátkové vozy a 1 jídelní vůz. V kolika těchto soupravách nejsou všechny 4 vozy 2. třídy za sebou? Rychlíkovou soupravu lze sestavit 𝑃 ′ 2,4,2,1 = 2+4+2+1 ! 2!4!2!1! = 9! 4∙4! =3780 způsoby. Počet souprav, kde 4 vozy 2. třídy jsou seřazené za sebou, je počet permutací z 6 prvků. Podle kombinatorického pravidla součtu je tak počet souprav, v nichž 4 vozy 2. třídy nejsou seřazené za sebou, dán rozdílem 𝑃 ′ 2,4,2,1 −𝑃 6 =3780−720=3060.

------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 13/16 Variace s opakováním Uspořádaná 𝑘-tice sestavená z daných 𝑛 prvků tak, že každý je v ní nejvýše 𝑘-krát, se nazývá variace s opakováním 𝒌-té třídy z 𝒏 prvků nebo 𝒌-členná variace s opakováním z 𝒏 prvků. Počet variací s opakováním 𝑘-té třídy z 𝑛 prvků je dán vztahem 𝑉 ′ (𝑘,𝑛)= 𝑛 𝑘 . Příklad: Trezor má heslový zámek, který se otevře, když na každém ze 4 kotoučů nastavíme správné z 26 písmen. Jak nejdéle by trvalo otevření, bez znalosti hesla, trvá-li jedno nastavení 1s ? Počet všech možných nastavení zámku je počet variací s opaková- ním 4. třídy z 26 prvků, takže existuje 𝑉 ′ 4,26 = 26 4 =456976 nastavení. Protože 456976 3600=126,93 7 , trvalo by otevření trezoru bez znalosti hesla téměř 127 hodin, tj. asi 5 dnů a 7 hodin.

Kombinace s opakováním ------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 14/16 Kombinace s opakováním Neuspořádaná 𝑘-tice sestavená z daných 𝑛 prvků tak, že každý je v ní nejvýše 𝑘-krát, se nazývá kombinace s opakováním 𝒌-té třídy z 𝒏 prvků nebo rovněž 𝒌-členná kombinace s opakováním z 𝒏 prvků. Počet kombinací s opakováním 𝑘-té třídy z 𝑛 prvků je dán kombinačním číslem 𝐾′ 𝑘,𝑛 = 𝑛+𝑘−1 𝑘 . (Může být 𝑘>𝑛.) Příklad: Určete, kolika způsoby lze koupit 8 pohlednic, jestliže na stánku mají 4 druhy pohlednic (v dostatečném počtu). Každých 8 pohlednic tvoří skupinu, v níž nezáleží na pořadí a v níž je každý ze 4 druhů pohlednic zastoupen nejvýše osmkrát. Proto existuje 𝐾 ′ (8,4)= 4+8−1 8 = 11 8 = 11! 8!3! = 11∙10∙9 6 =162 možností koupě 8 pohlednic.

Vlastnosti kombinačních čísel, Pascalův ∆ -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 15/16 Vlastnosti kombinačních čísel, Pascalův ∆ Kombinační čísla mají tyto základní vlastnosti: 𝑛 0 = 𝑛 𝑛 =1, 𝑛 1 =𝑛, 𝑛 𝑘 = 𝑛 𝑛−𝑘 , 𝑛 𝑘 + 𝑛 𝑘+1 = 𝑛+1 𝑘+1 . Z kombinačních čísel lze sestavit tzv. Pascalův trojúhelník:

-------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 16/16 Binomická věta Zobecněním známých vzorců pro druhou a třetí mocninu dvojčlenu (𝑎+𝑏) 2 = 𝑎 2 +2𝑎𝑏+ 𝑏 2 , (𝑎+𝑏) 3 = 𝑎 3 +3 𝑎 2 𝑏+3𝑎 𝑏 2 + 𝑏 3 je binomická věta. Koeficienty vzniklých polynomů přitom tvoří prvky v odpovídajícím řádku Pascalova trojúhelníku: Binomická věta: Pro libovolná čísla 𝑎,𝑏 a pro každé 𝑛∈ℕ platí: (𝑎+𝑏) 𝑛 = 𝑛 0 𝑎 𝑛 + 𝑛 1 𝑎 𝑛−1 𝑏+ 𝑛 2 𝑎 𝑛−2 𝑏 2 +⋯+ 𝑛 𝑛−1 𝑎 𝑏 𝑛−1 + 𝑛 𝑛 𝑏 𝑛 . Pravá strana rovnosti se nazývá binomický rozvoj a pro kombinační čísla, jakožto koeficienty, se užívá název binomické koeficienty. 𝑘-tý člen binomického rozvoje je tvaru 𝐴 𝑘 = 𝑛 𝑘−1 𝑎 𝑛−𝑘+1 𝑏 𝑘−1 .