METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/ Sada metodických listů: KABINET ANGLICKÉHO JAZYKA Název metodického listu: PŘÍPRAVA HODINY
Příprava hodiny
Bez komplexní přípravy na hodinu nelze docílit cílového jazyka – target language. Lesson planning is planning a journey ◦ Vyučující by měl mít jasno, kam a jakým způsobem chce ve vyučovací hodině dojít. ◦ Plán hodiny je hledání cesty k vytčenému cíli – t.j. dosažení target language.
každá vyučovací jednotka (vyučovací hodina) musí mít svůj systém 1.kde jsme 2.kam chceme dojít 3.jaké metody použijeme při dosahování cíle 4.zpětná vazba
Je třeba stanovit CÍLE – kam se chceme dostat hlavním cílem je vždy TARGET LANGUAGE (viz dále). K dosažení cílů využíváme „stages“ etapy, tedy nejefektivnější cesty, jak se dostat k target language (viz dále).
ZAHRNUJE: slovní zásobu topic – oblast jazyka gramatické struktury jazykové dovednosti apod.
Etapy můžeme rozdělit na jednotlivé kroky – mikroetapy – mikrostages, jejichž pomocí dosahujeme cílů – tj. dosažení target language. Základní etapy tradičního modelu přípravy hodiny – PPP 1.Presentation 2.Practising 3.Production
Mluvíme o hodině angličtiny – žáci přicházejí do hodiny AJ, musí „přepnout“ svůj mozek na myšlení a vyjadřování se v anglickém jazyce. K tomu slouží část hodiny zvaná „warming up“ – převádíme žáka z používání jazyka č. 1 (ČJ) do jazyka č. 2 (AJ). WARMING UP – hry, soutěže, pětiminutové aktivity, párové, skupinové práce
PRESENTATION - stanovení programu hodiny a cílového jazyka, motivace - kontrola porozumění - procvičení – drilling (mechanický, významový, komunikativní) - vysvětlení a dovysvětlení problémů
PRACTISING - procvičování 1. Controled (kontrola učitelem pro přesnost) 2. Free (kontrola žáky mezi sebou) PRODUCTION -výsledný target language, kterého jsme chtěli dosáhnout -cílový jazyk je třeba ověřit procvičením a získat feedback – zpětnou vazbu, jak se nám podařilo dosáhnou cílového jazyka