Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 10.01.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Erich Maria REMARQUE (Im Westen nichts Neues)
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Světová literatura po 1. svět. válce
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Erich Maria Remarque
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _15_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Erich Maria Remarque Na západní frontě klid
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Světová próza v 1. polovině 20. století
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Portréty literárních osobností světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ERICH MARIA REMARQUE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
OTA PAVEL Praha Praha Obrázek
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Meziválečná literatura
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
ERICH MARIA REMARQUE NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Světová literatura po 1. světové válce Téma: E. M. Remarque Metodický list/anotace: Žáci získají přehled o životě a díle E.M. Remarqua, pracují s ukázkami z jeho románu Na západní frontě klid; možné využít pro žáky 4. ročníku jako opakování k ústní maturitní zkoušce.

 Narozen v Německu 1898  Vlastním jménem Erich Paul Remark (Maria – jméno po své mamince)  Nacisté mu dali jméno Kramer, aby ho mohli pronásledovat za židovský původ  Dobrovolník v 1. světové válce (raněn 1918)  Vystřídal řadu povolání (redaktor v Hannoveru, automobilový závodník)  1931 – odchází do Švýcarska, prodejem knih zbohatne a usazuje se v Porto Ronco v Ticinu – zde poskytuje azyl emigrantům před nacismem  1933 – se dostává na index zakázaných autorů  1938 – zbaven kvůli protiněmeckým názorům německého občanství, jeho díla byla v Německu nacisty pálena  1939 – odchází do USA  Po skončení 2. světové války se vrací do Švýcarska  1970 – umírá v Locarnu ve Švýcarsku

Obr. 1

 Na západní frontě klid (knižně 1929)  Cesta zpátky (1931): morální a politický rozpad Německa po 1. světové válce  Tři kamarádi (1938): protiválečné téma  Miluj bližního svého (1941): osud německého emigranta před nacismem, stává se psancem (dostává se i do Prahy)  Jiskra života (1951): hrůza 2. světové války, koncentrační tábory  Vítězný oblouk (1953): Francie těsně před začátkem 2. světové války  Čas žít, čas umírat (1954): osudy německého vojáka vracejícího se z 2. světové války domů, do zničeného Německa  Černý obelisk (1956): období inflace v Německu po 1. světové válce  Nebe nezná vyvolených (1961): osudy automobilového závodníka (autobiografické znaky)  Noc v Lisabonu (1962): příběh německých manželů Baumannových prchajících před nacismem za 2. světové války

„ Tato kniha nemá být ani obžalobou, ani vyznáním. Má být toliko pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou – i když unikla jejím granátům.“(1) Erich Maria Remargue

„Rozednilo se ještě trochu víc. Nahoře kolem mne chvátají kroky. První. Potom další. Vrzání kulometů splývá v nepřetržitý řetěz. Právě se chci trochu pootočit, když se shora začíná něco hlučně valit do mého trychtýře. Těžce a s pleskotem to padá dolů, je to člověk – nepodařilo se mu zachytit se na stěně kráteru, klouže, leží na mně – Nemyslím, nerozhoduji se - šíleně do něho bodám a jenom cítím, jak tělo sebou cuká, měkne a hroutí se. Mám ruku lepkavou a mokrou, když přicházím k sobě. Vtom otevírá oči. Musel mě ještě slyšet a dívá se na mne s výrazem hrůzného zděšení. Tělo leží nehnutě, ale v očích je nezměrný útěk, až si na okamžik myslím, že ty oči dokáží strhnout s sebou tělo. Potom mu rozpínám blůzu, abych ho obvázal…Chce se bránit, ale ruka je příliš malátná. Jeho košile je slepená krví a nedá se odhrnout, je na zapínání vzadu. Nezbývá tedy než ji rozpárat. „Vždyť ti chci pomoct, kamaráde, camarade, camarade, camarade –“ usilovně, naléhavě šeptám to slovo, aby mi rozuměl. Toto je první člověk, kterého jsem usmrtil vlastníma rukama, kterého vidím z blízka, jehož umírání je mým dílem. Co bych za to dal, kdyby zůstal naživu. Je těžké ležet zde a muset ho vidět a slyšet.“ (2)

 Určete vypravěče románu (využijte ukázku), jak této formě říkáme? Mění se v závěru románu?  (vypravěčem je hlavní postava Pavel, ich – forma, v závěru er – forma, protože Pavel je mrtvý )  Kdo přesvědčí mladé studenty, aby šli do války, s jakými představami odchází? Mění se nějak jejich názor? Využijte k argumentaci danou ukázku a vlastní četbu románu.  (profesor Kantorek, je to jejich povinnost sloužit vlasti, studenti jsou mladí, plni ideálů, nemají o válce ponětí, válka pro ně znamená utrpení, smrt, naprosto mění jejich pohled na život)  Jak vypadá jejich setkání se smrtí?  (jsou na to naprosto nepřipraveni, vidí, že to jsou lidé jako oni, mladí, kteří mají život před sebou, viz setkání Pavla s francouzským vojákem v kráteru po výbuchu)  Charakterizujte hlavní postavu i další hrdiny.  (Pavel Baumer a jeho spolužáci Kemmerich, Kropp, Müller, Wolf, Tjaden – zpočátku nadšení, odhodlaní, pak zklamaní, nešťastní; Katczinski – „táta“, je jejich ochránce v té hrozné válce; Himmelstoss – desátník, krutý, zbabělý)  Pokuste se vysvětlit název románu – v německém originálu Im Westen nichts Neues.  ( válka skončila a rádio hlásilo, že na západní frontě je klid, všichni hlavní hrdinové ve válce zemřeli, těsně předtím byl zastřelen i Pavel)

„Padl v říjnu 1918, v den, jenž byl na celém bojišti tak tichý, že se zpráva vrchního velitelství omezila na větu: Na západní frontě klid.”(3) Obr. 2

 Obr. 1: NEZNÁMÝ. Soubor:Bundesarchiv Bild 183- R04034, Erich Maria Remarque.jpg - Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: v_Bild_183-R04034,_Erich_Maria_Remarque.jpg  Obr. 2: Zdroje klipartů: MS Office, Verze:  MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN  (1)(2)(3) SOUKAL, Josef a kol. Čítanka pro 3. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2002, ISBN