TEORIE EXPERTÍZY K. Anders Ericsson

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Semantic Translation Polysemy, meaning change and multiple interpretations. Final Presentation.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Replies to Offers 06C10 AutorLadislava Pechová.
Education Developments in the United Kingdom Rozvoj vzdělávání ve Spojeném království Diversification and Specialism Diverzifikace a specializace Why and.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Dobrý den, pane. Znám vás? Hello, sir. Do I know you?
Body copy The Eurostars Programme is powered by EUREKA and the European Community EUROSTARS - zkušenosti z prvé výzvy programu Inovace 2008 Praha 3. prosince.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Education Developments in the United Kingdom Vývoj ve vzdělávání ve Spojeném království Diversification and Specialism Rozmanitost a specializace Why and.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:VY_32_INOVACE_AJK444 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4. ročník Datum.
Makrofág a apoptotická buňka
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
Podpora pro partnery zdroje pro obchodníky, studie návratnosti, případové studie atd. René Klčo Partner Account Manager.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Věková struktura Věkové složky (přirozená reprodukce) –dětská (obyvatelstvo 0-14 let) –reprodukční (obyvatelstvo
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň The Beatles Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt.
Course Outline1. Instructor: Martin Hála, PhD. Mathematics DPT, B105,  Further information and downloads on my personal website:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
Praktická doporučení pro PR a marketing – co v této oblasti může HR dělat lépe Dita Stejskalová.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Chytrá volba pro podnikání René Keyzlar Operator Channel Lead 1/3/2012.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Punishment Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-14 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 COVER LETTER Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NOT CLASSIFIED | Saab IC in CR | Issue 1 | © Saab SAAB INDUSTRIAL COOPERATION IN THE CZECH REPUBLIC Krasimira Stoyanova – Head of Central Europe.
Relative clauses Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření25.
1 H2020 Smart, green and integrated transport Zoltan Horvath Intelligent Transport System Department, Space activities and R&D Evropská podpora výzkumu.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Název vzdělávacího materiálu
Zvířata (animals, pets) B2
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název vzdělávacího materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Introduction to MS Dynamics NAV XX. (Combined Shipments)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Interventional studies: Biologics
Interventional studies: Devices
Interventional studies: Drugs
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Letní škola slovanských studií Poděbrady 1. –
Petr Michálek Datum konání:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Translation 03/02 Žiješ se svou rodinou? Do you live with your family?
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Translation NHI 01/03 Xabier už dlouho nebyl ve Španělsku. Xabier hasn‘t been to Spain for a long time. Xabier nestuduje jazyky dlouho. Xabier hasn‘t.
Transkript prezentace:

TEORIE EXPERTÍZY K. Anders Ericsson Základní principy Ericssonovy teorie vývoje a rozvoje a jejich aplikace na tlumočení Eliška Voříšková

EXPERIENCE IS NECESSARY -

After months and sometimes years of experience individuals attain a level of acceptable proficiency and are able to work independently and further develop their professional reputation.

After months and sometimes years of experience individuals attain a level of acceptable proficiency and are able to work independently and further develop their professional reputation. …all individuals improve with experience in any domain, some individuals develop faster than others and after years of experience are viewed as experts and masters. In contrast, after years of practice, other individuals eventually reach a stable mediocre level that is maintained for the rest of their careers.

PROČ? WHY? ¿POR QUÉ?

SCHOPNOSTI, MENTÁLNÍ KAPACITA, VROZENÝ TALENT

SCHOPNOSTI, MENTÁLNÍ KAPACITA, VROZENÝ TALENT

Proč Ericsson nevěří na talent? kvalita nepadá z nebe – k dokonalosti se dochází postupně Profesionálové jsou na vrcholu ve svých 25–30 letech (sporty) a 30–40 (věda a umění) i ti „nejtalentovanější“ potřebují cca 10 let intenzivní práce než dosáhnout mezinárodní úrovně (sport, věda, umění), a u elitní úrovně je to ještě více

Jak se stát mástrem expertem

Jak se stát mástrem expertem Soustředěný trénink

Jak se stát mástrem expertem Soustředěný trénink množství a kvalita cvičení o samotě

Jak se stát mástrem expertem Soustředěný trénink množství a kvalita cvičení o samotě ŽÁDNÉ AUTOMATIZOVÁNÍ  používej kognitivní a asociační funkce

Jak se stát mástrem expertem Soustředěný trénink množství a kvalita cvičení o samotě ŽÁDNÉ AUTOMATIZOVÁNÍ  používej kognitivní a asociační funkce přijímat VÝZVY

Jak se stát mástrem expertem Soustředěný trénink množství a kvalita cvičení o samotě ŽÁDNÉ AUTOMATIZOVÁNÍ  používej kognitivní a asociační funkce přijímat VÝZVY zpětná vazba

A co na to tlumočení?

Rozdíly od jiných disciplín studenti až kolem 20 let, ne děti už mají language skills  úkol učitelů – upravit a adaptovat jaz. dovednosti k účelům simult. a konsek. tlumočení

Problémy teor. studia podle Ericssona jeho výzkum nenašel nic, čemu by se mohlo říkat konzistentně nadprůměrný výkon elitní výkony jsou podávány po 10–20 letech praxe, těžko se to studuje není si jistý, co dělá expertního tlumočníka expertním tlumočníkem

An expert-performance approach to interpreting In sum, the key challenge for the study of expert performance is to identify the collection of tasks that capture the superior performance of, at least some, experts in a repeatable and reproducible fashion.

A co na to tedy tlumočení? interpreting performance was assumed to be constrained by the basic processing capacities that would allow only some individuals to become successful interpreters

Expert interpreting is mediated not by fully automatic translation processes but rather by mechanisms and mental representations that provide interpreters with tools to gain more control over their translations.   By refining their representations expert interpreters are able to attend and focus on only those aspects of the presented message that are relevant and critical to an accurate translation.

ŠACHOVÁ METODA studovat odehrané partie šachových géniů při konsekutivní partii souběžné volit vlastní tahy a následně je konfrontovat s volbami profesionála následná analýza problémů, ideálně společně s šachovým géniem

SIMULTÁNNĚ-HUDEBNÍ PARALELA hraní neznámé skladby bez přípravy → melodie ano, všechny noty? NE → ti nejlepší schopni vyvodit si strukturu skladby → nejlepší ti, kteří tuto činnost nejčastěji praktikovali v minulosti EXPERIENCE → ti samí zároveň dokládali nejvíce hodin strávených specifickým tréninkem specifických situací PRACTICE

The experts’ superior performance and its complex mechanisms have been found to be the result of gradual improvements through deliberate practice that extends for years and thousands of hours of practice.

ZDROJ: Ericsson, K.A. (2000) Expertise in interpreting: an expert-performance perspective. Interpreting 5:2, str. 187-220