Roman Hynčica Skupina: G562

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
Advertisements

Vaňková, Muchová, Hruzík, Antoniazi, Tyčová
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
(J)SDH Boskovice I Bc. Josef Jeniš.
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Metodická pomůcka pro JSDH obcí Jihomoravského kraje.
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
Být velitelem neznamená být diktátorem. Velitelem se nestává ten, kdo umí nejlépe křičet, ale ten kdo umí nejlépe poradit, pomoci, pochopit Velitel družstva.
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
Sítě 2000 Okresní úřad Hodonín geografický informační systém.
Jednotky požární ochrany
Analýza a modelování tras svozu tuhého komunálního odpadu s využitím GIS 1999/2000 G562 Jiří Tomášek Vysoká škola báňská -Technická univerzita.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Barbora Kušová Obor: Geoinformatika HGF, VŠB-TU Ostrava 2002/2003
Analýza dostupnosti území v okrese Bruntál
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Informační systém cykloturistických stezek těšínska Bakalářská práce Zpracovatel: Pilchová Gražyna Vedoucí práce: Doc. Ing. Petr Rapant, CSc.
Informační podpora při krizovém řízení
Vedoucí projektu: Doc. Ing. Petr Rapant CSc. G 562 Petr Svoboda
MISYS ČVUT v Praze Geografické informační systémy Zpracoval: J.Marák.
Informační systém domů a bytů Havířova Prezentace Bakalářské práce Řešitel:Igor IVAN Vedoucí projektu: doc. Dr. Ing. Jiří Horák.
Vedoucí diplomové práce: Ing.Tomáš Peňáz Ph.D.
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
Vnímání nebezpečných oblastí obyvateli Ostravy
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
JEDNOTKY SBORU DOBROVOLNÝCH HASIČŮ JSDH
Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák
Geografický informační systém jako nástroj pro plánování údržby veřejného osvětlení Zpracovatel projektu: Jiří Kostelníček Vedoucí.
Diplomová práce Autor: Ondřej Renner
„ Rozšíření možností vizualizace geodat
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava Fakulta hornicko-geologická Institut ekonomiky a systémů řízení Diplomová práce GIS Vliv dopravní dostupnosti.
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Návrh metodiky pro tvorbu spádových obvodů školských zařízení s využitím geoinformační podpory Zpracovala: Lucie Tomášová Vedoucí diplomové práce: Ing.
Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Dobrovolní hasiči.
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Nová dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí v roce MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY Brig. gen. Ing. Drahoslav Ryba Generální ředitel.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
Historie požárního sboru hl.m. Prahy MIROSLAV CHMEL, DL2 Studentská konference Vedoucí práce: Mgr. J. Kulíšková.
INTEGROVANÉ BEZPEČNOSTNÍ CENTRUM krok k bezpečnému regionu Ing. Evžen Tošenovský Dr. h. c. hejtman Moravskoslezského kraje.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Kamerové systémy na území MČ Praha 11 1.Městský kamerový systém hl. města Prahy 2.Kamerový systém MČ Praha 11 3.Multifunkční dohledové centrum 4.Vzdálená.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Řízení investičních projektů DSZ DÚR DS ZBV RS DVZ DSP Systém Aspe.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
MUDr. Marek Slabý předseda AZZS ČR. Zdravotnická záchranná služba je zdravotní službou dle zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách, v jejímž rámci.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
plk.Ing. Vladimír Vlček, Ph.D.
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
Jednotky požární ochrany
Integrovaný regionální operační program – IROP
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Hasičský záchranný sbor hlavního města Prahy
Obsah Co je to GIS Segmentace GIS HZS ČR GIS portál HZS ČR
Transkript prezentace:

Optimalizace hranic hasebních obvodů s využitím funkcí GIS pro analýzu a modelování Roman Hynčica Skupina: G562 Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Hornicko-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení

1/2 Úkoly: Seznamte se z rozmístěním jednotlivých hasičských stanic a rozdělením města Ostravy do příslušných hasebních obvodů (dále HO) Připravte digitální data do formátu vhodného pro provedení analýz a modelování a proveďte analýzu spočívající ve stanovení dojezdových vzdáleností z jednotlivých hasičských stanic do místa zásahu

2/2 Úkoly: Proveďte analýzy směřující ke stanovení průběhu hranic nově navržených HO se zachováním rozmístění stávajících hasičských stanic Při stanovení nových hranic HO vezměte v úvahu možnost obsloužení částí města s ohledem k možných povodňovým stavům Porovnejte navržené hasební obvody se stávajícími hasebními obvody

Důvody optimalizace stanovení optimální míry nákladů na fungování systému požární ochrany výše škod požárů a mimořádných událostí je funkcí času zvýšení efektivnosti využití hasičské techniky

Rozdělení jednotek PO Profesionální jednotky PO Hasičské záchranné sbory podniků Hasičské záchranné sbory okresů Sbory dobrovolných hasičů obcí Sbory dobrovolných hasičů podniků Dobrovolné jednotky PO

Rozmístění hasičských stanic: HZSMO stanice: Zábřeh - centrální stanice Fifejdy - pobočná stanice Poruba - pobočná stanice Hrabůvka - pobočná stanice Slezská Ostrava - pobočná stanice

Hasební obvody HZSMO k 4. 5. 1999 HZS Zábřeh HZS Fifejdy HZS Poruba Výškovice Proskovice Stará Bělá Vítkovice Zábřeh Polanka Nová Ves Dubí HZS Fifejdy Hošťálkovice Lhotka Hulváky Mar. Hory Mor. Ostrava Petřkovice Přívoz HZS Poruba Svinov Krásné Pole Martinov Pustkovec Poruba Třebovice Plesná HZS Slezská Ostrava Antošovice Michálkovice Bartovice Muglinov Heřmanice Radvanice Hrušov Slezská Ostrava Koblov HZS Hrabůvka Dubina Hrabová Hrabůvka Kunčice Kunčičky Nová Bělá Bělský les

Východiska pro stanovení doby dojezdu jednotek PO na místo zásahu 1/2 Východiska pro stanovení doby dojezdu jednotek PO na místo zásahu Doba výjezdu jednotky PO k zásahu z místa své dislokace po vyhlášení poplachu Územní působnost jednotky PO - optimální vzdálenost pro dojezd určitého druhu jednotky k místu zásahu, která vymezuje tzv. zásahový obvod

Četnost požárů v závislosti na vzdálenosti k místu požáru pro jednotky HZS okresů

Východiska pro stanovení doby dojezdu jednotek PO na místo zásahu 2/2 Východiska pro stanovení doby dojezdu jednotek PO na místo zásahu doba výjezdu: 2 minuty u jednotky složené z osob, které vykonávají službu v jednotce jako svoje povolání deseti minut u jednotky složené z osob, které vykonávají službu v této jednotce dobrovolně vedle svého zaměstnání doba jízdu k zásahu pro místní působnost je stanovena doba jízdy k zásahu 5 minut a týká se velkých požárních úseků, míst s velkým shromážděním osob, historická centra měst atd.

Průměrná plocha požáru

Počet zachráněných osob

Centrum tísňového volání města Ostravy společným dispečerským pracovištěm čtyř základních složek IZS města Ostravy: hasičů, zdravotnické záchranné služby, městské policie a Policie České republiky koordinuje společný zásahu složek IZS při řešení mimořádných událostí využívá geografické informační systémy

Použitelné datové zdroje: vlastní sběr dat mapové podklady v digitální formě (poskytnuto Magistrátem města Ostravy) vrstva uliční sítě města Ostravy vrstva hasičských stanic vrstva hasebních obvodů vrstva zachycující povodeň v roce 1997 vrstva městských obvodů statistické přehledy výjezdu vozidel HZS k místě události (poskytnuto Centrem tísňového volání města Ostravy)

Realizace projektu projekt byl zpracován pro území města Ostravy a jeho záměrem bylo stanovit hranice hasebních obvodů z  časového hlediska Jednotlivé cíle: sběr dat pro ohodnocení uliční sítě příprava dat do formátu vhodného k provedení analýz kontrola ohodnoceného modelu uliční sítě s databází  CTV provedení síťových analýz a vytvoření nových hasebních obvodů srovnání stávajících hasebních obvodů s nově navrženými

Programové prostředky ArcView - produkt firmy ESRI Inc. ArcView Network Analyst určení nejvhodnějšího spojení mezi 2 místy určení nejvhodnějšího spojení od zadaného místa k určitému „nejbližšímu” objektu určitého typu určení servisního území objektů

Přípravná fáze – zpracování databáze výjezdu vozidel HZS v období od 31.12.1997 do 30. 11 .1999 celkem 7820 záznamů z toho: Tyto data obsahují následující položky: identifikační číslo události pro celou ČR (i_id_udal) čas ohlášení události (cas_vzniku) identifikační číslo události v rámci Ostravy (id_udal) městský obvod, do kterého spadá daná událost (mestsky_obvod) ulice (ulice1) číslo popisné (c_p_ ) slovní popis toho, co se stalo (co_se_stalo) čas, ve který vyjelo vozidlo k zásahu (vyjezd) čas příjezdu vozidla k zásahu (prijezd_u) typ vozidla, které zasahovalo (naz_voz) název stanice, ze které vyjíždělo příslušné vozidlo (naz_jedn)

Průměrná doba jízdy k zásahu

Podíl jednotlivých hasičských stanic na celkovém počtu zásahů

Sběr dat konzultace s řidiči zásahových vozidel k hlavním trasám byla zaznamenána průměrná rychlost, jakou lze daný úsek projet kontrolou byly konzultace s více řidiči z jedné hasičské stanice informace získané od řidičů jsou rozhodující pro výsledky práce

Příprava dat ohodnocení uliční sítě výpočet dopravního času funkcí NetUnits.VelocityToTime

Kontrola ohodnoceného modelu uliční sítě srovnání s databází CTV využití síťové analýzy nalezení nejbližšího spojení (Find Closest Facility) HS 3 - Poruba ID události Městský obvod Ulice Čas z CTV Čas z ArcView 22019 Poruba Zdeňka Štěpánka 2:20 2:05 25057 Oty Synka 2:21 16490 Podroužkova 2:59 3:10 14876 Karla Šmidkeho 3:20 2:58 24914 Alžírská 4:04 3:57 18268 Nová Ves Zacpalova 4:38 3:34

Síťové analýzy analýza nalezení servisního území vytvoření časových zón kolem jednotlivých hasičských stanic vytvoření servisní sítě pro jednotlivé hasičské stanice parametry časových zón: 10 časových pásem interval 0,5 minuty

Servisní území pro HS Poruba

Servisní síť pro HS Poruba

Navržení nových hranic hasebních obvodů pro běžný stav pro možný povodňový stav zásady stanovení průběhu nové hranice: brát v úvahu logické členění území (vodní toky) aby hranice hasebního obvodu nedělila ulice na dvě poloviny s výjimkou dlouhých ulic pokud je to možné, vést novou hranici po hranici katastrálního území

Srovnání stávajících hasebních obvodů s nově navrženými 1/3

Srovnání stávajících hasebních obvodů s nově navrženými 2/3

Srovnání stávajících hasebních obvodů s nově navrženými 3/3

Navržené obvody pro možný povodňový stav

Závěr Cílem práce bylo stanovení průběhu hranic nově navržených hasebních obvodů z hlediska časového dojezdu. Z mapových výstupů je zřejmé, že stávající rozmístění hasičských stanic je vyhovující. Na základě výsledků analýz došlo k vytvoření nových hranic. Jako rozhodující pro průběh nových hranic hasebních obvodů se jeví kvalitní ohodnocení uliční sítě rychlostními limity.

Děkuji za pozornost