Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK ZACIT PODNIKAT_S.P Číslo projektu: CZ 1.07/1.5.00/ Tematická oblast : EKONOMIKA Datum tvorby: Datum ověření: Klíčové slovo: motivace, podnikatelský nápad, podnikatelský záměr Anotace/ nebo metodický list: Prezentace je určena pro žáky 1. ročníku oboru podnikání a 3. ročníku oboru stavebnictví, slouží k výkladu a procvičování dané látky. Žáci se seznámí s výukovým materiálem na téma podnikání.
Jak začít podnikat? Kroky k zahájení podnikatelské činnosti
Je nutné mít: motivaci a odhodlání podnikat osobní předpoklady k podnikání podnikatelský nápad připravit podnikatelský rozpočet zpracovat podnikatelský plán zvolit vhodnou právní formu podniku
Motivace souvisí s osobními plány, záměry a přáními důležitým předpokladem je reálnost těchto cílů nutná je podpora rodiny, příbuzných a přátel
Otázky Proč chci vstoupit do podnikání? Jaké jsou mé osobní cíle? Zkoušel jsem již podnikat? Jaké byly výsledky mých předchozích snah?
Jaké informace mám k dispozici? Jak si zorganizuji svůj osobní život? Jaký bude můj denní respektive týdenní režim? Jaká je podpora mé rodiny?
Osobní předpoklady pro podnikání soukromé podnikání znamená přijmout odpovědnost za svá rozhodnutí a činy je to schopnost přijmout neúspěchy podnikání se dá naučit, je nutná stálá příprava a soustavné studium
Otázky Jsem schopen realizovat nápad? Mám schopnost pracovat s lidmi, motivovat a vést je k určitému cíli? Umím čelit nepříjemným situacím? Jsem schopen čelit případné ztrátě? Jaké jsou mé odborné znalosti? Znám rizika?
Podnikatelský nápad předpokladem úspěchu je nápad, který je reálný a uplatní se na trhu podnikatel musí najít to, co na trhu chybí
Otázky Jaký je charakter produktu? Jaké potřeby uspokojuje? V čem je náš produkt lepší než jiné? Je dokončen jeho vývoj? Kdo jsou zákazníci a kolik jich je?
Kolik produktů můžu prodat za určité období? Jak jsme zjistili, že zákazníci budou vůbec od nás produkt nakupovat? Kdo je konkurence? Za jaké ceny konkurence produkt nabízí?
Příprava podnikatelského rozpočtu = specifikace prostředků potřebných k podnikání a kvantifikace zdrojů, které musí podnikatel vložit dříve, než začne vydělávat
Jedná se o: výdaje spojené se založením firmy soupis dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nutného pro rozjezd firmy stanovení výše oběžných aktiv potřebných k zahájení činnosti zjištění výše finančních prostředků, které podnik potřebuje do doby než bude vydělávat
Otázky Kolik bude stát založení podniku? V jaké výši potřebuji základní kapitál a kdy? Jaký majetek bude podnik potřebovat pro rozjezd? Kolik surovin a materiálu budeme potřebovat před zahájením výroby?
Kolik budeme mít zaměstnanců a jaké mzdy pro ně plánujeme? Podnikáme ve vlastních prostorách nebo pronajatých a za kolik? Jaké smlouvy musíme uzavřít? Kolik to bude stát?
Zpracování podnikatelského plánu pomůže odhalit silné a slabé stránky našeho nápadu vymezuje okruh výrobků či služeb vymezuje vhodný trh a potenciální zákazníky mapuje konkurenci součástí by měl být finanční plán
Otázky Jak velký je trh? Jaká bude produkce podniku? Jaké výrobní faktory budeme potřebovat? Kolik peněz na to všechno? Jak je seženeme? Jaký výnos očekáváme?
Volba právní formy na jednotlivé činnosti potřebuje podnikatel oprávnění k podnikání musí se rozhodnout, zda bude podnikat jako fyzická nebo právnická osoba Úkol: Jaký je rozdíl mezi podnikatelem PO a FO?
Otázky Jaký je způsob ručení za závazky u jednotlivých právních forem? Kdo má oprávnění k řízení podniku? Kolik musí být zakladatelů? Jaké jsou nároky na základní kapitál?
Jaká je administrativní náročnost založení? Jak se dělí zisk v jednotlivých právních formách? Jaké je daňové zatížení? Bude muset podnik zveřejňovat, jak hospodaří? aj.
Zdroje: Citace Vlastní archiv autorky SRPOVÁ, Jitka; ŘEHOŘ, Václav a kol. Základy podnikání. Praha: GRADA, , ISBN