Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na chráněnou aposematickou kořist Dana Luhanová Školitel: Petr Veselý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Živá složka biomů - organismy
Advertisements

P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
HMYZ S PROMĚNOU NEDOKONALOU Vajíčko – larva - dospělec zdroj: www. cs
VOLAVKA POPELAVÁ JITKA SVIČARSKÁ A.3.
Reakce P. major a P. caeruleus na Graphosoma lineatum Petr Veselý školitel: Silvie Barcalová.
Silvie Barcalová školitel: RNDr. Roman Fuchs
Magisterská práce Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs
Mechanické vlastnosti kapalin Co už víme o kapalinách
školitel: RNDr. Roman Fuchs, Csc.
Obojživelníci Zástupci.
Reakce sýkory koňadry na vybrané druhy středoevropských hnědásků: Melitaea didyma, M. diamina, M. athalia, M. aurelia a Euphydryas aurinia (Nymphalidae)
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o vodě AutorIng. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák chápe důležitost vody pro.
Jak koňadra pozná ruměnici Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs.
Přikrmování přezimujících ptáků
Panda velká Červený výstražný trojúhelník a v něm černobílý medvěd. Označují se jim druhy, kterým v přírodě hrozí vyhubení.
Hmyz Digitalizace výuky Příjemce
Význam barvy v reakci ptačího predátora na aposematickou kořist Alena Cibulková školitel: Petr Veselý.
Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na nechráněnou aposematickou kořist Školitel: Mgr. Petr Veselý.
 velmi dobří letci  dravé, kořist chytají za letu  larvy (najády) žijí ve vodě, jsou též dravé, vymrštitelný dolní pysk – maska  žijí v blízkosti.
Rozpoznávání aposematické kořisti sýkorou koňadrou
Politika územního rozvoje ČR 2008 Hodnocení vlivů na evropsky významné lokality a ptačí oblasti Ondřej Volf, 2008.
Jantarová stezka od Oborského dvora Studánka na Troubkách.
Antipredační chování ťuhýka obecného (Lanius collurio) Anna Falkenauerová Školitel: RNDr. Roman Fuchs, CsC.
Mašek P., Tvardíková K., Bažant M., Fuchs R.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PLOŠTICE Jana Koucká.
Sněhuláci z papírových koleček
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Aneb Petr Veselý Roman Fuchs. Východiska řada pokusů srovnávající aposematickou a uměle „odaposematizovanou“ variantu nepoživatelné kořisti odstraněno.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Majkl maká, Štetke školí. Takže … Knight a Temple (1986) - nebráněná hnízda jsou častěji zničená Tryjanowski et al. (2000) - 46 % ztrát způsobeno predací.
Psovité šelmy.
Zpracovala Julie Bezdíčková
Obratlovci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Pravděpodobnost Žákyně č. 2 ZL 3 / Pozor, „možná“ je ve výpočtu chyba, takže neopisuj bezhlavě ! Úkol: opiš si zadání, popř. si ho třeba i vylepši.
Ptáci v sadech a ovocných zahradách.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Hmyz s proměnou nedokonalou
P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
Snovačkovití.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Richard Gall Vyučující:Mgr.Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Školní rok: 2012/13 Třída: 1.L.
Patří do skupiny členovců! Má přibližně druhů.
Obratlovci obojživelníci.
ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_12_INOVACE_01_17_Člověk a příroda Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.
Albatool Abbas Ali Jahaf. Panda červená je šelma rozšířená v Asii. Jde o jediného žijícího zástupce čeledi Ailuridae příbuzné lasicovitým, medvídkovitým.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
Tučňák patagonský Vypracoval: Martin Půr
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Panda Červená Eva Brachtlova Třída: 5.B. Škola:Hluchák.
Název materiálu: HÁDANKY- POZNÁŠ ORGANISMY?
P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Lenka Hrnčířová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Kos Černý Michaela Špačková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola, Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Zima v přírodě Autor:
Uran Modrá planeta.
PTÁCI – LETCI (BRODIVÍ)
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na chráněnou aposematickou kořist Dana Luhanová Školitel: Petr Veselý

Background Prokopová (2005)

Cíle práce: Odhalit, zda se změní ptačí reakce (Parus major) na ruměnici pospolnou (Pyrrhocoris apterus), pokud nese štítek s jejím modifikovaným červeno-černým vzorem. Otestovat výstražnou funkci „očních skvrn“ na polokrovkách ruměnice pospolné.

Metodika: Predátor: sýkora koňadra (Parus major) Kořist: ruměnice pospolná (Pyrrhocoris apterus) Kontrolní kořist: larva potemníka moučného (Tenebrio molitor) Modifikované papírové samolepící štítky:

Metodika : Každý štítek byl předložen celkem 20-ti sýkorám Sýkory použité k pokusům byly odchytáváni ve volné přírodě do nárazových sítí na krmítkách v okolí PřF JU Každá sýkora byla použita pouze na 1 pokus, poté byla vypuštěna zpět do volné přírody (ptáci byli okroužkováni, aby nedošlo k jejich opětovnému použití) Vlastní pokus probíhal v pokusných klecích k tomu určených Zaznamenávané aktivity: 1) searching, 2) zbízka, 3) handling, 4) feeding

Výsledky: Reakce sýkor na různé modifikace na nechráněnou aposematickou kořist se výrazně nelišily Každý modifikovaný štítek byl sice napaden, ale jen zřídka. Počet ptáků, kteří manipulovaly jednotlivé typy kořisti

Výsledky: Počet přiblížení do bezprostřední blízkosti (suma za pět opakování) Doba, po kterou se ptáci dívali na kořist z dálky (suma za pět opakování)

Srovnání se šváby Vliv vzoru na reakci ptačího predátora, ovšem na nechráněnou aposematickou kořist, sledovala Michaela Prášková Použila stejné červeno-černé modifikace vzoru ruměnice Postup a metodika jejích pokusů se od těch mých nelišily Rozdílem byla použitá kořist: šváb argentinský (Blaptica dubia)

Srovnání se šváby

Závěry: Reakce ptačích predátorů na přirozený a modifikovaný vzor ruměnice se neliší pokud jsou stále umístěny na ruměnici O výstražnosti „očních skvrn“ nelze v tomto případě vyvozovat žádné závěry Jediné, o čem výsledky vypovídají je, že výstražná funkce vzoru je podporována dalšími znaky a to jak chemickými tak zřejmě i dalšími optickými (tvar těla, nohou, pohyb)

Děkuji za pozornost